Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-23, 22:24
  #13
Medlem
Flärps avatar
Jag har precis installerat Xubuntu 8.10 på min Eee 1000H, men Ubuntu och Kubuntu funkar exakt lika bra.

Det enda jag gjorde var att ladda ner .iso-filen från xubuntu.org, lägga in den på en USB-sticka och installera från den. Sen för att få allt att fungera så följer man bara anvisningarna på www.array.org/ubuntu och http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=49081

Denna metod har i princip stöd för alla Eee-modeller som finns.

Lätt som en plätt.
Citera
2008-12-25, 22:52
  #14
Medlem
Hur mkt utrymme "kräver" Ubuntu EEE?

Tror jag skall testa att dual-boota med mitt Windows XP
Citera
2008-12-25, 23:54
  #15
Medlem
Salmons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Denna metod har i princip stöd för alla Eee-modeller som finns.

Så du menar att wlan mm. stöds utan att man behöver hålla på och mecka med en massa drivers? det låter ju väldigt trevligt. Xubuntu verkar ju förövrigt vara det klokaste valet med tanke på att det är xfce istället för gonme och mer framtidssäkert än vissa andra obskyra distar.

sitter fö. på min nya julklapps eee900 nu
Citera
2008-12-27, 16:31
  #16
Medlem
wrongways avatar
kan jag få ett svar på min fråga hur eeeubunto funkat till 900?
och om det följer med någon torrent klient och om det bara är att plugga in sin ipod
Citera
2008-12-29, 18:40
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongway
kan jag få ett svar på min fråga hur eeeubunto funkat till 900?
och om det följer med någon torrent klient och om det bara är att plugga in sin ipod

Det heter Ubuntu.
Har inte min EeePC här men jag kan nästan lova att transmission och/eller nån mer klient ligger med som standard. Eftersom det är en ubuntudist så är det mycket enkelt att installera program - bara att öppna Synaptic och kryssa för det du vill ha, så det är inget att oroa sig för!
Citera
2009-01-05, 12:22
  #18
Medlem
Dan Da Mans avatar
Nu har jag sökt och sökt för att finna den bästa netbooken med Linux. Men till min förvåning är det väldigt få modeller som säljs med Linux istället för Win XP. Det känns ju lite onödigt att slänga ut extra pengar på XP när Linux ger en billigare burk.

Har förstått att en Linux-netbook flyter på bättre än en med XP. Någon som kan bekräfta/dementera detta?

Den dator som känns bäst just nu är Asus Eee PC 901, vore det ett bra köp, eller ska jag satsa på en annan modell?
Citera
2009-01-06, 00:20
  #19
Medlem
Jag har en Eee 901 och är mkt nöjd, jag blev än mer nöjd efter jag installerat Debian istället för Xandros.

Jag tycker du ska känna på den, kolla främst att tangentbordet känns ok för dig.
Citera
2009-01-06, 01:14
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan Da Man
Nu har jag sökt och sökt för att finna den bästa netbooken med Linux. Men till min förvåning är det väldigt få modeller som säljs med Linux istället för Win XP. Det känns ju lite onödigt att slänga ut extra pengar på XP när Linux ger en billigare burk.

Har förstått att en Linux-netbook flyter på bättre än en med XP. Någon som kan bekräfta/dementera detta?

Den dator som känns bäst just nu är Asus Eee PC 901, vore det ett bra köp, eller ska jag satsa på en annan modell?

Vad är det du vill göra med 901an? Att anteckna i skolan, eller skall du också använda den på fritden?

1.6GHz atom processor duger fint till vilken *buntu-dist som helst.
Glöm inte att uppgradera ramminnet. Jag köpte 1GB ram för 30kr (från hongkong - ebay.)

Min kompis har en 901, och han använder eeebuntu. Det flyter på ganska fint. Inget lagg, wlan, eth, ljud funger bra. Jag har dock inte testat webkameran. Men den borde fungera.

XANDROS har någonting som heter advanced desktop. Inte det snyggaste, men det är kde basserat, så vad kan man förvänta sig

(http://wiki.eeeuser.com/howto:getkde)

Lycka till!
Citera
2009-01-06, 11:15
  #21
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salmon
Så du menar att wlan mm. stöds utan att man behöver hålla på och mecka med en massa drivers? det låter ju väldigt trevligt. Xubuntu verkar ju förövrigt vara det klokaste valet med tanke på att det är xfce istället för gonme och mer framtidssäkert än vissa andra obskyra distar.

sitter fö. på min nya julklapps eee900 nu
Byter du till ubuntu så kan du behöva lägga in en ny kernel, följ de enkla instruktionerna på denna sida:
http://www.array.org/ubuntu/
Citera
2009-01-06, 17:01
  #22
Medlem
Dan Da Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bani-Banan
Vad är det du vill göra med 901an? Att anteckna i skolan, eller skall du också använda den på fritden?

1.6GHz atom processor duger fint till vilken *buntu-dist som helst.
Glöm inte att uppgradera ramminnet. Jag köpte 1GB ram för 30kr (från hongkong - ebay.)

Min kompis har en 901, och han använder eeebuntu. Det flyter på ganska fint. Inget lagg, wlan, eth, ljud funger bra. Jag har dock inte testat webkameran. Men den borde fungera.

XANDROS har någonting som heter advanced desktop. Inte det snyggaste, men det är kde basserat, så vad kan man förvänta sig

(http://wiki.eeeuser.com/howto:getkde)

Lycka till!

Jag tänkte i första hand använda datorn till att surfa och lyssna på musik just nu. Men när jag till hösten planerar att börjar studera på universitet/högskola så kommer anteckning att bli aktuellt.
Jag har en stationär dator hemma som såklart kommer fungera som den primära hemmavid.

Självklart kommer jag inte spela spel, redigera video eller photoshoppa i burken, då det känns som självmord av sin dyrbara fritid.

Nu har jag förresten gjort en helomvändning och planerar istället att köpa mig en Asus Eee 1000H, även om den bara verkar finnas med Win XP. Det är jag ju van vid och känns det inte som rätt så slängar helt enkelt in Ubuntu Eee under våren. låter det vettigt?
Citera
2009-01-09, 23:22
  #23
Medlem
Dan Da Mans avatar
Detta är ingen bump...

Dumpar alla min tråd bara för att jag nu tänker köpa en PC med XP istället för Linux?

Jag har inte hittat någon svensk återförsäljare som säljer Eee PC 1000H med Linux. Dessutom får jag den för under 4000 med XP. Då känns det helt okej i mina ögon.

Det känns fortfarande aktuellt att dra in Ubuntu i burken inom sinom tid. Fast har väl Ubuntu Eee bytt namn till Easy Peasy Linux? Inte så fint namn, men säkert ett bra OS.
Det enda som känns lite tveksamt är huruvida allt är plug and play med Linux i burken. Har ni några erfarenheter, positiva som negativa angående hur mycket som fungerar out of the box efter installation och vad som får en att slita sitt hår innan man löst?
Citera
2009-01-10, 12:19
  #24
Medlem
Microserfs avatar
Snart flintis...

Citat:
Ursprungligen postat av Dan Da Man
Dumpar alla min tråd bara för att jag nu tänker köpa en PC med XP istället för Linux?

Jag har inte hittat någon svensk återförsäljare som säljer Eee PC 1000H med Linux. Dessutom får jag den för under 4000 med XP. Då känns det helt okej i mina ögon.

Det känns fortfarande aktuellt att dra in Ubuntu i burken inom sinom tid. Fast har väl Ubuntu Eee bytt namn till Easy Peasy Linux? Inte så fint namn, men säkert ett bra OS.
Det enda som känns lite tveksamt är huruvida allt är plug and play med Linux i burken. Har ni några erfarenheter, positiva som negativa angående hur mycket som fungerar out of the box efter installation och vad som får en att slita sitt hår innan man löst?

Jag har en eee900 inköpt i Hong Kong precis när den släpptes och här är en lista med de negativa saker jag råkat ut för och som du kan försöka undvika.

Hårdvara:
Den är rejält liten vilket gör att tangentbordet faktiskt är för litet. Om jag skulle köpa en ny liten netbook skulle jag köpa en med större tangentbord.

WIFI-antennen verkar riktigt usel. Det är ofta man ser ett nätverk men man kan inte koppla upp sig mot det för det verkar som om signalen helt enkelt inte kommer fram.

Eftersom jag köpte datorn tidigt fick jag bara med ett 4400mAh batteri och det räcker inte långt fast det som är mest irriterande är att den har en bug som gör att den drar batteri även när den är avstängd. Låter man datorn stå i en vecka så är den tom sen. Jävligt dåligt!

Datorn blir rätt varm och efter en stund så kommer en liten fläkt igång. Inget större problem men lite överraskande.

Mjukvara:
Den kom med Xandros och det finns inte ord att uttrycka vilken dynga det är.
- Firefox som kom med var urgammal och inte möjlig att uppdatera.
- Default repositories hade nästan inga paket alls.
- Försökte fixa saker som svenskt tangentbord och NTP men gav upp efter ett par timmar. Ut med skiten!

Och in med standard Ubuntu via en bränd CD och en USB DVD-spelare. eeeuser.com har en bra wiki som hjälper en att fixa alla smådetaljer. Detaljer som svenskt tangentbord och NTP behöver man inte ens hjälp med att få fungera. Den mesta hårdvaran fungerade förutom mikrofonen så jag har inte fått Skype att fungera. Löses antagligen enklast genom att använda ett headset.
Den enda nackdelen med standard-Ubuntu är att kernel-uppdateringar havererar en hel del fixar man har varit tvungen att göra. Speciellt det trådlösa. Generellt sett är det en hel del pill med att få drivrutiner att fungera med all hårdvara i Linux. Jag har kollat en hel del på projektet som tar fram drivrutinerna till Atheros (dvs madwifi) och det är en enda stor röra där drivrutinen antingen är gammal eller så är den work in progress. (Det finns alltså flera inom samma projekt!)

En kollega till mig som har en eee701 har kört XP hela tiden och han har inte haft några som helst problem med drivrutiner. Speciellt inte med det trådlösa.

Jag har även testat att installera Debian Lenny eftersom enligt eeeuser.com så ska den fungera out of the box. Det gör den inte. Det trådlösa fungerar inte alls och jag fann även att Firefox inte finns till Debian! Det har tydligen varit något bråk mellan Mozilla och Debian vilket gjort att Firefox nu heter IceWeasel på Debian. Suck! Tillbaka till Ubuntu.

Hursomhelst så är jag hyfsat nöjd eftersom med Ubuntu så fungerar ju trots allt det trådlösa (om man har accesspunkten i lägenheten) och Firefox och Flash fungerar också så jag kan kolla på southparkstudios.com med en helt acceptabel kvalitet. Med en schysst kernel för just min dator så är det rätt bra fart på VLC också så det går att kolla på TV-serier man laddat ned.
Dock är det rätt mycket pill att få Linux att fungera så slipper man det med XP så är mycket vunnet.
Skulle jag köpa en ny netbook idag så skulle jag nog kolla på Samsung NC10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback