2009-03-17, 14:29
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Du kan omöjligt säga att intresset för Öster i Växjö är litet. Det närmaste publiksnittet jag hittade var från 2006, då var de i allsvenskan och då låg det på 5 400. Samma år hade Kalmar 5 100 och 2008 när de vinner guld så har de 5 700. Så om Växjös intresse är litet så är Kalmars obefintligt.

Ville säga samma sak men jag hade för lite kött på benen. Står brevid dig och nickar instämmande istället.
Citera
2009-03-17, 14:49
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Du kan omöjligt säga att intresset för Öster i Växjö är litet. Det närmaste publiksnittet jag hittade var från 2006, då var de i allsvenskan och då låg det på 5 400. Samma år hade Kalmar 5 100 och 2008 när de vinner guld så har de 5 700. Så om Växjös intresse är litet så är Kalmars obefintligt.

Det är inte helt okomplicerat att jämföra publiksnitt för olika årgångar. De senaste åren har Allsvenskan haft ett kraftigt publikfall; MFF har rasat från 20 000 till 10 000 på ett par år.

För övrigt har Växjö blivit mer av en hockey- än fotbollsstad. Öster snittade väl ca 2 000 under 2008, Lakers 2 500.

Sammanfattningsvis har Öster något större historiska meriter än Kalmar FF, men i dag är skillnaden mellan klubbarna skrattretande stor. KFF är för närvarande en av Sveriges ekonomiskt solidaste och sportsligt mest framgångsrika föreningar, medan Öster – även i supporterföreningen Eastfronts ögon – tycks bära den borne loserns stigma.
Citera
2009-03-17, 14:53
Medlem
Citat:

Återigen, historiskt är det ju inget snack, men det är svårt att komma undan att Kalmar idag är en mer framgångsrik klubb än öster på alla sätt och vis.
Citera
2009-03-17, 15:08
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
För övrigt har Växjö blivit mer av en hockey- än fotbollsstad. Öster snittade väl ca 2 000 under 2008, Lakers 2 500.

Öster hade 2000 i Div 3 i en stad som konkurrerar med hockeyn. Kalmar hade 4/5000 när man låg på topp och hade SM-guldet mer eller mindre klart och spelade Europaspel. Detta i en stad utan annan konkurrens...
Citera
2009-03-17, 17:10
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsmattias
Återigen, historiskt är det ju inget snack, men det är svårt att komma undan att Kalmar idag är en mer framgångsrik klubb än öster på alla sätt och vis.
Ja i nutid är Kalmar med framgångsrikt än Öster men rent publikmässigt visar det ju att det finns ett stort intresse för Öster. Sen vet jag inte om jag hade kallat 2006 historiskt, jag tror även att om Öster hade varit kvar i AS att de hade haft ett någorlunda liknande snitt nu, två år senare. Jag skulle även tro att intresset för Öster är större än för Kalmar då de var stora en gång i tiden och på så sätt har väldigt många äldre supportrar, likadant med Norrköping t.ex.
Citera
2009-03-17, 17:24
Medlem
Självklart är Öster en större klubb än Kalmar.
Citera
2009-03-17, 18:15
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Självklart är Öster en större klubb än Kalmar.

Visst, om man avgränsar synfältet tillräckligt mycket så att man bara ser de fyra SM-gulden för ett trettiotal år sedan. Men ser man till dagens klubborganisation, bokslut, sponsorer, mediaexponering, antal landslagsmän, nivå i seriesystemet, spelarmaterial, tränarkompetens, scoutingförmåga och andra detaljer är Öster lillebror.
Citera
2009-03-17, 18:20
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
. KFF är för närvarande en av Sveriges ekonomiskt solidaste och sportsligt mest framgångsrika föreningar, medan Öster – även i supporterföreningen Eastfronts ögon – tycks bära den borne loserns stigma.

Lite hybris nu va? Ni har haft er storhetsperiod, ska ni fortsätta sälja av hela laget lär ni också hamna i division 3 snart. I år exempelvis kan du knappast tro att ni är i Allsvenskan för att vinna? Kommer ni topp sex ska ni vara riktigt nöjda.
Citera
2009-03-17, 18:28
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Lite hybris nu va? Ni har haft er storhetsperiod, ska ni fortsätta sälja av hela laget lär ni också hamna i division 3 snart. I år exempelvis kan du knappast tro att ni är i Allsvenskan för att vinna? Kommer ni topp sex ska ni vara riktigt nöjda.

Nja, hybris och hybris, KFF är en av de föreningar som har störst eget kapital så det är ju ett krasst konstaterande.

Jag tror inte KFF kommer att tjonga in så många mål som förra året, det lär inget lag göra, och det är möjligt att man får vara nöjd med en sjätteplats. Då får det bli så. Vad som saknas är en målgörare, spelet på plan är inte sämre än förra året; det visade den imponerande första halvleken mot Elfsborg i lördags.
Citera
2009-03-17, 18:36
Medlem
Casabas avatar
Citat:
KFF är en av de föreningar som har störst eget kapital så det är ju ett krasst konstaterande.
Det resonemanget faller ändå lite när man trots allt har 66 miljoner mindre än den klubben som har mest eget kapital, alltså ganska mycket mindre än hälften så mycket. Kan de då verkligen fortfarande räknas som "en av de föreningar som har störst eget kapital"?
Citera
2009-03-17, 19:55
Bannlyst
Smålands största klubb = Kalmar

Skånes största klubb = MFF

Göteborgs största klubb = IFK

Stockholms största klubb = AIK

Case closed
Citera
2009-03-17, 20:00
Medlem
Bornets avatar