Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Jag har faktiskt inte läst något fall här på FB där en livstidsdömd fått sitt straff tidsbegränsat har väckt så många starka känslor som just AÖ. Men jag kan naturligtvis ha missat detta. Så därför kan jag inte tolka annat än det är hämnlystnad som är drivkraften i protesterna.
Varför förutsätter du att detta har med hämnd att göra? Jag ser det mer som att det är en brottsling, utländsk medborgare även, som begått ett brott i ett annat land, straffats enligt deras lagar, men genom pressens skönmålning av någon anledning skall bli flyttad till ett land hon har varit borta ifrån längre tid än inte.
Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Jag har gång på gång försökt förklara för dig och andra i denna tråd varför jag tycker som jag gör i AÖ sak. Någon gång är det dags att sätta punkt. Utfallet i Örebros tingsrätt visar att även svensk rättvisa nu vill sätta punkt för AÖ straff. Kriminalvården arbetar för AÖ frisläppande och det är i mina ögon det allra viktigaste beslutet som kunde tas. Annika Östberg har tagit konsekvenserna av sitt vansinniga handlande och hon själv har fått betala ett högt pris.
Tiden är mogen att vårt samhälle ger henne den chans som hon aldrig fick i USA som liten flicka.
Sen är det ju också viktigt att poängtera att det är olika sorters straffsystem i USA och Sverige, där Sverige är mer inriktade på att återinföra brottslingar i samhället medels terapi m.m. än vad USA är. Då hon har suttit i USA mer eller mindre hela sin fängelseperiod är det därför att inse att hon inte fått någon som helst behandling för att kunna återinföras i det SVENSKA samhället.
Sen var hon inte en liten flicka heller när hon begick dessa brott. Att skylla på dålig uppväxt är också intressant, det börjar nästan likna deterministiska tankar.