Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-12-14, 21:07
  #1
Medlem
benjas avatar
Tjenare!

Jag skulle vilja ha lite tips på hur man får bort all skit som samlas på/i en gitarr enklast..
T.ex. Med min gitarr så infinner sig en beläggning på alla banden som hade varit trevlig att få bort men jag vet inte riktigt hur man ska göra detta på ett skonsamt sätt. Själva kroppen är även den lite äcklig då man har spillt en del på den under dom åren man haft den.

Jag tänkte att folk kanske kunde posta alla husmorsknep ni har för att hålla era instrument i fint skick.
Citera
2008-12-14, 21:27
  #2
Medlem
spongejohns avatar
Tops! Och när du byter strängar i en akustisk, så finns det ett hål utan strängar....passa på!
__________________
Senast redigerad av spongejohn 2008-12-14 kl. 21:29.
Citera
2008-12-14, 21:59
  #3
Avstängd
Paraflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benja
Tjenare!

Jag skulle vilja ha lite tips på hur man får bort all skit som samlas på/i en gitarr enklast..
T.ex. Med min gitarr så infinner sig en beläggning på alla banden som hade varit trevlig att få bort men jag vet inte riktigt hur man ska göra detta på ett skonsamt sätt. Själva kroppen är även den lite äcklig då man har spillt en del på den under dom åren man haft den.

Jag tänkte att folk kanske kunde posta alla husmorsknep ni har för att hålla era instrument i fint skick.

Om du inte har någon 30.000 kronors gitarr brukar man faktiskt använda stålull och vatten , under förutsättning att greppbrädan inte är lackad. Sen låter du den torka en timme. Sedan oljar du in den med nån lättflytande olja. Jag brukar använda olivolja.

Det låter lite brutalt, men efter en sån behandling blir greppbrädan som ny.
Citera
2008-12-14, 22:02
  #4
Medlem
Lemon Oil

Rengör greppbrädan med Lemon Oil, finns i olika styrkegrader men finns hos 4sound för 39kr och fuktar upp greppbrädan och används fördelaktligen på resten av gitarren i måttliga mängder då den även rengör och tar bort fläckar.

/ Erik
Citera
2008-12-14, 22:59
  #5
Medlem
Kingen_kings avatar
Halsen rengör du med en fuktig trasa eller en grön kökssvamp om det är ordentligt skitigt och sen oljar med citrusolja. Alt kan du ta parafinolja. Inte matolja, olivolja eller nåt sånt eftersom det härsknar och oxiderar, då rikerar du att det luktar illa och att det blir kladdigt.

Kroppen tar du bara en fuktig tras med ev lite rengöringsmedel på. Sen kan du ta en trasa med lite citrusolja på och polera upp den med.

Lycka till!
Citera
2008-12-14, 23:19
  #6
Avstängd
Paraflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Inte matolja, olivolja eller nåt sånt eftersom det härsknar och oxiderar, då rikerar du att det luktar illa och att det blir kladdigt.

Jag vill inte gå i polemik om en sån här trivial sak, men att påstå att ex. olivolja börjar oxidera och att det kan börja lukta illa är ju bara trams!
Citera
2008-12-14, 23:31
  #7
Medlem
benjas avatar
Tack för svaren! Jag får dra iväg till någon musikaffär här i framtiden och kika vidare på detta! Har ni några andra tips på resten av alla delar på gitarren vare sig det är akustisk eller el så hade det varit toppen då det alltid kan vara trevligt med tips
Citera
2008-12-15, 01:20
  #8
Medlem
hyperon4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benja
Har ni några andra tips på resten av alla delar på gitarren vare sig det är akustisk eller el så hade det varit toppen då det alltid kan vara trevligt med tips


Vatten och diskmedel kanske?? är väl lätt att testa. inga starka kemikalier eller sprit bara.

Ska nog ta och testa stålulls metoden som någon tipsade om. På min gitarr är greppbrädan betsad mörkt men betsen är sliten på vissa band..(gammal gitarr)
Den är nog inte så jätte skitig men tror du jag sliter bort all bets om jag testar detta?
Citera
2008-12-15, 03:29
  #9
Avstängd
Paraflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyperon4
Vatten och diskmedel kanske?? är väl lätt att testa. inga starka kemikalier eller sprit bara.

Ska nog ta och testa stålulls metoden som någon tipsade om. På min gitarr är greppbrädan betsad mörkt men betsen är sliten på vissa band..(gammal gitarr)
Den är nog inte så jätte skitig men tror du jag sliter bort all bets om jag testar detta?

Det blir nog fulare om du använder stålull på betsat trä, bara för att rengöra den. Men om du inte bryr dig så mycket om gitarren, och är villig att chansa lite, skulle du kunna testa att försöka få bort det mesta av den gamla betsen, och betsa om den i ungefär samma färg som du hade tidigare.

Det skulle mycket väl kunna fungera ganska bra!
__________________
Senast redigerad av Paraflex 2008-12-15 kl. 04:24.
Citera
2008-12-15, 12:18
  #10
Medlem
För att få bort skit från greppbrädan kan man ta en helt vanligt rakblad. Får bort allt skit från banden och sen använda Lemon Oil på och dra av med en trasa så får man en riktigt fin greppbräda
Citera
2008-12-15, 19:46
  #11
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Jag vill inte gå i polemik om en sån här trivial sak, men att påstå att ex. olivolja börjar oxidera och att det kan börja lukta illa är ju bara trams!
Fråga en kock som har en skärbräda med nån slags matolja på... Jag har jobbat som möbelsnickare och tillverkat massor av träföremål som jag har oljebehandlat på olika sätt, jag är rätt övertygad. Jag vet även hur matolja på trä luktar när det härsknar.
Citera
2008-12-15, 20:02
  #12
Medlem
Noetlovskijs avatar
Såååå... varför inte bara köra på olja som är gjord för att olja gitarrhalsar med? Kostar typ 50 spänn och är mer värt än en trasig gitarr.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback