Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-12, 17:01
  #1
Medlem
Har tagit Citadon och voltaren en längre period som smärtlindrande och undrar hur länge man ska vänta från det att man tagit Citadonet/voltarenet och dricker alkohol.
Är det okej att om jag ikväll/inatt tar Citadon/voltaren innan jag ska sova och sedan dricker alkohol imorgon kväll??

MVH
Frankie
Citera
2008-12-12, 17:04
  #2
Medlem
Necrobutchers avatar
Fattar inte riktigt hur du menar... Menar du om det skulle vara farligt att blanda eller om effekten av värktabletterna skulle minska i samband med alkoholkonsumering?
Citera
2008-12-12, 19:00
  #3
Medlem
Det är absolut ingen fara. Alkohol och centraldämpande ska man förvisso aldrig blanda, men den tidsintervallen du föreslår låter helt rimlig.
Det smärtstillande man absolut ska akta sig för att blanda med alkohol är dextropropoxifen, verksam substans i: Distalgesic, Doloxene, Dexofen, Paraflex comp. Med denna substans kan det vara mer befogat att vänta upp till 48 timmar innan man tar sig supen, alternativt att man väntar med att smärtlindra sig 48 timmar efter sista supen.
Citera
2008-12-12, 19:09
  #4
Medlem
Fru Vs avatar
Citodon innehåller ju även en paracetamol komponent, vilket är klokt av ts att tänka på.
Citera
2008-12-12, 21:01
  #5
Medlem
Alkohol i samband med intag av Voltaren eller annan NSAID ökar ytterligare risken att drabbas av magsår. Därför bör ma undvika att blanda NSAID (Voltaren, Naproxen, Ipren, Magnecyl mfl) med alkohol.
Citera
2008-12-12, 23:36
  #6
Medlem
man ska ha stor respekt för blandingen citodon o alkohol.. tror de på asken brukar stå typ man ska vänta 2 dygn efter tablett innan man dricker..lever skador o andningdepression är väl de tfarliga här magsår är bara om man gör de upprepat tror jag
Citera
2009-03-14, 17:41
  #7
Medlem
Jag käkar nu Voltaren. Tog en till lunch typ kl 2. Någon som vet något om konsekvenserna om jag skulle dricka en 5-6 öl ikväll? Det känns som det är ok? På apotekets hemsida får man inget direkt svar men kanske nån här inne har blandat utan att något värre hänt?
Citera
2009-03-14, 23:03
  #8
Medlem
BlueStars avatar
Fass avråder från att kombinera citodon med alkohol:

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...7&UserTypeID=2

Mer tips i ämnet hittar du bl.a. här och här.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback