• 1
  • 2
2008-12-20, 10:36
Medlem
100apor.ses avatar
jag har fått på mig att fixa köttbullarna till julafton. Har ju inte lust o stå o fixa detta samma dag eller dan innan...så min fråga är;

Om jag steker dom imorn, visst är det väl bäst o frysa in dom direkt, än att låta dom stå färdiga i kylen?

Blir väl "färskare" att frysa in o sen ta fram på julafton?
Citera
2008-12-20, 10:43
Medlem
Ikappenknapps avatar
Tycker kylen bli bäst
Citera
2008-12-20, 10:45
Medlem
Rulla köttbullarna och frys in dem på en plåt eller dylikt så de blir styckfrysta sen kan du ha dem i en påse i frysen. Sedan ger du de frysta köttbullarna stekyta på julafton och låter dem gå klart i ugnen.
Senast redigerad av ja-jävlar 2008-12-20 kl. 10:46. Anledning: Stavfel.
Citera
2008-12-20, 10:55
Medlem
Frys in...

Man märker inte speciellt stor skillnad på färsk köttfärs eller frusen köttfärs. frågan är om man märker någon skillnad alls.

Se bara till att frysa in dem med spadet. Stek därför gärna köttbullarna i ugnen, sen kan du värma dem i spadet i en djupgärns gryta. Det blir kanon!
Citera
2008-12-20, 11:03
Medlem
Ikappenknapps avatar
Nää usch för fryst...då blir det ju som billys panpizza
Citera
2008-12-20, 13:01
Medlem
whaas avatar
Köp ?
Citera
2008-12-20, 13:57
Medlem
Missyperfects avatar
Frysen självklart.
Citera
2008-12-20, 14:09
Medlem
SpaceCats avatar
Låt se på tidsaspekten...
Nu är det lördag och julafton är på..... onsdag.

Jag skulle satsa på att steka idag och köra kylvarianten, speciellt med tanke på att den mesta tillagade maten vinner i smak på att stå, minst över natten.

Tvätta händerna och var mycket noga med hygienen, speciellt på det som ska komma i beröring med de små bullarna efter att de är stekta.

Lägg i plastpåse och vacuumpacka (sug ur luften - snurra & knyt).
Stoppa in på kallaste platsen i kylen.

Så kan du sen bjuda nära & kära på vällagrade köttabullar, som balanserats optimalt avseende både smak och vätska.

Fan, 100apor, du kommer att bli julmiddagens självklara centralfigur

Tips:
Min farsa kryddade alltid köttbullar med lite "4-kryddor" - en viltkrydda, uppfunnen av Tore Wretman.
Finns numera under namn som Epich-Rich och Pariser Pfeffer.
Citera
2008-12-20, 15:18
Medlem
100apor.ses avatar
hmmm...många bud i mellerud!

fram med några najsia recept nu då!
Citera
2008-12-20, 15:29
Medlem
En näve havregryn/ströbröd (jag föredrar havregryn)
En massa köttfärs
Peppar och salt.

Gnugga sönder havregrynen mellan handflatorna så att det blir som grovkornigt mjöl, i med köttfärsen,peppar och salt och blanda om.

Stek lite lätt i stekpanna sen lägger du dom på en plåt och kör klart dom i ugnen.

Den som köper köttbullar till jul måste hata sina släktingar
Citera
2008-12-20, 16:01
Medlem
100apor.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
En massa köttfärs
Peppar och salt.

Gnugga sönder havregrynen mellan handflatorna så att det blir som grovkornigt mjöl, i med köttfärsen,peppar och salt och blanda om.

Stek lite lätt i stekpanna sen lägger du dom på en plåt och kör klart dom i ugnen.

verkar enkelt & gott. Du har inte lust o speca lite mera exakt, dosering, tid & värme i ugn etc.
Citera
2008-12-20, 16:47
Medlem
Soppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
En massa köttfärs
Peppar och salt.

Själv föredrar jag ströbröd samt ägg i smeten. Tillsätter även en hel del cayennepeppar samt ev. grillkrydda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in