Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Nja det är nog det som dem inte gör. Båda har ju väldiga bekymmer med ekonomin. Inte lika lätt att ta sig direkt tillbaka som det var bara för några få år sedan. Se bara på GIF Sundsvall och IFK Norrköping vilka problem de har, okej giffarna är med och kämpar om uppflyttning men det är ändå långt ifrån klart att dem går upp. Inte minst apa kan det gå riktigt tungt för - inga stålar och spelare som Pa Dembo, Mattias Jonson, Daniel Sjölund, Mikael Dahlberg, Sebastian Rajalakso plus en handfull till spelare som alla lär lämna laget vid spel i ettan.
Jo, jag vet, det är därför jag enbart säger att en klubb lär komma tillbaka i alla fall. Gnaget hade ju också skitkass ekonomi det året vi rasade ur. Men dessa tider är ju helt klart dåliga för att trilla ur. Men superettan är ju sämre än när vi åkte ur, den peakade ju 2004, så nu när det är 16 allsvenska lag blir ju superettan enklare att klara av.
Det finns däremot en skillnad mellan storstadsklubbarna och IFKN och Giffarna, det finns framförallt externt kapital och större supporterskaror. Man får förnya organisationen, göra heltom med allting, byta ut spelare, fixa ekonomin med mera. Rusta ner all kringliggande organisation som det kan sparas in på, vilket innebär att massa anställda sparkas och spelare säljs enbart för att köpa ekonomiskt utrymme i och med lönekostnaderna.
Det som är lite läskigt, för DIF framförallt, är ju att riskkapitalbolag äger dom flesta spelarna, därför kan man inte få in massa pengar på att sälja spelare, bara frigöra löneutrymme. Det kommer göra att man behöver frigöra mycket mer utrymme, därmed sparka mer folk och sälja fler spelare än annars.
Men dessa klubbar känns så pass starka att båda kommer ta ganska bra placeringar i superettan. Jag kan tänka mig däremot att ett eventuellt andra år i superettan skulle vara väldigt, väldigt jobbigt, då börjar supportrarna som ville visa sig lojala det första året att lessna.