Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-12-13, 23:25
  #1
Avstängd
damaged_3s avatar
Tjenare !!

sitter i ett dilemma, kanske blir så att idiothoran föder ungen, så då är min stora fråga... vad kommer hända mig mer än att jag kommer få ta prover så dom vet att det är min ?

Kommer jag få bli betalningsskyldig mamma / barnet ifall det är mitt barn ?
Citera
2008-12-13, 23:29
  #2
Medlem
Ja, du blir underhållsskyldig.

På försäkringskassans hemsida står det en del matnyttigt: http://www.fk.se/privatpers/foralder...erhallsbidrag/

Edit: Länk till föräldrabalken. I 7 kap. står det om underhållsskyldighet:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490381.htm
__________________
Senast redigerad av jorre 2008-12-13 kl. 23:32.
Citera
2008-12-13, 23:29
  #3
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damaged_3
Tjenare !!

sitter i ett dilemma, kanske blir så att idiothoran föder ungen, så då är min stora fråga... vad kommer hända mig mer än att jag kommer få ta prover så dom vet att det är min ?

Kommer jag få bli betalningsskyldig mamma / barnet ifall det är mitt barn ?

Oh yes, ända tills barnet är myndigt.
Citera
2008-12-13, 23:31
  #4
Medlem
Snapcounts avatar
Är du säker på att det är ditt ?

(lät ju inte som det var så mycket: love lost)
Citera
2008-12-13, 23:32
  #5
Avstängd
damaged_3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Ja, du blir underhållsskyldig.

På försäkringskassans hemsida står det en del matnyttigt: http://www.fk.se/privatpers/foralder...erhallsbidrag/


Men det finns inga sätt ALLS att undvika detta ?

t.ex man är missbrukare ?
Citera
2008-12-13, 23:38
  #6
Medlem
Snapcounts avatar
Och du är säker på att hon bara vill ha pengar ?

(Det går väl att säga fader okänd ?, om du nu absolut under inga omständigheter vill ha kontakt med barnet eller modern ?)
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2008-12-13 kl. 23:40.
Citera
2008-12-13, 23:40
  #7
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damaged_3
jaja, fittan e så ful så det e tragiskt.. enda e ju att hon e ju tväräkta bonne dessutom... så det är ju i mina ögon troligt att den knullade saken kommer ut.

Vilket innebär att du inte kan vara den klaraste glödlampan i kartongen heller som kröp på denna fula lantlolla och inte ens hade vett att dra en gummituta över lillkorven. Fast du kanske inte visste hur barn blir till?

Du är fast med det ekonomiska ansvaret tills barnet gått ut gymnasiet. Hoppas det tar lååång tid och att du håller dig till att skaka banan fortsättningsvis, för du lär inte ha mycket av värde att bidra med till den mänskliga genbanken.
Citera
2008-12-13, 23:41
  #8
Avstängd
northixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damaged_3
Men det finns inga sätt ALLS att undvika detta ?

t.ex man är missbrukare ?

Nej, man slipper inte betala underhållsbidrag bara för att man är en idiot.

Har du dock ingen inkomst eller ligger på EGT-gränsen slipper du tills pengarna rullar in.
FK har betalningskrav som legat i 7-8 år år innan de krävt återbetalning.





.
__________________
Senast redigerad av northix 2008-12-13 kl. 23:45.
Citera
2008-12-13, 23:43
  #9
Medlem
diemydarlings avatar
Om hon gifter sig med en annan man innan födseln är det inte obligatoriskt att dom kollar dna;t, då utgår dom ifrån att hennes man är fadern.
Citera
2008-12-13, 23:46
  #10
Medlem
Biatchs avatar
*HAHAHAHA* Duktig idiot!
Klart du kommer få pynta!
1273 kr i månaden i 18 år!
GRATTIS MANNEN! Eller kanske grattis PAPPA!
Bra skott i råttan du!

Rätt åt dig! Är man så jävla dum och knullar utan kondom och får en felknullad unge så har man rätt & skratta!


Livets enda glädje är skadeglädjen!
Citera
2008-12-13, 23:54
  #11
Medlem
Sandozs avatar
Jag är lite "sömnig" i skallen. Hur fungerar det rent praktiskt? Om en kvinna föder ett barn och säger att x är far till barnet och han förnekar att han någonsin träffat människan, blir man "misstänkt för faderskap"? Tvingas man lämna ett blodprov på samma sätt som om man är misstänkt för att vara narkotikapåverkad?

Om man, som ts föreslår, lämnar landet är prekribtionstiden arton år eller?

F ö håller jag i stort sett med med tidigare talare: "Synd om barnet som behöver växa upp med cp föräldrar som inte kan ta sitt ansvar."
Citera
2008-12-13, 23:56
  #12
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diemydarling
Om hon gifter sig med en annan man innan födseln är det inte obligatoriskt att dom kollar dna;t, då utgår dom ifrån att hennes man är fadern.

Jaså, det menar du? Då rekommenderar jag att du läser Föräldrabalken 1 kap.

Citat:
1 § Är vid barns födelse modern gift, skall mannen i äktenskapet anses som barnets fader, om ej annat följer av 2 §.

2 § Rätten skall förklara att mannen i äktenskapet ej är fader till barnet, om

3. barnet har avlats före äktenskapet eller under det att makarna levde åtskilda och det ej är sannolikt att makarna ha haft samlag med varandra under tid då barnet kan vara avlat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback