2009-10-31, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Hade det inte varit för den där fördelspunkten så hade den inte varit luddig. Nu är den det helt klart. Hade Gerzic varit helt ensam på den positionen om han inte hade varit i offsideposition i första läget? Med största sannolikhet inte.. För mig låter det helt klart som en fördel.

Exakt.

Sen vet jag inte var jag skrev något om Paveys mål feldgrau?
Citera
2009-10-31, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the head honcho
Med tanke på att ni har ungefär dubbelt så många hemmamatcher än de andra lagen så borde ni vinna sm-guld trots ett par domartabbar. Dessutom så får alla lag domartabbar för/emot sig, spelar ingen roll om det sker i första, tionde eller sista omgången..

IFK, Örgryte och GAIS då? Hur många hemmamatcher har dem?
Citera
2009-10-31, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golliwogg
IFK, Örgryte och GAIS då? Hur många hemmamatcher har dem?
Även om det här är en urlöjlig diskusion så spelar GAIS, ÖIS och Blåvitt alla sina derbyn på sin hemmaplan. Någor som faktiskt inte Hammarby och DIF gör.

Och för övrigt heter de inte dem utan de
Citera
2009-10-31, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juuni
Exakt.

Regeln är väl inte luddig. Den är tydlig, sen att _ni_ vill att den ska tolkas i er fördel är väl en annan sak. Om man nu skulle säga att ÖSKs spelare varit offside, då hade inte heller Paveys mål blivit godkänt. Men visst, det är tydligen okej så länge AIK inte drabbas.
Citera
2009-10-31, 17:17
Medlem
One-Loves avatar
Citat:
Exakt.

Hur orkar ni diskutera en offside-situation där Linjedomaren själv efteråt gått ut och sagt att det skulle varit mål?

Jag är övertygad om att det blir en grym match imorgon, det enda jag hoppas är att vissa stolpskott kan hålla sig lugna så man kan läsa om MATCHEN dagen efteråt.

Spådom: Ragnar sätter 1-0 på straff efter att Hansson inte pallade hålla emot publikens tryck i en 50/50-situation.
Citera
2009-10-31, 17:29
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Regeln är väl inte luddig. Den är tydlig, sen att _ni_ vill att den ska tolkas i er fördel är väl en annan sak. Om man nu skulle säga att ÖSKs spelare varit offside, då hade inte heller Paveys mål blivit godkänt. Men visst, det är tydligen okej så länge AIK inte drabbas.
Ok.. Så nu blev jag en AIK:are också? Det var lite oväntat måste jag säga.

Nej men den är luddig om man faktiskt läser vad det står i den. Gör man inte det så är det klart att det kan kännas solklart.

Citat:
En spelare i offsideposition ska endast bestraffas om han, i det
ögonblick bollen vidrör eller spelas av en medspelare, enligt domarens
uppfattning, är inblandad i aktivt spel genom att han:
• vinner en fördel genom att vara i offsideposition
Så. Vinner Gerzic (och Pavey tydligen även fast jag inte har den blekaste aning om vilken situation som menas) någon fördel av att stå i offsideposition? Jag skulle helt klart tolka det som en fördel att vara ensam med bollen precis framför mål istället för att stå där tillsammans med 2-3 stycken motståndare..

Eller påstår du att det är lika lätt att göra mål om man har motståndare precis i ryggen?

Och för er som hänger upp er på att det står "aktivt spel" så kan ni också notera att det står att han är i aktivt spel GENOM att han vinner en fördel. Alltså är det fördelen som medför att han är med i aktivt spel. Inte helt logiskt språkligt sett men det är så det står. Och jag får säga här att jag litar på Juunis citat också. Jag har inte konsulterat regelboken själv..
Citera
2009-10-31, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21

För den andra gången, jag har inte skrivit något om Paveys mål. Sitter Volvokepsen för hårt åtspänt på dig eller?

Jag menar på att regeln är luddig för att det inte definieras huruvida en spelare upphör att besitta en fördel så länge bollen inte spelas till honom i förstaläget.
Logiken sviktar ju något om man påstår att han blir av med den fördelen han skulle ha dömts för bara för att bollen spelas genom en annan, även om han står på exakt samma position.

Skitsamma, det var kanske aningen onödigt att dra upp diskussionen nu.
Lite fakta för den vidskeplige istället:

Citat:
I morgon är det söndagen den 1/11.
Senast 1/11 inföll på en söndag var 1998.
Näst senast var 1992.
Dra era egna slutsatser!
Citera
2009-10-31, 18:04
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbottnadgap
Så här gissar jag på att vi ställer upp:

Christensen

Dyrestam - Hjalmar - Sigurdsson - Lund

Eriksson - Tomas Olsson

Selakovic - Stiller Killer - Bjarnarsson

Tobbe
Tror du att Dyrestam och Lund ska skifta kant eller var det ett skrivfel från din sida? Personligen tror jag att Dyrestam var vänstern och lund höger. I övrigt tror jag att din uppställning stämmer. Alexandersson går in och tar över Bjarnasson om det inte funkar.
Citera
2009-10-31, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Tror du att Dyrestam och Lund ska skifta kant eller var det ett skrivfel från din sida? Personligen tror jag att Dyrestam var vänstern och lund höger. I övrigt tror jag att din uppställning stämmer. Alexandersson går in och tar över Bjarnasson om det inte funkar.
Det var skriftfel från min sida. Tror att de ändrar så lite som möjligt i startelvan.
Citera
2009-10-31, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the head honcho
Med tanke på att ni har ungefär dubbelt så många hemmamatcher än de andra lagen så borde ni vinna sm-guld trots ett par domartabbar. Dessutom så får alla lag domartabbar för/emot sig, spelar ingen roll om det sker i första, tionde eller sista omgången..

Ungefär dit jag ville komma, men ändå tror folk att vi vinner guld enbart för att Örebro blir misstrodda av en linjedomare.
Citera
2009-10-31, 19:02
Medlem
One-Loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonSlyna
Ungefär dit jag ville komma, men ändå tror folk att vi vinner guld enbart för att Örebro blir misstrodda av en linjedomare.

Nä folk tror inte ni vinner guld
Citera
2009-10-31, 19:08
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reine-Savusiemi
Haha du måste fan vara full.
Fredag natt kl 01.38. You guess brainiac!
Citat:
Ursprungligen postat av The Stranger
Fanns en tabell i GP häromdagen där de listat alla diskutabla situationer för AIK och IFK denna säsongen och det visade sig att AIK haft klar fördel, att IFK redan vart svenska mästare om de haft lika tur med domsluten som AIK... Alltid svårt och säga om ett domslut avgör resultat i efterhand men tänkvärt är det.
Göteborgspajasarna fortsätter att sätta nya rekord i How low can you go-mentalitet inför matchen imorgon. "GP listar diskutabla situationer" Bara där borde en medelbegåvad reagerat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in