Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-12-16, 18:02
  #1
Medlem
CrestFallens avatar
Har letat runt lite på detta men inte fått något riktigt svar, Vad är egentligen smart?
Är det att kunna mycket saker eller ha högt iq? Är det en kombination av dem båda och i såfall i vilken grad? Finns det något mer som gör att man definieras smart?

Hoppas verkligen denna tråd hamnade rätt, jag tycker i alla fall att det känns som den hamnade rätt.
Citera
2008-12-16, 19:02
  #2
Medlem
requiem1s avatar
enligt mig gör EQ en människa smart. i det långa loppet så lönar det sig nog inte att kunna massa saker om allting eller kunna räkna ut en ekvation på ett snabbt sätt
Citera
2008-12-16, 19:05
  #3
Medlem
KlausDaimlers avatar
Visdom är iallafall, enligt sokrates, när man inser hur lite man vet.

Och den uppfattningen delar jag med honom

Men smart. Kanske en bra balans mellan EQ och IQ, kanske allmänbildning. Jag vet inte. Smart låter för mig mer som list, eller slughet.
Citera
2008-12-16, 19:11
  #4
Medlem
Zinklos avatar
Lite fel forum om inte du nu inte letar efter ett "filosfiskt" svar...
Smart är enligt Einstein (Jag håller med honom) kreativitet, sätt att angripa ett problem, se en koppling, ett sammanhang som de flesta inte kan se.
Inte något vidare svårt att vara allmänbildad eller insatt, handlar bara om att hänga med i omvärlden och suga åt sig information.
Citera
2008-12-16, 19:46
  #5
Medlem
CrestFallens avatar
Tack för alla svar, var meningen som en filosofisk syn på detta. Tycker verkligen detta är svårt, är smart likadan som intellektuell?
Om inte, vad är då intellektuell? är det högt IQ?
Vad betyder EQ ?
Citera
2008-12-16, 19:53
  #6
Medlem
Intellektuell är att man är intresserad av att lära sig saker, läsa böcker, utbilda sig, förkovra sig. Intelligent är man när man vet hur man får bra resultat på IQ-test, att veta hur en dörr fungerar, att veta att en boll är sfärisk, att veta att man får bättre resultat av att läsa från vänster till höger. Allmänbildad är man när man kan lite om mycket, när man vet vem som vann Big Brother, när man vet vem som vann presidentvalet, saker som har direkt med det sociala samspelet att göra, att kunna skvallra och diskutera nutidsorientering på kaffepausen. Smart är man när man förstår samband, när man kan använda kunskap på ett kreativt sätt, laga dörren med en sko, bygga bomber av morötter á la MacGyver.

Ett kul exempel som jag tycker om kommer från Kalle Ankas värld.
Uppfinnarjocke är helt klart intelligent,
Knattarna är intellektuella,
Musse Pigg är både smart och allmänbildad.
Citera
2008-12-16, 19:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrestFallen
Tack för alla svar, var meningen som en filosofisk syn på detta. Tycker verkligen detta är svårt, är smart likadan som intellektuell?
Om inte, vad är då intellektuell? är det högt IQ?
Vad betyder EQ ?
Emotion Quota,
att kunna hantera, förstå och känna igen känslor.
Sen finna det SQ, Social Quota,
att kunna hantera, förstå och känna igen socialt beteende och sociala situationer.

IQ är dessutom uppdelad i olika kategorier,
spatial intelligens till exempel.

Sen är frågan om inte många mänskliga nischer,
som musikalitet, också ska räknas som en viss sorts intelligens...

Edit:
Intelligens är en västerländsk historisk konstruktion.
Det har liksom växt fram, långsamt, som en del av vårt idéhistoriska arv.
Ord som imbecill, moron och idiot är roliga exempel på detta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Imbecile
__________________
Senast redigerad av yidaki 2008-12-16 kl. 19:58.
Citera
2008-12-17, 00:54
  #8
Medlem
CrestFallens avatar
yidaki tack så mycket, nu slipper jag sitta och tänka på det där varje gång man är lite dimmig, ett riktigt stort tack från mig!
Citera
2008-12-17, 22:45
  #9
Medlem
karakoimas avatar
Hasse Lundgren var/är ganska smart. Sket i forskning och kunskap och blev hunk och filmstjärna. Varför anstränga sig när man kan leva på sitt utseende. Klart smart.

Smart och klarsynt känns som rätt hyfsade synonymer för mej.
Citera
2008-12-19, 18:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Intellektuell är att man är intresserad av att lära sig saker, läsa böcker, utbilda sig, förkovra sig. Intelligent är man när man vet hur man får bra resultat på IQ-test, att veta hur en dörr fungerar, att veta att en boll är sfärisk, att veta att man får bättre resultat av att läsa från vänster till höger. Allmänbildad är man när man kan lite om mycket, när man vet vem som vann Big Brother, när man vet vem som vann presidentvalet, saker som har direkt med det sociala samspelet att göra, att kunna skvallra och diskutera nutidsorientering på kaffepausen. Smart är man när man förstår samband, när man kan använda kunskap på ett kreativt sätt, laga dörren med en sko, bygga bomber av morötter á la MacGyver.

Ok, jag har en fråga på det. Hur mycket kan man lära sig egentligen undrar jag då eftersom jag känner att jag är klart missnöjd med mitt närminne? Är tjugo år och lider av prestationsångest. Jag vill gärna kunna allt om allting men känner att det i princip är omöjligt. När börjar inlärningen (EQ,IQ, m.m) avta?

Vänlig hälsning
Citera
2008-12-21, 15:12
  #11
Medlem
Strawliess avatar
Du kan inte "lära dig" och på så sätt få högre IQ. Tyvärr.

Däremot har närminne eller minne överhuvudtaget inte så ruggigt mycket med intelligens att göra, själv har jag hög IQ (Mensa-nivå) men glömmer hela tiden alla formler man ska använda. Det kan i vissa sammanhang vara pinsamt att inte veta att [F = ma] eller att [sinx = motstående sida] men det har inte med intelligens att göra utan minne.
Citera
2008-12-21, 18:23
  #12
Medlem
Simaõs avatar
För mig, som inte tror på några universella, förutbestämda värderingar, är smarthet, liksom allt annat, något bara varje person får avgöra för sig själv. Einstein och Blondinbella är därför egentligen lika smarta, även om Albert alltid kommer vara smartare för mig personligen.

Om jag ska definiera "smarthet" för mig själv skulle det dock inte innefatta så mycket av Einsteins egenskaper, utan mer att vara allmänbildad, förstå sin omgivning, kunna uppfatta sarkasm mm (dvs det sociala). Inte någon som bara snöat in på en sak (t.ex matematik).

Samtidigt är jag övertygad om att en Linda Rosing-typ använder lika stor del av sin hjärna som de flesta andra, men använder den till andra saker som i allmänhet är mindre accepterade som "smarta".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback