När jag jobbade i butiken för ett antal månader sen så kom den in en gubbe ca 40-50 år. Han frågade om vi hade några bildtelefoner på ett ganska överlägset sätt.
Är det videosamtal med mobilen du vill kunna köra frågade jag. Något jag aldrig skulle ha gjort. För då började i det närmaste en presentation om ACN och den underbara tegelstenen till telefon han sålde. Det skulle bli nästa stora grej och Ericsson, Nokia, Samsung höll själva på att utveckla just en sådan här telefon för att dom kände hur långt efter i utvecklingen dom låg.
Då jag var i butiken och jobbade vill man ju inte gärna vara otrevlig även fast folk är helt dumma i huvudet. Men jag frågade lite snällt om inte den tekniken han nämde var på väg bort då dagens konsumenter vill ha små, läckra och nätta telefoner.
Nej nej nej, utbrast han, Detta är det största i USA, Donald Trump är med på allting och stöttar företaget. Jag körde den klassiska backningen med armarna i kors för att försöka få honom att förstå att jag inte var intresserad och att han skulle gå.
Då började han prata om minuttaxor. Med hans abbonemang och telefon så ringde man för 79 öre till alla nät,
"Har du hört något så bra" sade han.
Jag tittade bort mot våra tele2 grejer och sade,
"Ja det har jag faktiskt, vi säljer tele2 snackis där du kan binda upp dig så att du ringer för 19 öre till alla nät"
"Ja men då har du ingen täckning" - replikerade han.
Kände bara att jag vill gå bak till lagret och slå mig själv i magen eller göra något annat vettigare. Som tur var så började han förstå att jag inte var intresserad. Men han ville ändå försöka få mig att komma och hälsa på hans lilla möte som skulle hållas ute i en håla i något församlingshus.
Jag sade artigt att det får vi se sen gick han.
Det tragiska med det hela är att han trodde så himla mycket på denna telefon och abbonemang att det luktade hjärntvätt lång väg!
edit: han lämnade ett ett visitkort, om jag har möjlighet så ska jag försöka leta reda på det så kan ni få se hur en typisk ACN säljare ser ut