2008-12-20, 17:09
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100apor.se
hmmm...många bud i mellerud!

fram med några najsia recept nu då!
http://www.tasteline.com/recept/Julkottbullar_2
http://www.tasteline.com/recept/Tastelines_kottbullar
http://www.tasteline.com/recept/Kottbullar
http://www.tasteline.com/recept/Kott..._och_olivsalsa
http://www.tasteline.com/recept/Kott...el_och_apelsin

Som du ser så finns det en hel rad olika recept som varierar ganska ordentligt. Sen har man olika smak, jag själv tycker att dom överdimensionerar vätskan i smetarna. Du lär gott kunna halvera. Minst. Ägg ser ut som det börjar bli omodernt i recepten, men jag har i det.

Från söndag till onsdag lär dom klara i kylen.
Citera
2008-12-20, 17:23
Medlem
Köttbullar blir godast när dom blivit stekta och mikrade minst 5 gånger

Det bästa med julen är just att man håller på att laga till och återanvända samma mat flera dagar i rad. Även prinskorvar är godast om de stekts många gånger. Och Janssons, och revben.

Så jag tycker, stek nu, frys ner, tina upp (mikra) på julafton, stek, ät. In i kylen, stek nästa dag igen. In i kylen, stek nästa dag igen! Mums.

Och jo, det ska väl vara lök, ströbröd, ägg och salt och peppar i dom. Och fläskfärs. Cayennepeppar och grillkrydda låter lite extremt, det känns mer somrigt och grilligt. Fast det är säkert gott också!
Citera
2008-12-20, 18:08
Medlem
krypmetodens avatar
om du håller på frysa in och skit brukar dem väll bli sega och hårda?
Citera
2008-12-20, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krypmetoden
om du håller på frysa in och skit brukar dem väll bli sega och hårda?

Mmm
Det är det som är det goda. Alltså de ska ju inte bli föör sega och hårda, bara alldeles lagom. Och så blir de lite krispiga i skalet.

Men detta är ju min högst personliga smak, så människor som gillar typ "rött" (rått, blodigt, lättstekt osv.) kött i olika former lär ju inte alls dela min smak.
Citera
2008-12-20, 22:38
Medlem
rävflickans avatar
Ett jättegott recept som många tycker om. Ansjovisen ger ingen framträdande smak utan ger en fylligare smak så var inte orolig för det. Har inte träffat på någon som inte har tyckte om dessa bullar. Eller någon som har listat ut att det är ansjovis i dem heller.

1 kg nötfärs
1 msk salt
1 msk finmalen kryddpeppar
1 tsk malen vitpeppar
3 msk riven gul lök
2 tsk potatismjöl
400 g kokt, kallriven potatis (ca 5 st)
3 ansjovisfiléer
3 msk ansjovisspad
3 äggulor
3 dl vispgrädde
smör och olja till stekning

Gör så här:
1. Blanda salt, kryddpeppar, vitpeppar, lök, potatismjöl och riven potatis. Hacka ansjovisfiléerna. Bland ner dem, ansjovisspad och ägggulor i potatisblandningen.
2. Blanda färsen väl med potatisblandningen. Avsluta med att tillsätta grädden, lite i taget.
3. Sätt ugnen på 150°C, Forma stora köttbullar och lägg på fat.
4. Stek köttbullarna, ca 10 i taget, på hög värme i olja och smör. Låt dem eftersteka i 5–10 minuter i ugnen.
Citera
2008-12-21, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100apor.se
hmmm...många bud i mellerud!

fram med några najsia recept nu då!

Du ska få mitt köttbullsrecept.

1 lök finhackad. Stekes lätt och sen har du i kalvfond (det finns en kalvfond på Coop som är god och billig) och lite vatten och låter det hela sjuda bort. Lökskyn ska vara vattnig men inte så rinnig.

Låt lökhacket svalna.

Ta 400gr nötfärs eller ännu hellre kalvfärs. I med 1 ägg och krydda med svartpeppar och salt.

Ta 1dl grädde och blanda med 2-3 matskedar ströbröd, låt detta stå och dra ett par minuter.

Droppa i några droppar worchestersås i köttfärsblandningen och lägg i löken och "gräddmjölet". Blanda väl och rulla små köttbullar och stek på medelhög värme. Om du vill göra det enkelt för dig så steker du bara stekytan och lägger dom sen i ugnen och låter dom gå färdigt där.

Jag har upptäckt att köttbullarna blir godare om man ställer in blandningen i kylen 30 min eller så innnan man börjar rulla och steka. Men dom blir goda oavsett.

Edit: Jag glömde att du ska steka i smör, ingen jävla olja eller margarin.
Citera
2008-12-21, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Själv föredrar jag ströbröd samt ägg i smeten. Tillsätter även en hel del cayennepeppar samt ev. grillkrydda.

Har du provat att droppa i lite tabasco? Det är gott det med. Även en nypa paprikapulver brukar göra susen i köttbullsmeten.
Citera
2008-12-22, 17:23
Medlem
Nått man kan göra är ju att göra köttbullar av kornfärs. Bara att blanda i ägg som bindmedel. Smakar typ som vanliga köttbullar och betydligen bättre köpta.
En otränad person varken ser eller märker nån skillnad på utseende och smak.

Om vi har nån vegetarian här ute tänkte jag, eller om man har en reumatisk farmfor som inte får äta så mycket kött
Citera
2008-12-22, 17:55
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Själv föredrar jag ströbröd samt ägg i smeten. Tillsätter även en hel del cayennepeppar samt ev. grillkrydda.

Låter riktigt bra, glöm inte svartpeppar och kanel, kanel ger en riktigt god smak på bullarna, testa ni kommer inte att bli besvikna.
Citera
2008-12-23, 13:28
Medlem
Skiftnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Du ska få mitt köttbullsrecept.

1 lök finhackad. Stekes lätt och sen har du i kalvfond (det finns en kalvfond på Coop som är god och billig) och lite vatten och låter det hela sjuda bort. Lökskyn ska vara vattnig men inte så rinnig.

Låt lökhacket svalna.

Ta 400gr nötfärs eller ännu hellre kalvfärs. I med 1 ägg och krydda med svartpeppar och salt.

Ta 1dl grädde och blanda med 2-3 matskedar ströbröd, låt detta stå och dra ett par minuter.

Droppa i några droppar worchestersås i köttfärsblandningen och lägg i löken och "gräddmjölet". Blanda väl och rulla små köttbullar och stek på medelhög värme. Om du vill göra det enkelt för dig så steker du bara stekytan och lägger dom sen i ugnen och låter dom gå färdigt där.

Jag har upptäckt att köttbullarna blir godare om man ställer in blandningen i kylen 30 min eller så innnan man börjar rulla och steka. Men dom blir goda oavsett.

Edit: Jag glömde att du ska steka i smör, ingen jävla olja eller margarin.

Det blev riktigt goda bullar till slut. Eftersom jag är hemma hos svärmor och hon har gjutjärnspanna som jag inte är riktigt van med blev det lite problem med stekningen, så hälften blev förstekta (och trasiga) och andra hälften blev ugnsgjorda och fina.

Tack för receptet
Citera
2008-12-23, 14:02
Medlem
Deliras avatar
Jag plockade recept ifrån ICA:s hemsida:

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat...&receptid=1715

Blev riktigt goda.

Citat:
Ursprungligen postat av emil23j
…värma dem i spadet i en djupgärns gryta.

Allvarligt, jag brukar inte bry mig, men det var inte många rätt i det ordet. Gjutjärnsgryta, se det som en julklapp.
Citera
2008-12-23, 14:06
Medlem
Skiftnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Allvarligt, jag brukar inte bry mig, men det var inte många rätt i det ordet. Gjutjärnsgryta, se det som en julklapp.
Att jag som är rättstavningsfascist inte ens uppmärksammade detta trots att jag läst inlägget är lite skrämmande, börjar jag tappa stinget??

Nu har mina köttbullar svalnat och de är bra mycket godare kalla. Köttbullsmacka ftw!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in