• 1
  • 2
2008-12-20, 18:50
Medlem
Bajsmackans avatar
Hejsan, är inne på att köpa ny TV, platt sådan. Vill ha möjlighet att koppla macen till TV:n. Undrar därför vilka kablar man ska ha för bästa bild? Köra en mini-dvi -> dvi adapter och sen dvi-kabel till TV:n. Hur göra med ljudet? Vad kan man få ut för ljud från Macbook:en? Går att koppla till förstärkare för att få riktigt 5.1 eller blir det bara 2 kanaligt?

Sen min sista fråga, kanske glider iväg lite till TV-delen av forumet, men någon bra o billig 32" att rekommendera?

Tacksam för svar!
Citera
2008-12-20, 19:26
Medlem
Fredrik.ls avatar
är det inte hdmi utgång på macen.. isåfall bara att köpa en hdmi kabel och sedan kopla datorn till någ4ra högtalare
Citera
2008-12-20, 19:28
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.l
är det inte hdmi utgång på macen..
Nej.
Citera
2008-12-20, 20:19
Bannlyst
Jag har planerat att köpa en ny platt-tv till mig själv efter jul.
Jag tror helt klart att VGA är det som är enklast. Du behöver då först en Mini-DVI -> VGA-adapter från datorn, och sen en VGA-kabel till TVn.
Det är inte så många TV-aparater som har DVI-ingång men det finns även DVI -> HDMI-kablar, fast jag har hört att det kan bli upplösningsproblem där. Då behöver du Mini-DVI - > DVI och en DVI -> HDMI-kabel.

Jag har för tillfället kopplat datorn till en gammal gammal tjock-tv med enbart koaxial-ingång. Så nu har jag Mini-DVI -> Video-adapter kopplad till en RF-modulator som i sin tur sickar signalen till TVn som vilken old fashion TV-signal som helst.
Citera
2008-12-21, 01:16
Medlem
Bajsmackans avatar
Sorry om de här glider ifrån "mac-ämnet" lite, men gör ju ändå inte de Men iaf, är de någon skillnad på att köra DVI eller VGA, tänker närmast på upplösning, gör de någon skillnad på en vanlig hd-ready TV (1366*768). Hur är de med ljudet då? Va kan man få ut för någe från macen?

Edit: Kanske ska påpeka att de är en MB från 2007.
Citera
2008-12-21, 12:33
Medlem
SNIFF2s avatar
Jag tycker att man skall köra på DVI då det ger "bäst" kvalitet. I alla fall vad jag kan se på min Samsung LE32A656. När jag jämför med VGA så tycker jag att det blir lite sämre. Men inte markant. (Placebo?)

Jag köpte min DVI->HMDI-kabel på ebay, 15kr. Sedan provade jag med en PureAV-kabel för ~800kr och jag såg ingen skillnad.

Man kan bara få video genom HDMI-kabeln på en macbook men du kan utnyttja den optiska ljudutgången.
Citera
2008-12-21, 12:41
Medlem
Durkslags avatar
Du köper en MiniDVI-till-DVI-adapter i nån Apple-butik.
Sen köper du en DVI-till-HDMI-kabel i en annan butik. Kjell & Co. har sina ClickTronic-kablar som är riktigt bra för det priset.

Digitala DVI/HDMI-kablar är absolut att föredra då de inte är lika känsliga mot störningar som de analoga VGA-kablarna är. Mycket beror på hur långt du drar och hur mycket störningar du har bakom TVn från strömkablar och liknande men varför ska man välja analogt när det finns digitalt?

Ljudet kör du med en 3.5mm optisk till vanlig toslink.
Citera
2008-12-21, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durkslag
Du köper en MiniDVI-till-DVI-adapter i nån Apple-butik.
Sen köper du en DVI-till-HDMI-kabel i en annan butik. Kjell & Co. har sina ClickTronic-kablar som är riktigt bra för det priset.

Digitala DVI/HDMI-kablar är absolut att föredra då de inte är lika känsliga mot störningar som de analoga VGA-kablarna är. Mycket beror på hur långt du drar och hur mycket störningar du har bakom TVn från strömkablar och liknande men varför ska man välja analogt när det finns digitalt?

Ljudet kör du med en 3.5mm optisk till vanlig toslink.

Jag kör på den här varianten, funkar alldeles utmärkt.
Har tvn HDMI så är det definitivt den absolut bästa lösningen.
Citera
2008-12-21, 17:02
Bannlyst
I stället för att skapa en ny tråd om ämnet. Men är det någon som vet varför Mac bytte kabeltyp för den nya MacBook Alun?

Nu måste man ju köpa en ny kabel igen.
Citera
2008-12-21, 17:08
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExilSvensk
I stället för att skapa en ny tråd om ämnet. Men är det någon som vet varför Mac bytte kabeltyp för den nya MacBook Alun?
Nya mini displayport klarar av att driva större skärmar, sen är det en öppen standard (till skillnad mot HDMI) så företag behöver inte betala licenspengar när dom använder det. Förhoppningsvis kommer nya tv-apparater stöjda mini display. Wiki har en bra artikel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mini_DisplayPort
Citera
2008-12-22, 06:59
Medlem
Bajsmackans avatar
Tack för alla bra svar, nu vet jag nästan precis hur jag ska göra Har någon lust får den gärna komma med tips på några bra 32" TV's med DVI-ingång!?
Citera
2008-12-22, 08:28
Medlem
aac_rippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmackan
Tack för alla bra svar, nu vet jag nästan precis hur jag ska göra Har någon lust får den gärna komma med tips på några bra 32" TV's med DVI-ingång!?
HDMI är i princip DVI + ljud annars... och HDMI finns på "alla" nyare platt-TV
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in