2008-09-17, 14:38
Medlem
Vad trist det är att läsa alla hämndlystna "Låt henne sitta tills hon dör". Vid någon tidpunkt någon gång måste även långtidsdömda släppas ut. Rättvisa och hämnd är en sak men var finns förlåtelsen ?
Citera
2008-09-17, 14:59
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Rättvisa och hämnd är en sak men var finns förlåtelsen ?

Det är ju inte upp till oss att förlåta utan upp till de mördade såklart. Om de förlåter, så är det okej för mig om hon släpps ut.
Citera
2008-09-17, 15:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Det är ju inte upp till oss att förlåta utan upp till de mördade såklart. Om de förlåter, så är det okej för mig om hon släpps ut.

Jag för min del anser att personlig sorg eller hämndmotiv ska hålas utanför rättsprocessen. Mycket mer civiliserat om den är helt institutionaliserad.
Citera
2008-09-17, 15:16
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag för min del anser att personlig sorg eller hämndmotiv ska hålas utanför rättsprocessen. Mycket mer civiliserat om den är helt institutionaliserad.
Jag tycker precis tvärsom, alltså att det är bra att den här mördade polismannens efterlevande har ett ord med i spelet om dom vill se sin fars mördare lös på gatorna igen..
Citera
2008-09-17, 15:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-62
Jag tycker precis tvärsom, alltså att det är bra att den här mördade polismannens efterlevande har ett ord med i spelet om dom vill se sin fars mördare lös på gatorna igen..

Ok. Ska vi ta en öl nu?
Citera
2008-09-17, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Vad trist det är att läsa alla hämndlystna "Låt henne sitta tills hon dör". Vid någon tidpunkt någon gång måste även långtidsdömda släppas ut. Rättvisa och hämnd är en sak men var finns förlåtelsen ?

När Annikas brottsoffer, alltså de som blivit mördade, kan bli "förlåtna" av Annika och återuppstå så kan vi börja överväga att förlåta mördaren....

Mord är irreversibelt och då är det rimligt enligt min mening att den som begått sådana fruktansvärda handlingar ALDRIG mer får vistas bland folk igen. Och det är tur att man i USA tillämpar livstidstraffet så som det helt logiskt bör vara, alltså livet ut. I Sverige har vi som bekant en mycket förljugen och godtycklig variant....

Citat:
Ursprungligen postat av impieteer

Hehe, precis så jag menar.
Senast redigerad av Nattvandraren 2008-09-17 kl. 15:46.
Citera
2008-09-18, 11:07
Medlem
tror inte hon får det så lätt i sverige...

ang USA's lagstiftning och hämdlystnad av anhöriga...vad som skall styra... ja fan vet. men 25 år i fängelse för medhjälp, utan framtidshopp i frihet låter som nog straff i mina öron.
Citera
2008-09-18, 12:48
Medlem
"politisk fånge"
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/...programid=1650
Citera
2008-09-18, 13:11
Medlem
20-25 år bakom lås och bom är enligt min mening ett fullt tillräckligt straff för mord. Livstid utan benådning snuddar vid barbari. Beträffande USA's system med brottsofferanhörigas påverkan kan väl påpekas att sådana tillämpas även i vissa muslimska länder. Ett samhälle måste kunna förlåta ett brott efter lång tid även om de anhöriga aldrig kommer att göra det.
Citera
2008-09-18, 13:32
Medlem
"Politisk fånge" i en "trång cell" osv. Ja usch. Måste vara jättehemskt.
Citera
2008-09-18, 14:32
Medlem
Spoke_islands avatar
Först var hon med när hennes knarklangande boyfriend sköt ihjäl en restaurangägare rätt upp o ner. Sen, när de flydde, så fick de punktering på en skogsväg. En hjälpsam polis stannade och undrade om han kunde hjälpa till. Då blev han skjuten i ryggen av "The gunslinging boyfriend". Sen hjälpte lilla, söta, oskyldiga Annika till med att släpa undan kroppen och gömma den i ett dike. Varför ska hon benådas? Allt hände ju i US of A, så låt knarkarhyndan ta konsekvenserna och ruttna i en cell därborta. Hennes pojkvän gick rättvisan i förväg och tog sig själv av daga meddelst ett rep runt halsen. Annars hade han med 100% säkerhet blivit avrättad, det kräket. Varför ska då Annika komma hem till Sverige för att avtjäna sitt straff här som med vår daltande lagstiftning säkert skulle bli så långt som ett helt år, kanske? Skattepengarna behövs till mer angelägna saker.
Citera
2008-09-18, 14:42
Medlem
East Clintwoods avatar
Låt henne ruttna

Det är naturligtvis främst en fråga för de amerikanska skattebetalarna och rättsuttolkarna, men det som oroar mig kraftigt är att svenska skattebetalare kan komma att betala för henne. Det känns för djävligt.

Som rubriken säger, låt henne ruttna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in