Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-12-16, 11:43
  #1
Medlem
Dan Da Mans avatar
Har planer på att inom ett par månader införskaffa en Asus Eee i bra modell, då jag tänker börja plugga till hösten. Har läst på en del och förstått att ganska många klagar på den Linuxdist som ingår om man väljer bort XP (som jag tänker göra).

Har sett att många istället gått över till Ubuntu Eee, men inte helt problemfritt alla gånger.
Är det mycket som måste fixas efter installation, innan det mesta flyter på bra (Wlan, ljud och annat)? Eller är det typ plug and play?

Har även läst att Ubuntu kan slita ut en SSD-disk ganska fort, är det något man bör oroa sig för?

Var nog de frågor jag hade för tillfället, kan säkert komma fler inom några sekunder.

Tack på förhand:
Dan Da Man
Citera
2008-12-16, 12:17
  #2
Medlem
Min erfarenhet är att det gick klockrent, "plug-and-play". På UbuntuEEEs hemsida fanns det guider som var riktigt smidiga. Stötte man på något problem fanns det med i deras wiki.

Jag kör en eee900. Eftersom det finns en djungel av varianter nu är jag osäker på om det behöver fixas nåt speciellt på just din variant.

Angående att Ubuntu sliter ut en SSD-disk snabbt har jag för mig att de fixade med en patch, eller så är det enkelt åtgärdat. Dra en google på det.
Citera
2008-12-16, 12:19
  #3
Medlem
mamooshkas avatar
Det finns två olika Ubuntu distrubutioner till Eee:n, Eeebuntu och Ubuntu-Eee. Jag tycker personligen om Eeebuntu mer, även om man var tvungen att installera någon custom kernel på den har jag för mig, men detta var väldigt enkelt och bra beskrivit på sidan. I Ubuntu-Eee fungerade t.ex. inte snabbknapparna, och hela operativsystemet låste sig när man försökte stänga av WLAN:et med dom. Jag har kört vanlig desktop när jag kört båda versionerna, och inte det äckliga netbook-interfacet, så några skillnader på dom vet jag inte. Annars var det inte några större skillnader vad jag minns och märkte under den tiden jag använde något av dom olika operativsystemen.

Jag har läst ganska mycket olika angående hur många gånger man kan skriva till en SSD, och jag tror inte det ska vara några problem. Utan att datorn ändå kommer bli gammal innan något sånt händer. Fast det beror ju givetvis på hur ofta man byter, men ett datorköp för under 4000:- hoppas jag verkligen inte att man räknar ha kvar och använda om 10 år.

http://eng-przemelek.blogspot.com/20...sd-in-eee.html
Citera
2008-12-17, 10:43
  #4
Medlem
Dan Da Mans avatar
Låter ju bra.
Så vad tycker n, ska en Linuxnovis ge sig på att kasta ut grundsystemet och slänga in Ubuntu Eee eller Eeebuntu, eller är det kanske onödigt?
När känner man att man behöver uppgradera sig?
Citera
2008-12-17, 13:54
  #5
Medlem
Börja med Xandros, det har i grunden inte så stor betydelse vad man har för Linux distribution. På en så liten maskin är det ändå begränsat vad man kan göra.
Citera
2008-12-17, 14:03
  #6
Medlem
Carin Götblads avatar
Om du vill ha en bra modell förstår jag inte varför du bekymrar dig över Linux. Har själv haft en 900 med Xandros och det funkade fint i det lilla formatet. Dock ingen hitt med SSD så jag har bytt till en MSI Wind som jag helt problemfritt kör OSX 10.5.5 på.
Citera
2008-12-17, 14:17
  #7
Medlem
pockis avatar
Jag installerade UbuntuEEE på min 701 4GB, och det enda jag behövde åtgärda var ljudet, som bara gick att stänga av helt eller ha på fullt. Men det var väldigt lätt åtgärdat.
Jag gjorde även ändring så att loggen inte skrivs till disk, för att förhindra lite slitage, men även det var väldigt enkelt.

De enda snabbtangenter jag använt är ljudvolym och mute, så jag vet inte om knappen för att stänga av wifi låser systemet för mig, ska ta och testa det när jag kommer hem.

Men, sa inte Asus för någon månad sen att dom skulle sluta med Xandros och bara sälja med XP?
Citera
2008-12-18, 04:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pocki
Jag installerade UbuntuEEE på min 701 4GB, och det enda jag behövde åtgärda var ljudet, som bara gick att stänga av helt eller ha på fullt. Men det var väldigt lätt åtgärdat.
Jag gjorde även ändring så att loggen inte skrivs till disk, för att förhindra lite slitage, men även det var väldigt enkelt.

De enda snabbtangenter jag använt är ljudvolym och mute, så jag vet inte om knappen för att stänga av wifi låser systemet för mig, ska ta och testa det när jag kommer hem.

Men, sa inte Asus för någon månad sen att dom skulle sluta med Xandros och bara sälja med XP?

Nej, men ev inte Linux för alla modeller

http://www.idg.se/2.1085/1.195776/ny...sked-fran-asus
Citera
2008-12-19, 00:37
  #9
Medlem
Dan Da Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pocki
Men, sa inte Asus för någon månad sen att dom skulle sluta med Xandros och bara sälja med XP?
Hörde det också, men dagen efter så ändrade Asus lyckligtvis detta.

Kommer troligtvis köra på Xandros i början i alla fall. Kanske till och med nöjer mig med det.
Vad är det som gör att man inte håller kvar vid det, utan måste byta upp sig? Vad saknar man då?
Citera
2008-12-19, 04:26
  #10
Medlem
Man har ett mindre utbud av färdigpackade program, men alla programmen finns ju naturligtvis tillgängliga för egen kompilering ändå.
Citera
2008-12-23, 20:28
  #11
Medlem
wrongways avatar
vad är det för program som följer med på eeeubunto?
finns det någon torrentklient?
någon som testat att koppla in ipod till datorn och med vilket resultat? min eeeps900 med linux kommer nämligen inte in på min ipod
Citera
2008-12-23, 21:41
  #12
Medlem
TroyMcLures avatar
Har installerat eeebuntu på min Eeepc 901. Har tweakat den en del och är överlag väldigt nöjd över köpet. Betydligt bättre än default xandros. Inte förstått mig på fördelen med netbook-interfacet när det är fullt läsbart och funktionsdugligt med standardgränssnittet.

Det jag inte kan fatta är varför det inte finns bärbara datorer att köpa utan förinstallerat operativsystem. Känns väldigt onödigt att betala extra för Windows när man ändå tar bort det direkt. Visst, även om jag inte var helt nöjd med xandros fick jag i alla fall mer hårdvara för pengarna, istället för att slänga pengarna i sjön på windows.
__________________
Senast redigerad av TroyMcLure 2008-12-23 kl. 22:09.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback