2013-05-15, 22:51
Medlem
Tjejer låtsades sälja sex

http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.1779827

Min fråga är huruvida tjejerna kan ha gjort sig skyldiga till brott?
Citera
2013-05-15, 22:53
Medlem
Authixs avatar
Tjejerna har inte gjort sig skyldiga till brott.
Citera
2013-05-15, 22:53
Medlem
Landsfaders avatar
Sjukt. Tyvärr går väl tjejerna fria, fastän det borde vara tvärtom.

Bedrägeri annars är väl det närmaste, men det blir nog inget med det.
Citera
2013-05-15, 22:54
Medlem
b0gfettos avatar
Det är inte olagligt att sälja sex, så detta borde vara okej.
Citera
2013-05-15, 22:55
Medlem
Landsfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Authix
Tjejerna har inte gjort sig skyldiga till brott.

Tolkningsfråga.

Här saxat från Wikipedia: "Bedrägeri är beteckningen på ett förfarande då någon avsiktligt vilseleder annan att företa eller underlåta något till skada för den som bedras och ofta till vinning för bedragaren. De flesta rättssystem erkänner bedrägeri som ett brott. "

Skada i detta fallet är att mannen åtalas och åker dit för ett brott han blev lurad till.
Citera
2013-05-15, 22:55
Medlem
För försök av köp till sexualla tjänster. Finns den lagen för att man ska kunna kringå brottsprovikation??

EDIT: Borde inte tjejerna göra sig skyldiga till provikation av "försök till sexuella tjänster"?
Citera
2013-05-15, 22:56
Medlem
Landsfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Det är inte olagligt att sälja sex, så detta borde vara okej.

Men nu sålde inte tjejerna sex, utan lurade mannen.
Citera
2013-05-15, 22:58
Medlem
Blommandagens avatar
Citat:
1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123).

https://lagen.nu/1962:700#K9

Om inte flickorna fick några pengar av mannen har de inte gjort någon vinning, och då är det inte bedrägeri? (Inte för att jag är jurist, men vem är det? )
Citera
2013-05-15, 23:01
Medlem
Landsfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommandagen
https://lagen.nu/1962:700#K9

Om inte flickorna fick några pengar av mannen har de inte gjort någon vinning, och då är det inte bedrägeri? (Inte för att jag är jurist, men vem är det? )

Här står det vinning och skada, i Wikipedia vinning eller skada. I vilket fall är det skada mot den vilseledde det handlar om här.

Att få någon att åka dit för försök till sexköp är ganska stor skada enligt mig. Inte fysiskt dock, men finns mer än fysisk skada.
Citera
2013-05-15, 23:05
Medlem
Blommandagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsfader
Här står det vinning och skada, i Wikipedia vinning eller skada. I vilket fall är det skada mot den vilseledde det handlar om här.

Att få någon att åka dit för försök till sexköp är ganska stor skada enligt mig. Inte fysiskt dock, men finns mer än fysisk skada.

Jag tror att lagen är mer rätt än Wikipedia...

Frågan är kanske om småflickornas fnitter duger som "vinning"? Återigen, jag är ingen jurist...
Citera
2013-05-15, 23:06
Medlem
Landsfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommandagen
Jag tror att lagen är mer rätt än Wikipedia...

Frågan är kanske om småflickornas fnitter duger som "vinning"? Återigen, jag är ingen jurist...

Vi har ju inte heller någon aning om deras relation till mannen, det kanske var ett medvetet val att det var just han, vilket i såna fall kan vara en vinning om de ville sätta dit honom eller jävlas med honom.
Citera
2013-05-15, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsfader
Tolkningsfråga.

Här saxat från Wikipedia: "Bedrägeri är beteckningen på ett förfarande då någon avsiktligt vilseleder annan att företa eller underlåta något till skada för den som bedras och ofta till vinning för bedragaren. De flesta rättssystem erkänner bedrägeri som ett brott. "

Skada i detta fallet är att mannen åtalas och åker dit för ett brott han blev lurad till.
Med skada i bedrägeriparagrafen avses ekonomisk skada. Dessutom finns ett krav på att det ska innebära (ekonomisk) vinning för gärningsmannen.

Edit: Typ pucktrea på den...
Senast redigerad av revamp 2013-05-15 kl. 23:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in