2016-08-23, 04:39
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Inneboende brukar man mer sällan behöva tillstånd till.

I den föreningen jag bodde i för några år sedan behövdes det. De hade även regler för vilket håll bilen fick parkeras på...

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Om det är en gång eller om det är en fast kund 3ggr i veckan i 15år spelar ingen roll. Enligt rättspraxis är varje enskilt tillfälle en tillfällig sexuell förbindelse.

Tack! Jag förmodade att det var på det sättet. Personligen tycker jag det hade varit tydligare om ordet "tillfällig" tagits bort.
Senast redigerad av xituno 2016-08-23 kl. 04:42.
Citera
2016-08-23, 05:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Om det är en gång eller om det är en fast kund 3ggr i veckan i 15år spelar ingen roll. Enligt rättspraxis är varje enskilt tillfälle en tillfällig sexuell förbindelse.

Att vara fast kund hos en prostituerad är inte ett "förhållande" på samma sätt som du inte är i ett förhållande med kassörskan på lokala ICA bara för att du handlar där 5ggr i veckan.

Men det är ju usel språkanvändning! Det är ju skillnad på tillfällig och regelbunden sexuell förbindelse. Hade det varit att bannlysa ersättning för förbindelse som enbart är sexuell så hade man väl kunnat nöjt sig därvid i så fall men nu ser det ju ut dom att man kvalificerar det med just definition "tillfällig". Men det står säkert något liknande det du anför i förarbeten.

Förbindelsen med prostituerad behöver vare sig vara tillfällig eller enbart sexuell (någon gång kanske man går på Burger King tillsammans eller bio före eller efter, eller nåt annat). Därmed inte sagt att det är ett förhållande. Jag kan ju ha ett förhållande och en massa kompisar som jag gör olika saker med regelbundet utan att det är fråga om förhållande. Det TS verkar efterfråga är inte en KK men det lite udda verkar vara att hen vill att den ska vara inneboende.
Citera
2016-08-23, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Tack! Jag förmodade att det var på det sättet. Personligen tycker jag det hade varit tydligare om ordet "tillfällig" tagits bort.

Förvisso men innebörden är väldigt tydlig om man läser förarbete och rättspraxis.
Det är som så med väldigt många lagar att texten kanske inte är helt tydlig i sig men då får man titta på lagstiftarnas avsikt(det är så HD avgör hur en lag skall tolkas) och titta på vad rättspraxis är(dvs hur domstolarna tolkar lagen).
Citera
2016-08-23, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men det är ju usel språkanvändning! Det är ju skillnad på tillfällig och regelbunden sexuell förbindelse. Hade det varit att bannlysa ersättning för förbindelse som enbart är sexuell så hade man väl kunnat nöjt sig därvid i så fall men nu ser det ju ut dom att man kvalificerar det med just definition "tillfällig". Men det står säkert något liknande det du anför i förarbeten.

Förbindelsen med prostituerad behöver vare sig vara tillfällig eller enbart sexuell (någon gång kanske man går på Burger King tillsammans eller bio före eller efter, eller nåt annat). Därmed inte sagt att det är ett förhållande. Jag kan ju ha ett förhållande och en massa kompisar som jag gör olika saker med regelbundet utan att det är fråga om förhållande. Det TS verkar efterfråga är inte en KK men det lite udda verkar vara att hen vill att den ska vara inneboende.

Ja det framkommer av både förarbeten och rättspraxis.

Med tillfällig sexuell förbindelse så syftas enbart till sexköpsakten. Om du vid sidan av det är bästa kompis med den prostituerade har ingen som helst relevans.

Det TS efterfrågar är nog mest ett försök att komma runt sexköpslagen kombinerat med att TS kanske inte har råd, viljan eller modet att själv aktivt söka upp en prostituerad.
Citera
2016-08-23, 05:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asylbarn
Det är lagligt med prostitution så länge man spelar in det och kallar det för porrfilm.

Såg detta relevant på något sätt
Nej det räcker inte att använda en videokamera för att prostitution skall bli laglig.
Citera
2016-08-23, 05:39
Medlem
klart det är lagligt annnars hade många brytit mot lagen,

Många män som försörjer sina kvinnor i utbyte mot sex och städ, kallas hemmafru, var rätt vanligt förr.

Nä varför skulle det vara olagligt, hon ger dig 10 goda minuter om dagen, du ger henne tak över huvudet, byteshandel i princip.
Citera
2016-08-23, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anne-Berit1937

Många män som försörjer sina kvinnor i utbyte mot sex och städ, kallas hemmafru, var rätt vanligt förr.

Nä varför skulle det vara olagligt, hon ger dig 10 goda minuter om dagen, du ger henne tak över huvudet, byteshandel i princip.
instämmer precis som jag sa. ett annat exempel är thai kvinnor som indirekt ligger med fula feta män i utbyte mot bla bostad
Citera
2016-08-23, 06:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anne-Berit1937
Gör om gör rätt.
(FB) Lagligt att en tjej bor gratis som inneboende hos mig mot sex?

Citat:
Att jämföra en hemmafru som har en stadig förbindelse med mannen kan inte jämföras med någon som har en tillfällig sexuell förbindelse som betalning för bostad.
Citera
2016-08-23, 07:24
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2016-08-23, 08:05
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. I Juridik diskuterar vi juridik.

/Mod
Citera
2016-08-23, 12:55
Medlem
Citat:

Att vara fast kund hos en prostituerad är inte ett "förhållande" på samma sätt som du inte är i ett förhållande med kassörskan på lokala ICA bara för att du handlar där 5ggr i veckan.
Nu är kanske inte aftonbladet en bra juridisk källa men som jag tolkar den här artikeln kan stamkunder slippa undan.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10194440.ab
Citera
2016-08-23, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mis87
Nu är kanske inte aftonbladet en bra juridisk källa men som jag tolkar den här artikeln kan stamkunder slippa undan.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10194440.ab

AB är ingen juridisk källa alls, och allt den där artikeln är är något blåbär som inte läst förarbetena som kommenterar om en då ny lag.
Förarbeten och praxis är solklara. man ser varje sexköp som en separat sexuell förbindelse och antalet gånger och hur länge man är kund spelar ingen roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in