2008-09-19, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Alltså, nu är jag inte med riktigt.
Det finns flera uppgifter i tråden om att det är en trippelmördare det handlar om. Har spånat igenom tråden men hittar ingen fakta om det första mordet/dråpet. Vad handlar det om?
Och klistrar in från inlägg 422. Varsågod.
Citera
2008-09-19, 22:39
Medlem
Man får ju anpassa sig efter de lagar som finns i det landet man har valt att leva i. Annika valde att bosätta sig i USA och får således följa de lagar som gäller där. Det går ju inte att klaga och gnälla efteråt och säga att nej nu vill jag inte vara med på detta längre. Ännu värre komma med att NU passar det att komma hem eftersom vi har bättre fängelser e tc än USA har. Det skulle hon ha tänkt på lite tidigare och om hon inte ville vara med om det, så skulle hon inte ha försatt sig där hon är nu. Hon var med om att ha ihjäl folk, och då får man stå sitt kast, speciellt om man gjort det i USA. Där har de straff, inte dalterier som i Sverige.
Citera
2008-09-19, 23:40
Bannlyst
Hade hon varit med i bilen i enannan delstat ex grannstaten så hade hon vari fri för länge sedan.
Men du kanske inte ha drabbas av någonting i din familj? Hon var ung när hon försvann till staterna.....hon höll inte i något vapen!!
Citera
2008-09-19, 23:43
Bannlyst
Flertal från Thailand (där vi kan prata om ruggiga förhållanden) har anlänt Sverige i olika tider. varför inte Anikka Då?
Citera
2008-09-20, 00:46
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorig
Flertal från Thailand (där vi kan prata om ruggiga förhållanden) har anlänt Sverige i olika tider. varför inte Anikka Då?
För att USA inte ligger i Thailand?
Citera
2008-09-20, 01:36
Medlem
Citat:
Hade hon varit med i bilen i enannan delstat ex grannstaten så hade hon vari fri för länge sedan.

Ja, olika delstater har olika lagar. Vad är din poäng? Det är ju lite sent för Annika att tänka på det nu.

Citat:
Men du kanske inte ha drabbas av någonting i din familj?

Jag har drabbats av saker, jag har inte mördat någon för det.

Citat:
Hon var ung när hon försvann till staterna.....hon höll inte i något vapen!!

Hon mördade sin sambo med en kniv, laddade om sin nya pojkväns vapen ett flertal gånger, distraherade polisen, räckte pojkvännen vapnet, etc. Knappast något lamm!
Citera
2008-09-20, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Ja, olika delstater har olika lagar. Vad är din poäng? Det är ju lite sent för Annika att tänka på det nu.

Jag har drabbats av saker, jag har inte mördat någon för det.

Hon mördade sin sambo med en kniv, laddade om sin nya pojkväns vapen ett flertal gånger, distraherade polisen, räckte pojkvännen vapnet, etc. Knappast något lamm!

OK! saker jag inte sett, funderade bara på att andra länder släpper hem folk. diplamtdottern läste boken nyss. så tack för den infon! Har inte satt mig in i fallet så amatörmässig skrivet av mig. men tack!
Citera
2008-09-20, 01:42
Bannlyst
Drabbs av saker, ja det skall gudarna veta! men ej heller mördat någon fördet ännu!
Citera
2008-09-20, 01:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
För att USA inte ligger i Thailand?

Tydligen är det inte bara jag som är offside, även du he he
Citera
2008-09-20, 02:01
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Tydligen är det inte bara jag som är offside, även du he he
Självklart. Jag hade ingen aning om att hon hade varit inblandad i ett ytterligare mord eller vad man nu ska kalla det. Jag har fått info om att det var mord 3 vilket motsvarar vållande till annans död.
Men du jämför olika länders utlämnanden av fångar vilket är helt ointressant. I det fallet är inte Sverige bättre än vare sig USA eller Thailand.
Annika kan sitta där hon sitter, att hon varit inblandad i andras död långt innan detta bekräftar bara att hon är på rätt plats nu.

(För övrigt skriver du som en minderårig. Läs gärna igenom dina inlägg innan du postar.)
Citera
2008-09-20, 02:31
Medlem
LikeAGloves avatar
Det råder ju tydligen tveksamheter om det verkligen var Annika som höll i kniven också? Sen är det nog inte för att fängelserna är bättre här som hon vill hit, hon känner förmodligen inte ens till så mycket om svenska anstalter utan vill hit för att hennes familj bor här och för större chans till ett tidsbestämt straff. Richard Flinga visste ju inte ett dyft om svenska anstalter och ändå ville han vi förflyttad hit
Citera
2008-09-20, 10:49
Medlem
Slumlords avatar
Citat:

Jag gissar att det beror på inflytandet Sverige har på de båda länderna. Sverige är viktigt för Thailand då vi är ett av de länder som bidrar med mest pengar till den viktiga turistnäringen. Rättsprincipena är dessutom ganska lösa och då rycker man på axlarna och skickar hem fången om Sverige vill det. Sverige är däremot ett litet skitland på andra sidan jorden för USA. Amerikaner är också ganska styvnackade och principfasta och gillar inte att vika ned sig för andra. Resultatet blir att påtryckningarna inte har någon som helst inverkan, utom möjligen negativ.

Förövrigt tycker jag att det finns två delar i den här historien som ofta flyter ihop men som borde hållas isär. Den ena är om Annika Östberg är skyldig. Den andra om hon bör få komma till Sverige.

Den första delen är inte mycket att säga något om. Hon är skyldig enligt amerikansk lag och det kan man tycka vad man vill om, men det var där brottet begicks och det var där hon blev dömd. När det gäller den andra delen så tycker jag personligen att hon kan få komma hit och avtjäna resten av sitt straff. Dock tvivlar jag på att det kommer att ske av två huvudsakliga skäl: För det första finns inte antydan till någon förlåtelse från mordoffrets anhöriga. För det andra slingrar sig Annika för mycket och visar inte tillräcklig ånger enligt myndigheterna. Det gör att hon inte bedöms som mogen för strafflindring.

Mitt tips är, precis om någon skrev ovan, att hon blir sittande därborta om inte livet ut så i alla fall väldigt, väldigt länge...
Senast redigerad av Slumlord 2008-09-20 kl. 10:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in