2008-12-25, 13:33
Medlem
fordonsförarens avatar
Jag har en kompis som väl kan beskrivas som affärsmässigt naiv som ville att jag skulle följa med på ett sådant möte en gång. Om jag inte minns fel så var det då tal om att betala 12 000 kr(!) för att gå med. Jag, som inte hade varit på mötet, tyckte det var helt vansinne att betala för att jobba men han insisterade att det var en bra affär. Vet inte riktigt hur det slutade, förmodligen betalade han pengarna. Tilläggas kan väl att han fortfarande inte är ekonomiskt oberoende utan hankar sig fram.
Senast redigerad av fordonsföraren 2008-12-25 kl. 13:39.
Citera
2008-12-25, 23:52
Medlem
Vardons avatar
Jag har oxå varit på ett sådant möte. Det lät väl okej tills jag fick reda på att jag behövde betala för att få sälja, cirka 7 500 kr har jag för mig... Normalt brukar det vara tvärtom.. Redan där började en stor röd siren blinka . Var en kompis som bjöd in mig och började sälja men slutade snart. Han hann dock vara på en del halelulja möten och fnyste mest... När dessutom demonstratören hela tiden påpekar att det inte är ett pyramidspel - Men om nu uppläget är så likt ett pyramidspel att man måste förklara flera gånger att det inte är det - ja då blir det en röd siren med larm som går i gång...

Sen har jag haft dem som teleleverantör vilket funkade bra tills de bytte faktureringsbolag till FAKTAB eller vad de nu hette. Förrut funkade räkningarna riktigt bra, råkade man missa något fick man ett snällt brev där de undrade om man råkat missat något. Sen blev det FAKTAB (uittalas "fucked up") och det började komma fakturor lite då och då, jag tror rekordet var 8 kr en månad.
Sen slutade jag med dem och hade som vanligt strul med uppsägningen och blev blåst på 100 kr men men. Det får väl gå ett brev till PTS om det vid tillfälle.
Citera
2009-01-04, 07:24
Medlem
_jss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedyck
Ja det är en ip-telefon och vanlig telefon i ett, med en skärm och kamera så att du kan se den du pratar med(Om den har en likadan dvs). Har gått bra i USA har jag förstått.

Vilken vettig människa köper hem ett sånt åbäke från ACN, när ingen annan har en... Låter vansinnigt. Vill man se den man pratar med så finns ju den funktionen i de flesta mobiler som folk har idag, men inte ens där har det ju blivit någon succé. Och då har folk ändå redan den utrustningen.

För övrigt brukar väl folk ringa just för att slippa se den de skall prata med.
Citera
2009-01-04, 15:25
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _js
Vilken vettig människa köper hem ett sånt åbäke från ACN, när ingen annan har en... Låter vansinnigt. Vill man se den man pratar med så finns ju den funktionen i de flesta mobiler som folk har idag, men inte ens där har det ju blivit någon succé. Och då har folk ändå redan den utrustningen.

För övrigt brukar väl folk ringa just för att slippa se den de skall prata med.
Som vanligt inom MLM så är det medlemmarna själva som köper för att "visa att de tror på produkten" eller någon annan dum anledning.
Citera
2009-01-04, 19:10
Medlem
Emohruliss avatar
Som många av er andra har jag också varit på ett möte i sundsvall, fick sitta och lyssna på gråhårig gubbe i nästan 4 timmar... Om hur jäkla bra livet va med acn. Allt jag kan säga är att det är mer än rent bullshit... Har hört historier av folk som varit med och försökt ta sig ur... Lättare sagt än gjort. Hot och bedrägerier är tydligen vardag för detta "företag" En nära polare fick till och med betala för att ta sig ur skiten, efter att han fått besök av en lite mindre trevlig skara människor.

Mer kan man läsa här: http://archive.corren.se/archive/200...mr1jb2rnri3keh
Citera
2009-01-04, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marsellinette
enligt bolagsverket.
Inga anställda.

De omsatte betydligt mer för bara några år sedan. Att sälja teleabonnemang via mlm är inte alls lika populärt numera.

Anledningen till att de inte har några anställda är att Europakontoret ligger i ett annat land.
Citera
2009-01-04, 19:52
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proft
De omsatte betydligt mer för bara några år sedan. Att sälja teleabonnemang via mlm är inte alls lika populärt numera.

Anledningen till att de inte har några anställda är att Europakontoret ligger i ett annat land.
Tro fan att det inte är lika populärt.
Att sälja telefoni via MLM borde vara lika lönsamt som att sälja pizza med samma metod. Detta med tanke på överetableringen inom nämnda branscher.

Förvisso så är MLM som försäljningsmetod helt värdelös om man samtidigt vill pressa priser (med tanke på att typ 70000 personer skall ha provision), men om jag skulle starta ett eget MLM så skulle jag satsa på bantarbluffar.
Citera
2009-01-04, 21:01
Medlem
woofers avatar
Blev trots lätta och artiga protester medsläpad på ett ACN möte för många år sedan, mötet var ju om närmast att likna vid ett väkelsemöte. Själv är jag ju inte en tyst person som snällt sitter och lyssnar, jag ställde gott om frågor och ifrågasatte deras orimliga räkneexempel på vad man kunde tjäna. Jag blev ju inte direkt populär hos dom som höll i mötet och en lätt hätsk stämning uppstod och det kändes lite som kätteri att ens ifårgasätta ACN.

Jävla maffiaverksamhet...
Citera
2009-01-04, 21:16
Medlem
Flytande_argots avatar
Fan, sånt där skulle jag vilja bli inbjuden till! Man kan ju tydligen ha jävligt roligt på såna där möten genom att ifrågasätta och inte sitta still i båten. Till sist kan man väl presentera sig som konsumentreporter på SVT eller nåt bara för att se reaktionerna?!
Citera
2009-06-15, 17:51
Medlem
om att tjäna på det

Det går nog tjäna pengar i denna typen av företag. Men har man varit runt lite o sett aktörerna så vet man att det är dom som är i toppen som tjänar de grova pengarna, plus det fåtal som bedriver det som en mycket aggressiv säljgrej och trycker på alla o envar sin unika produkt.
Besök ett möte för någon av dessa företag...det är 99 procent vanlig svenssons, inte säljartyper alls. Men på scenen, DÄR hittar man proffsen
Bättre köpa något konkurslager och själv sälja av grejerna. Bättre förtjänst och mer koll på vad som händer.
Citera
2009-06-17, 11:17
Medlem
SuperTeflons avatar
om att tjäna på det....

Jag har en bekant i Amsterdam som jobbar på ACNs huvudkontor.

Det han har berättat är att det inte direkt är någon trevlig arbetsplats, med hög personalomsättning. Min bekant har dock jobbat där i många år...

De har också haft svenskar anställda som support och kundtjänst, men som satt i Amsterdam ,i en förort. Huvudkontoret flyttade dessutom för några år sedan till nya lokaler i en annan förort till Amsterdam.

Anställningsvillkoren för de svenska anställda var dock så dåliga att de sällan stannade speciellt länge. (Låg lön och oinspirerande arbetsuppgifter.)

Kanske någon här på FB som jobbat där?

På huvudkontoret ängnar man sig, så vitt jag förstått inte åt pyramidspelet, utan det överlämnar man åt "fotfolket" runt om i Europa, bla. Sverige. Självklart vet min kompis om att det är pyramidspel som pågår utanför huvudkontoret och har aldrig hymlat om det.

Gissar att den klumpiga telefonen de försöker kränga nu bara är en slags nystart för nya pyramider....

Så min bekant har under flera år tjänat pengar på ACN, dock inte på pyramiddelen, som jag betvivlar är lönsam för fler än ett fåtal.

Det går alltså att tjäna pengar på ACN!
Citera
2009-06-17, 13:24
Medlem
Ockstaerrs avatar
När jag jobbade i butiken för ett antal månader sen så kom den in en gubbe ca 40-50 år. Han frågade om vi hade några bildtelefoner på ett ganska överlägset sätt.

Är det videosamtal med mobilen du vill kunna köra frågade jag. Något jag aldrig skulle ha gjort. För då började i det närmaste en presentation om ACN och den underbara tegelstenen till telefon han sålde. Det skulle bli nästa stora grej och Ericsson, Nokia, Samsung höll själva på att utveckla just en sådan här telefon för att dom kände hur långt efter i utvecklingen dom låg.

Då jag var i butiken och jobbade vill man ju inte gärna vara otrevlig även fast folk är helt dumma i huvudet. Men jag frågade lite snällt om inte den tekniken han nämde var på väg bort då dagens konsumenter vill ha små, läckra och nätta telefoner.

Nej nej nej, utbrast han, Detta är det största i USA, Donald Trump är med på allting och stöttar företaget. Jag körde den klassiska backningen med armarna i kors för att försöka få honom att förstå att jag inte var intresserad och att han skulle gå.
Då började han prata om minuttaxor. Med hans abbonemang och telefon så ringde man för 79 öre till alla nät,

"Har du hört något så bra" sade han.

Jag tittade bort mot våra tele2 grejer och sade,

"Ja det har jag faktiskt, vi säljer tele2 snackis där du kan binda upp dig så att du ringer för 19 öre till alla nät"

"Ja men då har du ingen täckning" - replikerade han.

Kände bara att jag vill gå bak till lagret och slå mig själv i magen eller göra något annat vettigare. Som tur var så började han förstå att jag inte var intresserad. Men han ville ändå försöka få mig att komma och hälsa på hans lilla möte som skulle hållas ute i en håla i något församlingshus.

Jag sade artigt att det får vi se sen gick han.
Det tragiska med det hela är att han trodde så himla mycket på denna telefon och abbonemang att det luktade hjärntvätt lång väg!

edit: han lämnade ett ett visitkort, om jag har möjlighet så ska jag försöka leta reda på det så kan ni få se hur en typisk ACN säljare ser ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in