2009-04-09, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Det enda jag opponerar mig mot är att hon ska behöva flygas hem i ett specialplan till en kostnad av en halv mille. Annars är det lugnt. Hon har suttit av sitt straff. Vad fan har vi fängelser till tror ni?

Ni som anser att hon kan ruttna bakom lås och bom: Jag antar att ni kör stenhårt på att alla våldsbrottslingar antingen ska

1) låsas in tills de dör
2) avrättas direkt

för det är lite den uppfattningen jag får här.

Östberg är inte en vanlig våldsbrottsling. Hon har blivit dömd för dråp och två mord, och sannolikt har hon även varit inblandad i drogaffärer och en del rån.

Hennes straff är bestämt till 25 år till livstid, och det är inte avtjänat än. Hon har inte blivit benådad utan förflyttad. Tidsbestämning av straffet får Örebro tingsrätt ta ställning till.

Det är min bestämda uppfattning att en del våldsbrottslingar bör hållas inlåsta tills de dör. Verkligen inte alla, men en del som har gjort så pass allvarliga brott och/eller återfallsfrekvens och/eller visat sig omöjliga att rehabilitera.
Senast redigerad av ThisIsSparta 2009-04-09 kl. 21:57.
Citera
2009-04-09, 21:55
Medlem
genseriks avatar
Citat:
Det enda jag opponerar mig mot är att hon ska behöva flygas hem i ett specialplan till en kostnad av en halv mille. Annars är det lugnt. Hon har suttit av sitt straff. Vad fan har vi fängelser till tror ni?
För att de kriminella ska få åka på kollo, träffas, snacka ihop sig, träna, ha tillgång till Internet och kabel-TV samt fri tand- och läkarvård innan de ger sig ut på nästa turné..?

Citat:
Ni som anser att hon kan ruttna bakom lås och bom: Jag antar att ni kör stenhårt på att alla våldsbrottslingar antingen ska

1) låsas in tills de dör
2) avrättas direkt

Ja, varför inte alternativ 1 i detta fall?
Citera
2009-04-09, 21:56
Medlem
watson6669s avatar
Citat:

1) låsas in tills de dör
2) avrättas direkt

Så du tror på allvar att vi som anser att hon inte ska frisläppas tycker att de som begår misshandel ska ha samma straff?
Tala om att inte förstå vad andra forummedlemmar menar!!
Citera
2009-04-09, 22:00
Medlem
NoTruces avatar
Det är skillnad på misshandel och mord, ja. Men var går gränsen? När har man rätt att komma ut, tycker ni? Det sitter folk i Sverige för dubbelmord, ska de aldrig få komma ut? Jag vill bara ha klarhet här.
Citera
2009-04-09, 22:01
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walraff
Har ni sett den här från USA nu?

http://lakeconews.com/content/view/8085/764/
Ja alla som har läst ett par sidor tillbaka, din länktjuv!

Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Hittade den här, relativt långa artikeln i Lake County News:
http://lakeconews.com/content/view/8085/764/
Ganska intressant läsning. Läsarkommentarerna bör inte heller missas...

Precis som många av oss har förutspått så börjar opinionen skifta, även hos journalister nu, detta kan bli riktigt intressant!
Senast redigerad av chribsson2 2009-04-09 kl. 22:03.
Citera
2009-04-09, 22:03
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:

1) låsas in tills de dör
2) avrättas direkt

Gick på närmare 700.000:- ..
https://www.flashback.org/showpost....postcount=1347
Citera
2009-04-09, 22:03
Medlem
botten e nådds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genserik
Fattar inte varför Sverige överhuvudtaget bryr sig om att få hem AÖD. Visar bara vilken social soptipp Sverige blivit. Hoppas nu bara att hon blir släppt inom kort så alla länder ser att de inte kan lita på Sverige och därmed inte utvisar fler kräk hit!
Angående Dawit så åkte han hem själv, väl medveten om riskerna och även om han gjorde det av nobla skäl förstår jag inte varför vi ska bry oss... Det har blivit en ny mediatrend att få loss folk oavsett vad. Att media dessutom jämför Dawit med AÖD säger allt om deras nivå... Fallet AÖD måste vara ett nytt lågvattenmärke i medias bagage och en viktig påminnelse om svenska mediers låga kvalitet särskilt avseende käll- och faktagranskning. Hoppas verkligen de måste göra en pudel! Denna affär är också ett allvarligt politiskt snedsteg från regeringen Reinfeldt som ännu inte inser detta utan tror de kan göra politiska poänger här. Grattis till att ni fick 'hem' detta lowlife, puckon! Sverige - ett paradis för brottslingar! Jag skäms över att vara svensk idag...

Delar inte riktigt din mening.. Jag menar, dessa män/kvinnor som gör något för sina länder, dom är inte bara till nytta för dom själva, utan för hela världen. Det dom kämpar för kommer eller får vi hoppas kommer att göra deras hemländer någorlunda funktionella. Då kommer vi slippa (förhoppningsvis) dessa jävla idot snorblattar som våldtar och skändar vårat land. Det är skillnad på folk och fä. Jag har inte det minsta emot utlänningar som gör något vettigt av sina liv, men däremot dessa....
Citera
2009-04-09, 22:06
Medlem
Citat:
Det är skillnad på misshandel och mord, ja. Men var går gränsen? När har man rätt att komma ut, tycker ni? Det sitter folk i Sverige för dubbelmord, ska de aldrig få komma ut? Jag vill bara ha klarhet här.

Det är individuellt, och beror på brottets art, hur länge man varit frihetsberövad, hur man har skött sin tid i fängelset, om man uppvisar ånger och förståelse för sitt brott, vilka värderingar man för ut, etc.

Ingen har en självskriven rätt att få komma ut efter ett antal år. Det får rättsväsendet avgöra.

Jag är inte så pass insatt i fallet Östberg att jag kan besvara ovanstående frågor, utan den uppgifter kommer som sagt att hamna hos Tingsrätten i Örebro. Om de bedömer att Östberg suttit lång tid, att hon skött sin fängelsetid, att hon uppvisar ånger och förståelse, att hon har brutit med sitt kriminella liv och inte längre utgör någon risk för samhället, ja då bör hon kanske också släppas ut.

Det jag opponerar mig mot är hur media framställt Östberg. Hon har hela tiden utmålats som ett passivt offer för en ond pojkvän och ett hårt rättssystem - en bild som inte stämmer, då Östberg var högst delaktig i morden och hade en kriminell livsstil.
Senast redigerad av ThisIsSparta 2009-04-09 kl. 22:08.
Citera
2009-04-09, 22:09
Medlem
Utgårdalokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Ja alla som har läst ett par sidor tillbaka, din länktjuv!

Precis som många av oss har förutspått så börjar opinionen skifta, även hos journalister nu, detta kan bli riktigt intressant!

Citat:
Many Swedes also believe Deasy's case illustrates an overly harsh US justice system

Citat:
In her home country she's become a celebrity

Citat:
The Swedish media has created a cult following which believes Ms. Deasy is a victim of American justice who has done nothing wrong

Men FY FAN! Det är så att jag vill spy! Den vänstervrida journslitkåren har verkligen skapat en bra bild av oss svenskar och vårt land...

Jag är djupt kränkt av de svenska journalisternas rapportering och attityd gentemot trippelmörderskan och tänker därför antingen kräva skadestånd eller sjukskriva mig!
Citera
2009-04-09, 22:10
Medlem
Atlantiss avatar
Citat:

Anders Eklund och Christine Schürrer är de två första exemplen som jag kommer på när du säger dubbelmord. Båda är dömda till livstid och i mitt tycke ska de även sitta i ordets bokstavliga mening.
Citera
2009-04-09, 22:10
Medlem
NoTruces avatar
Jag håller helt med om att media fittat till det här rejält. Att undanhålla och/eller förvränga fakta är oförlåtligt om man kallar sig journalist. Det går inte att bilda sig en uppfattning som håller om man inte vet allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Atlantis
Anders Eklund och Christine Schürrer är de två första exemplen som jag kommer på när du säger dubbelmord. Båda är dömda till livstid och i mitt tycke ska de ävan sitta i ordets bokstavliga mening.

Jag är benägen att hålla med i dagsläget. Schürrer ger ett iskallt intryck, och jag tror nog att hon skulle kunna ställa till med en del i nuläget, om hon inte får någon slags vård/terapi, i fängelset naturligtvis. Eklund är naturligtvis inte heller helt stabil. Men när det gäller Östlund tror jag ändå att de här 27 åren gjort något med henne.
Citera
2009-04-09, 22:14
Medlem
watson6669s avatar
Citat:

För min egen del så anser jag att sitter man inne för dubbelmord så kan man gott sitta där tills det blir dags för en etta någon meter under markytan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in