Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Det är skillnad på misshandel och mord, ja. Men var går gränsen? När har man rätt att komma ut, tycker ni? Det sitter folk i Sverige för dubbelmord, ska de aldrig få komma ut? Jag vill bara ha klarhet här.
Det är individuellt, och beror på brottets art, hur länge man varit frihetsberövad, hur man har skött sin tid i fängelset, om man uppvisar ånger och förståelse för sitt brott, vilka värderingar man för ut, etc.
Ingen har en självskriven rätt att få komma ut efter ett antal år. Det får rättsväsendet avgöra.
Jag är inte så pass insatt i fallet Östberg att jag kan besvara ovanstående frågor, utan den uppgifter kommer som sagt att hamna hos Tingsrätten i Örebro. Om de bedömer att Östberg suttit lång tid, att hon skött sin fängelsetid, att hon uppvisar ånger och förståelse, att hon har brutit med sitt kriminella liv och inte längre utgör någon risk för samhället, ja då bör hon kanske också släppas ut.
Det jag opponerar mig mot är hur media framställt Östberg. Hon har hela tiden utmålats som ett passivt offer för en ond pojkvän och ett hårt rättssystem - en bild som inte stämmer, då Östberg var högst delaktig i morden och hade en kriminell livsstil.