• 1
  • 2
2008-12-13, 20:15
Medlem
Jag undrar om det finns någon etablerad konspirationsteori som säger att USAs maktelit ligger bakom iden om att användning av fossila bränslen är ett hot mot jordens framtid?

Skäl för att så skulle vara fallet:

*) "klimatvännernas" störste apostel Al Gore är så nära ex-president man kan bli (dubbel ex-vicepresident, flest röster i ett presidentval...)
*) Den nuvarande användningen av olja gör att vissa USA-fiender (eller iallfall alternativ till USAs makt) får en massa pengar och makt (Iran, Venezuela, Saudi...)
*) Ett stort och tekniskt avancerat land som USA har störst möjlighet att utveckla alternativ om oljeanvändning förbjuds globalt.

Tänker jag konspiratoriskt så tycker jag att de mäktiga i USA har allt att tjäna på att klimatrörelsens ideer slår igenom men vad tror andra?
Citera
2008-12-13, 20:21
Bannlyst
Ja. Eftersom målen med "Den globala uppvärmningen" är politiska så de är inte speciellt intresserade om "Den globala uppvärmningen" är finns i verkligheten eller inte.
Citera
2008-12-13, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidLen
Jag undrar om det finns någon etablerad konspirationsteori som säger att USAs maktelit ligger bakom iden om att användning av fossila bränslen är ett hot mot jordens framtid?

Skäl för att så skulle vara fallet:

*) "klimatvännernas" störste apostel Al Gore är så nära ex-president man kan bli (dubbel ex-vicepresident, flest röster i ett presidentval...)
*) Den nuvarande användningen av olja gör att vissa USA-fiender (eller iallfall alternativ till USAs makt) får en massa pengar och makt (Iran, Venezuela, Saudi...)
*) Ett stort och tekniskt avancerat land som USA har störst möjlighet att utveckla alternativ om oljeanvändning förbjuds globalt.

Tänker jag konspiratoriskt så tycker jag att de mäktiga i USA har allt att tjäna på att klimatrörelsens ideer slår igenom men vad tror andra?
Och det faktumet att USA har varit den stora bromsklossen när det gäller att minska utsläppen och minska oljeberoendet, har du någon förklaring till det i samband med denna konspirationsteori?

Ibland undrar jag helt ärligt om trådskaparna här i foliehatt-forumet sitter och hittar på så dumma konspirationsteorier det bara går för att få igång en ännu dummare debatt, eller om man verkligen tror på sina framkastade teorier. Jag vet inte vilket som är värst...
Citera
2008-12-13, 21:35
Bannlyst
Citat:
Är inte teorin bakom konspirationen att det är andning som skall beskattas och således din rätt att leva?
Citera
2008-12-13, 23:51
Bannlyst
Citat:
Är inte teorin bakom konspirationen att det är andning som skall beskattas och således din rätt att leva?

Du blir skjuten om du inte har betalt din koldioxidavgift.
Citera
2008-12-14, 01:12
Bannlyst
Det tar ett tag att reda ut hur eliten använt hotet om global uppvärmning och nu som de kallar det "Climate Change". Jag kallar det enklare uttryckt för väder.

Ta en ledig stund och läs igenom en del av materialet på denna sida:
http://www.green-agenda.com/

Några intressanta citat nedan:

"The common enemy of humanity is man.
In searching for a new enemy to unite us, we came up
with the idea that pollution, the threat of global warming,
water shortages, famine and the like would fit the bill. All these
dangers are caused by human intervention, and it is only through
changed attitudes and behavior that they can be overcome.
The real enemy then, is humanity itself."
- Club of Rome,
premier environmental think-tank
consultants to the United Nations

"We need to get some broad based support,
to capture the public's imagination...
So we have to offer up scary scenarios,
make simplified, dramatic statements
and make little mention of any doubts...
Each of us has to decide what the right balance
is between being effective and being honest."
- Stephen Schneider,
Stanford Professor of Climatology,
lead author of many IPCC reports

"Unless we announce disasters no one will listen."
- Sir John Houghton,
first chairman of IPCC

"It doesn't matter what is true,
it only matters what people believe is true."
- Paul Watson,
co-founder of Greenpeace

"We've got to ride this global warming issue.
Even if the theory of global warming is wrong,
we will be doing the right thing in terms of
economic and environmental policy."
- Timothy Wirth,
President of the UN Foundation

"No matter if the science of global warming is all phony...
climate change provides the greatest opportunity to
bring about justice and equality in the world."
- Christine Stewart,
fmr Canadian Minister of the Environment

"The climate crisis is not a political issue, it is a moral and
spiritual challenge to all of humanity. It is also our greatest
opportunity to lift Global Consciousness to a higher level."
- Al Gore,
Nobel Peace Prize acceptance speech
Citera
2008-12-14, 02:49
Medlem
Strawliess avatar
Sannerligen väldigt intressanta citat. Lögnaktighet avskyr jag, men jag kan själv tänka mig att arbeta för ett mer hållbart miljömässigt samhälle (ekoteknik) trots att jag inte tror på växthuseffekten på det sättet den idag framställs. Hållbarhet är ett gott syfte, men på det sättet det framförs idag är det skrämmande.
Citera
2008-12-14, 10:19
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dettakort
Det tar ett tag att reda ut hur eliten använt hotet om global uppvärmning och nu som de kallar det "Climate Change". Jag kallar det enklare uttryckt för väder.

Citat:
Ursprungligen postat av dettakort
"It doesn't matter what is true,
it only matters what people believe is true."
- Paul Watson,
co-founder of Greenpeace
Greenpeace, en del av där här luddiga "eliten" ohrly?
Citera
2008-12-14, 11:58
Medlem
Flytande_argots avatar
Jag tror inte det finns någon konspiration bakom CO2-forskningen och det eventuella hot som förbränning av fossila bränslen utgör för vårt klimat. Snarare är det väl så att det finns ganska starka krafter, både politiska och ekonomiska som gör allt för att diskreditera och politisera debatten i den här frågan.

Jag vet inte hur vanligt det är att det blir på det sättet. Det enda jag kan komma på som påminner om detta är väl hur evolutionsteorin i USA ansätts rätt hårt av den kristna konservativa högern.

Finns det fler exempel?
Citera
2008-12-14, 12:49
Medlem
Originalfrågan handlade inte om sanningshalten i klimathotet. (Det finns en särskild tråd för det.)

Normalt sett brukar ju påfund från de högsta ledarna i USA mötas med största skepsis från många håll. Jag tycker att det är lite konstigt att tex Al Gore i så stor grad har undgått beskyllningar om att ha en dold agenda.

dettakort: Jag funderar mest på att klimatkortet skulle spelas för att specifikt stärka USA. Har du sett några sådana teorier?

GJJ: sedan när började logiska invändningar ha inverkan på konspirationsteorier?
Citera
2008-12-14, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Greenpeace, en del av där här luddiga "eliten" ohrly?

Greenpeace är en del av den gröna ideologin, har känt en del personer som varit med där. Alla beslut kommer uppifrån, totalt toppstyrt. De får också gott om utrymme i massmedia, speciellt när det kan kopplas till klimatförändringar. Tror knappast att de skulle kunna få operera med sina olagliga aktioner som de får idag utan beskydd.
Citera
2008-12-14, 12:55
Bannlyst
Citat:
Originalfrågan handlade inte om sanningshalten i klimathotet. (Det finns en särskild tråd för det.)

Normalt sett brukar ju påfund från de högsta ledarna i USA mötas med största skepsis från många håll. Jag tycker att det är lite konstigt att tex Al Gore i så stor grad har undgått beskyllningar om att ha en dold agenda.

dettakort: Jag funderar mest på att klimatkortet skulle spelas för att specifikt stärka USA. Har du sett några sådana teorier?

GJJ: sedan när började logiska invändningar ha inverkan på konspirationsteorier?

Tror mest att det kommer att stärka plånböckerna för personer som t ex Al Gore som tar miljoner för sina föreläsningar och som investerar i koldioxidkrediter med mera. De som styr i USA för tillfället har ingen speciell lojalitet med befolkningen. Men, det finns fortfarande fritt tänkande i USA till en viss utsträckning, finns säkert många tekniker som inte släpper ut så värst mycket koldioxid som kan utvecklas där eller som redan finns i något arkiv med patent.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in