2009-10-18, 12:31
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juuni
"Vissa AIK:are"? Antar att du syftar på Wuunderbar som sa att situationen kanske var värd ett rött men inte avstängning resten av säsongen? Om man tittar på hans tidigare inlägg så har han aldrig skrivit något om IFK och SvFF. Alla andra gnagare har sagt att det definitivt var ett rött kort och många skulle nog inte höja på ögonbrynen för ytterligare matchers avstängning. Nästa gång kanske du kan ta reda på fakta innan du häver ur dig nonsens, snälla?

Sitter alla AIK:are på Flashback? Personligen läser jag flera forum och tidningar samt talar med vänner och bekanta varav vissa har den dåliga smaken att vara just AIK:are. Här har du en kommentar från Aftonbladet tex:

Citat:
Ortiz armbåge var inte sååå fruktansvärt ful, han blir överspelad och försöker täcka upp, slänger upp armbågen. Träffar med yttersidan, det är inte särskilt mycket kraft i träffen. Killen börjar ju inte ens blöda. Solklart gult. Davies armbåge däremot var ingen yttersida, han laddar fullt och träffar stenhårt. Det går inte att jämföra.

Andreas alm säger till Expressen:
Citat:
- Jag tror att domaren ser den väldigt bra och bedömde att det var gult.

Citat:
Du får gärna citera den gnagare som sagt att situationen endast var värd ett gult.
Annars antar jag att du inte ens läst inläggen och det sänker din trovärdighet, speciellt som moderator...

Hoppas att min trovärdighet inte är sänkt nu
Citera
2009-10-18, 12:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juuni
Tyckte det inte var så självklart vad han menade men okej, nu förstår jag.

Ja, vad är din poäng?
När du skriver:

IFE försökte flera ggr också och låta bli och vinna guldet också.

Så låter det som att IFE försökte lägga sig. Därav frågan om vad fan du svamlar om.
Du verkar rätt så trög.
Varken AIK eller IFE försökte inte lägga sig ditt pucko.
Men däremot kunde man tro att ingen av dom inte vill vinna guld pga deras urusla nerver när det närmade sig.

Men sen kom rättvisan och visade vem som verkligen var värda och vinna.
Citera
2009-10-18, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Nu har ju personer från Svff gått ut och sagt att de inte kan straffa Ortiz i efterhand pga det gula kortet, så finns väl inte så mycket att hoppas på för er IFK:are. Sedan har alla AIK:are i tråden hållt med om att det var minst rött, vill ni att vi själva ska skicka brev till Svff och kräva Ortiz avstängning eller vad?
IFK ska dessutom vara tysta då de själva liger bra till i guldstriden i fuskligan.
Fick inte någon i ert lag rött (via 2 gula) kort för filmning mot Kalmar?
Skillnaden är väl att vi i AIK skulle förstå och acceptera en kortare avstängning av Ortiz, medan ni absolut menade att Christenssen inte skulle straffas, då "alla" gör likadant.

Se bara medieutrymmet, Christensen fick otroligt mycket, Ishizaki fick mycket, Ortiz får två rader. Vilket var "värst"? Armbågen på en icke bollhållande spelare, "flytt" av stolpar eller en filmning.

Att få ett rött via två filmningar har väl ändå bestraffats, till skillnad från Ortiz. Ett gult för en stängning, vilket inte är samma sak som att domaren sett armbågen.

Christensen skulle ju inte kunna straffas i efterhand pga att gult är det enda straffet för förseelsen, Ortiz armbåge har ju ett rött som enda straff. Fördelarna finns ju av att vara enda stockholmslaget i toppen, media fokuserar på de "viktiga" händelserna, som filmningen istället för armbågen.
Citera
2009-10-18, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Sitter alla AIK:are på Flashback? Personligen läser jag flera forum och tidningar samt talar med vänner och bekanta varav vissa har den dåliga smaken att vara just AIK:are. Här har du en kommentar från Aftonbladet tex:

Okej, du menade alltså kommentarer från forum och kvällstidningar och det dina AIK-bekanta sagt till dig? Förlåt, det var lite svårt att veta att du riktade ditt inlägg till dem när du skrev det i denna tråd.

Kalla det brist på intresse men jag tyckte det luktade efterkonstruktion lång väg så jag roade mig med att läsa alla kommentarer och artiklar före 10:56 som var tiden du postade och den enda jag såg som skrev att det inte var ett gult kort var denna lirare:

Citat:
Ursprungligen postat av anders__and, 48 år, Idag 09:54
...Om armbågen kan jag säga gult kort men rött hur killen än försökte kom detinget blod så träffen var inte så hård.

Huruvida samma kille "gnällt så mycket på att IFK:are gynnats av domare och SvFF" kan jag inte svara på men du verkar ha bättre koll. Andreas Alm säger ju inte direkt att han tyckte det var ett gult utan att han tror att domaren ser situationen bra och bedömer att det är ett gult.

Nu kommer du säkert gräva runt och dra upp någon post från GF eller citera dina AIK-bekanta men jag ville bara syna din kvällstidningsbluff.

Majoriteten av alla gnagare kommer dock ge dig samma svar - Ja, Ortiz var värd ett rött och troligen mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Hoppas att min trovärdighet inte är sänkt nu

Nej då, inte alls.
Citera
2009-10-18, 13:36
Medlem
Shuyins avatar
Varför reagera på spelarna? Det är inte deras uppgift att följa reglerna. Det är domarens arbete att skipa rättvisa som det heter, använd gula kort och annat. Men om jag får gå in personligt så tycker jag att Lerjéus som dömde Elfsborgs match är riktigt jävla värdelös. Borde inte få döma allsvenskt.

Dock är det ju lite kul att folk hoppar upp och ned över en armbåge. Har hänt värre saker, Kenny Paveys tackling på Råsunda i somras mot IFK t.ex. vilket såklart var rött kort.
Citera
2009-10-18, 13:46
Medlem
One-Loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Varför reagera på spelarna? Det är inte deras uppgift att följa reglerna. Det är domarens arbete att skipa rättvisa som det heter, använd gula kort och annat. Men om jag får gå in personligt så tycker jag att Lerjéus som dömde Elfsborgs match är riktigt jävla värdelös. Borde inte få döma allsvenskt.

Dock är det ju lite kul att folk hoppar upp och ned över en armbåge. Har hänt värre saker, Kenny Paveys tackling på Råsunda i somras mot IFK t.ex. vilket såklart var rött kort.

Det är väl klart att man ska kunna klaga på spelare när dom gör extremt onödiga saker. Jag tycker också du har fel, det är visst spelarnas uppgift att följa reglerna. Jag tycker att man har ett ansvar som spelare att inte skada andra, t.ex att köra upp en armbåge i ansiktet på någon även fast man vet att domaren inte ser det kan ju inte vara OK?

(Ja jag tycker även det är fel när spelarna i laget jag följer gör det, extremt onödigt att dra på sig avstängningar eller att förstöra folks karriärer).
Citera
2009-10-18, 13:58
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One-Love
Det är väl klart att man ska kunna klaga på spelare när dom gör extremt onödiga saker. Jag tycker också du har fel, det är visst spelarnas uppgift att följa reglerna. Jag tycker att man har ett ansvar som spelare att inte skada andra, t.ex att köra upp en armbåge i ansiktet på någon även fast man vet att domaren inte ser det kan ju inte vara OK?

(Ja jag tycker även det är fel när spelarna i laget jag följer gör det, extremt onödigt att dra på sig avstängningar eller att förstöra folks karriärer).

Ja, rent moraliskt, ja. Men det verkar som att vissa tycker att det är spelarna som skall stå till svars för vad utfallet rent regelmässigt blir, dvs gult/rött kort, straff/inte straff etc.

Men klart att jag som AIK supporter är upprörd över Ishizakis filmning och tycker samtidigt att Ortiz armbåge inte är bra gjort, särskilt när det var på mittplan dessutom.
Citera
2009-10-18, 14:35
Medlem
gunseng2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebbeseb
Har inte Ishi förlängt med Elfsborg fram tills 2014 nyligen ? Han gör mål på AIK varannan säsong, Han spelade bort oss från guldet 2006. Han kommer inte tillbaks för att han är en svikare. Vi får inte glömma att Ishi var djurgårdare på riktigt innan han spelade i AIK. Nordin och Nebo var bara spelare i dif. Ishi var supporter.

Jo, det har han gjort, men vi har ju å andra sidan aldrig gett honom ett förslag. Och ärligt talat har vi varken råd eller behov av ytterliggare en mittfältare just nu. Men skulle vi tappa, säg Bojan och Dulee, då skulle jag gärna se Ishi som ersättare.

Sen att han gör mål på AIK. Han spelar ju i toppkonkurrenten, till och med Henke gjorde mål på Celtic.
Citera
2009-10-18, 14:35
Medlem
Svensson181s avatar
Kan man ladda ner målen från Allsvenskan någonstans?(ej från youtube) Har sökt lite men hittar inget, tänkte mest på Blåvitts mål denna säsong.

Tacksam för hjälp
Citera
2009-10-18, 14:47
Medlem
gunseng2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Se bara medieutrymmet, Christensen fick otroligt mycket, Ishizaki fick mycket, Ortiz får två rader. Vilket var "värst"? Armbågen på en icke bollhållande spelare, "flytt" av stolpar eller en filmning.

Men Ortiz blev ju bestraffad av domaren som stod 3 meter från situationen. Skillnaden är ju att Christensen och Ishizaki gjorde fula, medvetna fusk som man dolde från domaren. Sen, Ishizaki filmade ju, det händer hela tiden och det kommer ju inte vara så mycket mer än det. Men Christensen bör ju bestraffas med avstängning. För att inte bestraffa det innebär ju att man accepterar beteendet.
Citera
2009-10-18, 15:18
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Varför skulle AIKare inte känna att guldet kommer hem om vi vinner??

Vilka syftar du på? Jag tycker mig se flera AIKare som håller med om att det är värt ett rött kort.

Men vi AIkare ska tycka att en avstängning resten av säsongen är rimligt?? Är du på riktigt?

Tre matchers avstängning, vilket hade innebärt resten av säsongen känns som en rimlig avstängning för en medveten armbåge i ansiktetet på en motspelare. Det kan inte ens den mest enögde ha någon invändning emot.
Citera
2009-10-18, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensson181
Kan man ladda ner målen från Allsvenskan någonstans?(ej från youtube) Har sökt lite men hittar inget, tänkte mest på Blåvitts mål denna säsong.

Tacksam för hjälp
På BaraBen.com kan du ladda ner alla blåvitts matcher
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in