Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-12-19, 15:04
  #1
Medlem
Märkte idag att priset på olja ligger runt 35 USD/fat (WTI) och 48 USD/fat (Brent). Detta väckte några frågor.
Vad är det för skillnad på WTI och Brent?
Kan jag köpa 500 fat olja (WTI) idag för ca. 35 USD och sen sälja om ett par år utan att behöva ha något stort lager där jag fysiskt ska förvara faten?
Citera
2008-12-19, 16:50
  #2
Medlem
Dyrings avatar
Denna kanske kan vara intressant?

http://www.redeye.se/partneranalys/26247

Funderar själv på att köpa lite efter jul
Citera
2008-12-20, 09:00
  #3
Medlem
davheis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.fru
Märkte idag att priset på olja ligger runt 35 USD/fat (WTI) och 48 USD/fat (Brent). Detta väckte några frågor.
Vad är det för skillnad på WTI och Brent?
Kan jag köpa 500 fat olja (WTI) idag för ca. 35 USD och sen sälja om ett par år utan att behöva ha något stort lager där jag fysiskt ska förvara faten?


WTI (west texas intermediate) utvinns i texasregionen och brent är från nordsjön. Båda två är av hög kvalitet i den bemärkelsen att de har lågt svavelinnehåll och är en lätt olja, till skillnad från olja från persiska viken och venezuela som är tyngre och surare, dvs högre svavelhalt.
Citera
2008-12-20, 11:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyring
http://www.redeye.se/partneranalys/26247

Funderar själv på att köpa lite efter jul
Har bara 5,5k i den aktien så jag känner inte för å få ca 500 kr en gång på ett år för att sedan se aktien gå över 16 kr. Tror nog inte kursen ligger under 16 på sommarn längre, när oljepriset traditionsenligt stiger.

Annars, varför svarar ingen på TS fråga? Du behöver inte HA oljan någonstans. Det finns sk open end certifikat för olja och andra råvaror. Köper du en sån är det ekvivalent med att du äger oljan på riktigt. Som en "olje-aktie" om man säger så.
Citera
2008-12-20, 12:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zod-E
Annars, varför svarar ingen på TS fråga? Du behöver inte HA oljan någonstans. Det finns sk open end certifikat för olja och andra råvaror. Köper du en sån är det ekvivalent med att du äger oljan på riktigt. Som en "olje-aktie" om man säger så.
Tack Har nämligen hört om att det finns de som köper och säljer olja medans de fortfarande transporteras i en tanker. Oljan kan byta ägare flera gånger under transporten och den som köper sist och inte hinner sälja får stå och ta emot en tanker med olja.

Har du nåt tips på var man kan köpa dessa open end certifikat?
Citera
2008-12-20, 12:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr.fru
Tack Har nämligen hört om att det finns de som köper och säljer olja medans de fortfarande transporteras i en tanker. Oljan kan byta ägare flera gånger under transporten och den som köper sist och inte hinner sälja får stå och ta emot en tanker med olja.

Har du nåt tips på var man kan köpa dessa open end certifikat?
Själv kan jag köpa via min Aktiedirekt-depå. Jag tror att andra aktiedepåer också har denna möjligheten, men det går att kolla upp. Exempel på depåer är Avanza, Aktiedirekt mfl. Annars kanske din vanliga bank kan hjälpa dig, fast de brukar ha högre avgifter.
Citera
2008-12-20, 12:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zod-E
Själv kan jag köpa via min Aktiedirekt-depå. Jag tror att andra aktiedepåer också har denna möjligheten, men det går att kolla upp. Exempel på depåer är Avanza, Aktiedirekt mfl. Annars kanske din vanliga bank kan hjälpa dig, fast de brukar ha högre avgifter.
Ok, jag kollade på Avanza, är det normalt med en sånhär stor spread?
Köp 26,00
Sälj 30,80
Citera
2008-12-20, 12:29
  #8
Medlem
Ingen aning. Har inte handlat råvaror själv, vet bara hur man gör
Citera
2008-12-21, 21:21
  #9
Medlem
Du kan ju köpa en ETF t ex Bull HOU.TSX där den ger dig 2x hävstång mot oljepriset på NYMEX.

Det vill säga, om priset på olja går upp så tar du del av uppgången 2x. Samma sak vid nedgång.
Citera
2008-12-22, 11:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juuni
Du kan ju köpa en ETF t ex Bull HOU.TSX där den ger dig 2x hävstång mot oljepriset på NYMEX.

Det vill säga, om priset på olja går upp så tar du del av uppgången 2x. Samma sak vid nedgång.


Var får jag tag på dom? Har förvisso en depå hos avanza men det där känns instinktivt lite mer avancerat och globaliserat, om du förstår vad jag menar...
Citera
2008-12-22, 11:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapteneriksson
Var får jag tag på dom? Har förvisso en depå hos avanza men det där känns instinktivt lite mer avancerat och globaliserat, om du förstår vad jag menar...

De finns att köpa på Avanza.
Här kan du hitta mer info om deras Bull samt Bear ETFs:
http://reports.theglobeandmail.com/j.../html/jovianf/

Hos Avanza heter dem HOU.TO respektive HOD.TO
Jag tror du måste signa ett kontrakt online för att få handla med kanadensiska värdepapper.

Och nej, jag fattar inte vad du menar med avancerat och globaliserat.
Citera
2008-12-22, 13:13
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juuni
De finns att köpa på Avanza.
Här kan du hitta mer info om deras Bull samt Bear ETFs:
http://reports.theglobeandmail.com/j.../html/jovianf/

Hos Avanza heter dem HOU.TO respektive HOD.TO
Jag tror du måste signa ett kontrakt online för att få handla med kanadensiska värdepapper.

Och nej, jag fattar inte vad du menar med avancerat och globaliserat.

Jag lyckades att googla mig fram till ovan nämnda information. Men tack ändå, det hjälpte ändå till att bekräfta.
Jag signade kontraktet som du nämnde, det verkade bara vara en ren formalitet. Frågan är nu, är det bara att handla på som vanligt? Vilka är "the major differences" med att handla svenska och utländska ETF:er? T.ex. reavinstskatt och dy. Det är visserligen allmän kunskap kring ämnet "internationell finansiell handel", men jag är ganska grön på det här området överlag. Jag söker naturligtvis vidare efter info, men det är alltid bra att få synpunkter och matnyttig information från fb:are...
Hoppas ni som vet orkar hjälpa till och undervisa :P
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback