2009-10-26, 18:38
Medlem
Rubarth23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Mutumba har så jävla mycket potential, utvecklas han på rätt blir han iaf stor i Sverige.
Lite AIK-notiser:
Obolo har nu snackat om att han vill förlänga med AIK i 2-3 år till, och ledningen ska ordna det med honom efter säsongen. Några spelare från Finland och Väsby ska provlira med AIK efter cupfinalen, dessutom ansluter Lorentzon från Assyriska i januari om jag minns rätt, en av superettans bättre högerbackar.
Maanoja är tillbaks (ska ha en högre högstaklass än Örlund), samma med Walker som också är en stor talang. Burgic, Jagne och Özkan borde ju också ha någorlunda kommit i form igen. Det känns som om 2010 kommer att tillhöra AIK, då vi antagligen inte kommer att tappa jättemånga spelare, och kommer göra en mycket bättre start än denna säsong (hade vi vart bättre innan uppehållet hade vi redan haft SM-guld för 3 omgångar sedan). AIK kommer nog ha toppkänning i iaf 3 år nu (dvs topp3 och guldstrid)

aa det lär bli bra!
CH är dock fortfarande skadad men solklart tillbaka till nästa år.
Tjerna lär lämna. Markus Jonsson och Örat har båda utgående kontrakt och e på g till Norge.
Bra att AIK redan förstärkt på de positionerna.

Bara jag som tycker att Yussuf Saleh borde lämna? 25 eller 26 år nu och ser inte ut att utvecklas något mer...
Citera
2009-10-26, 18:39
Medlem
Rubarth23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbottnadgap
Om ni inte vinner sm-guld måste ni väl sälja ett par spelare, och frågan är om ni har råd att betala det Obolo vill ha. Skulle inte bli det minsta förvånad om han spelar i Malmö nästa säsong.
Obolo tjänar 80 000 ungefär i nuläget, 3 feta lönekostnader försvinner med M.Jonsson, Tjerna och Örlund som alla lär lämna.
Citera
2009-10-26, 19:09
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubarth23
Obolo tjänar 80 000 ungefär i nuläget, 3 feta lönekostnader försvinner med M.Jonsson, Tjerna och Örlund som alla lär lämna.

Problemet är dock inte långsiktiga lönekostnader utan snarare att ni har ett kortfristigt lån som måste betalas tillbaka under en period då fotbollsklubbar till stor del saknar intäkter, om man inte säljer spelare.

/feldgrau
Citera
2009-10-26, 19:10
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Om ni inte vinner sm-guld måste ni väl sälja ett par spelare, och frågan är om ni har råd att betala det Obolo vill ha. Skulle inte bli det minsta förvånad om han spelar i Malmö nästa säsong.
Ja alltså, när det gäller AIK ska man komma ihåg att det finns mycket under ytan, visst ser den ekonomiska fronten mörk ut, men det finns pengar i europaspel, dessutom tror jag truppen kommer omstruktureras efter säsongen, spelare som inte platsar på bänken lär lånas ut/säljas/slängas. Sedan finns det personer som Lennart Johansson som har viktiga finansiella kontakter och har man tur kanske han kan hitta en till agent 03 till oss.
Citera
2009-10-26, 19:42
Medlem
Citat:
Ja alltså, när det gäller AIK ska man komma ihåg att det finns mycket under ytan, visst ser den ekonomiska fronten mörk ut, men det finns pengar i europaspel, dessutom tror jag truppen kommer omstruktureras efter säsongen, spelare som inte platsar på bänken lär lånas ut/säljas/slängas. Sedan finns det personer som Lennart Johansson som har viktiga finansiella kontakter och har man tur kanske han kan hitta en till agent 03 till oss.

Europacupspelet, det är ju inga pengar som betalas ut när lånet ska betalas.
Sen visst, det finns möjligheter till att få in pengar, men varför gick man inte den vägen istället för att få nej från bankerna. (Får man ett nej från en bank är ekonomin inte god). Sen att försöka få det att låta som att allt är okej genom att säga att man ska ta pengarna från säsongskorten (nästa års) för att betala driften det här året. Bra jobbat
Citera
2009-10-26, 19:49
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Europacupspelet, det är ju inga pengar som betalas ut när lånet ska betalas.
Sen visst, det finns möjligheter till att få in pengar, men varför gick man inte den vägen istället för att få nej från bankerna. (Får man ett nej från en bank är ekonomin inte god). Sen att försöka få det att låta som att allt är okej genom att säga att man ska ta pengarna från säsongskorten (nästa års) för att betala driften det här året. Bra jobbat

Jag litar fullständigt på vår VD, jag vet att hon är väldigt kapabel och är dessutom bättre insatt i vår ekonomi än vad du är. Korttidslån med hög ränta inte alls så ovanligt som ni hela tiden försöker få det att vara, ibland krävs det desperata åtgärder, och om en kortsiktslösning ger ett långsiktsresultat så ser jag inget fel i det systemet.
Citera
2009-10-26, 20:10
Medlem
Citat:
Jag litar fullständigt på vår VD, jag vet att hon är väldigt kapabel och är dessutom bättre insatt i vår ekonomi än vad du är. Korttidslån med hög ränta inte alls så ovanligt som ni hela tiden försöker få det att vara, ibland krävs det desperata åtgärder, och om en kortsiktslösning ger ett långsiktsresultat så ser jag inget fel i det systemet.

Må så väl vara att hon är mer insatt i _er_ ekonomi. Generellt är ju kortfristiga lån det värsta man kan göra (Se det som ett SMS-lån light). Det är mycket ovanligt att man tar lån för att klara den dagliga driften (vilket detta är). Det här är betydligt värre rent ekonomiskt än det som Glazers och Gillett/Hicks har gjort, då dessa ändå bara jobbar(jobbade) med hedgefunds.

Ett möjligt SM-guld och nedflyttning tillsammans med DIF och HIF till Superettan?
Citera
2009-10-26, 20:13
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Men Hisingen är ju inte Göteborg heller... Enligt Häckens egen retorik.

/feldgrau

Rätt! Spräng broarna och fyll tunneln med grus. Sen bildar vi egen kommun med 110 000 innevånare
Citera
2009-10-26, 20:21
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Må så väl vara att hon är mer insatt i _er_ ekonomi. Generellt är ju kortfristiga lån det värsta man kan göra (Se det som ett SMS-lån light). Det är mycket ovanligt att man tar lån för att klara den dagliga driften (vilket detta är). Det här är betydligt värre rent ekonomiskt än det som Glazers och Gillett/Hicks har gjort, då dessa ändå bara jobbar(jobbade) med hedgefunds.

Ett möjligt SM-guld och nedflyttning tillsammans med DIF och HIF till Superettan?
Jaja, du får tro vad du vill, känns inte som om jag kan övertyga dig iaf, alltför mycket blåvitt i vägen för att du ska se det hela mer objektivt.
Sedan är vår nedflyttning lika trolig som att svff bestämmer sig för att flytta ner IFK pga stolp-Kim
Citera
2009-10-26, 20:25
Medlem
gunseng2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Problemet är dock inte långsiktiga lönekostnader utan snarare att ni har ett kortfristigt lån som måste betalas tillbaka under en period då fotbollsklubbar till stor del saknar intäkter, om man inte säljer spelare.

/feldgrau

Det stämmer inte riktigt

Det kommer ju en del inkomster nu ändå, en utbetalning för placeringsbonus i allsvenskan som ligger runt 6-8 miljoner för 1-2an så vitt jag vet, så problem solved där. Inkomster dessutom från säsongskortsförsäljning under silly season och Tv-licenspengar, vilket ger ett kapitalflöde hur som helst, även om det är pengar som egentligen räknas för nästa säsong. Hur som helst kommer man ha tillgångar så att lånet inte riskerar existensen.

Sen vet jag inte hur mycket flytande kapital AIK har, tanken är nog att någon spelare säljs i januarifönstret, med tanke på hur bra säsongen har gått så lär det ju finnas visst intresse för några spelare, särskilt mittfältarna. Vi har ju också ett överflöd av mittfältare så det är nog bra om man skulle sälja i alla fall en mittfältare. Sen kommer det finnas intresse för nyckelspelare så som Obolo och Hooiveldt.

Edit: Sen nästa säsong har man ju plusinkomster för Europamatcherna och antagligen ett litet uppsving i det derbyrensade publiksnittet, vilket ju lär kunna kompensera för de uteblivna derbymatcherna. Känslan är att den ekonomiska ekvationen kommer gå ihop, vi har varit i mycket värre ekonomiska situationer.

Citat:

Det är inte så stor skillnad mellan första och andraplatsen rent ekonomiskt. Så varför skulle det göra att vi måste sälja några spelare? Toppstriden visar ju spelarna att vi kan vinna, vilket är nog motivation för att vilja stanna. Den enda skillnaden mellan första och andraplatsen är att det förstaplacerade laget får någon enstaka miljon extra i placeringsbonus, chans att misslyckas i Champions League-kvalet (klubbarna räknar ju aldrig, aldrig, med att ta sig till CL, så det är ju enbart en bonus) och möjligtvis något litet, litet extra publiktillskott jämfört med det publiktillskott tvåan också får inför nästa säsong.
Guldet är ju mest en fråga om prestige, vilket ju självklart är nog så viktigt.
Senast redigerad av gunseng2 2009-10-26 kl. 20:34.
Citera
2009-10-26, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunseng2
Det är inte så stor skillnad mellan första och andraplatsen rent ekonomiskt.

Guldet är ju mest en fråga om prestige, vilket ju självklart är nog så viktigt.

Jag vet inte hur det funkar i Aik men i Blåvitt innebär ett SM-guld mångmiljonbonusar till spelartruppen. Ur föreningens perspektiv kan det rent ekonomiskt vara bättre att komma tvåa i Allsvenskan och slippa dessa bonusutbetalningar.
Citera
2009-10-26, 20:52
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunseng2
Det stämmer inte riktigt

Det kommer ju en del inkomster nu ändå, en utbetalning för placeringsbonus i allsvenskan som ligger runt 6-8 miljoner för 1-2an så vitt jag vet, så problem solved där. Inkomster dessutom från säsongskortsförsäljning under silly season och Tv-licenspengar, vilket ger ett kapitalflöde hur som helst, även om det är pengar som egentligen räknas för nästa säsong. Hur som helst kommer man ha tillgångar så att lånet inte riskerar existensen.

Av de där bonusarna du pratar om så är det 8 miljoner som alla klubbar får, oavsett placering. Ettan får sedan ytterligare ~4,4 miljoner, tvåan ~3,3 miljoner, och så vidare. Men det är inte helt orimligt att tro att AIK redan budgeterat med att hamna topp fyra (eller liknande) och en fjärdeplats ger ~2,7 miljoner. Så den egentliga bonusen som ligger "utanför" budgeten är i så fall på 0,6-1,7 miljoner kronor, och inte 6-8 miljoner. Inget problem löst där, alltså. Jag påstår inte att AIK riskerar någon existens, men det är inte direkt några sunda signaler som man sänder om man tar ett sådant här lån, i sådana här tider.

/feldgrau
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in