Citat:
Ursprungligen postat av Lijajn
Gränsen för vad som är sexköp anses alltså vara tydlig genom att betalningen måste vara en förutsättning för den sexuella förbindelsen. Anta då att jag under några månaders tid visar en kvinna konsekvent gång på gång att om hon har sex med mig när jag bjudit henne på lyxmiddag så bjuder jag på lyxmiddag även nästa gång vi träffas, i annat fall får hon betala sin egen mat nästa gång vi träffas, ända tills hon börjar ha sex med mig efter middagen, då börjar jag bjuda på lyxmiddagar igen, och att hon så småningom fattar sambandet. Är det sexköp från och med då?
Jag menar att det är så nära det går att komma en definition av vad som utgör prostitution (jfr. SOU 1981:71, s. 33) och vad som får vara det som utgör det enligt lagstiftaren oönskade beteendet. Bakom kan det ligga överväganden om samtycke/maktrelation/utnyttjande/"moral"/oönskade sidoeffekter m.m., även om kanske inget av de utgör en självständig grund.
Det är väl inte omöjligt att det tekniskt skulle utgöra ett sexköp i den beskrivna situationen om båda parterna är med på att premissen är att en lyxmiddag innebär utväxling av prestationen sex. Det som är det knepiga är väl att avgöra om parten som inte betalar genom att bli bjuden på middagen verkligen förbinder sig att ha sex med den andra i och med att betalningen ibland innebär sex, ibland inte. Dvs, om det går att anse att betalningen som skedde förrförra middagen kan anses vara ett villkor för att senare i framtiden kanske ha sex. Att försöka övertala någon genom att bjuda den på middag är en annan sak.
Citat:
Jag har aldrig utgått från att straffrätten skulle vara verkligheten. Och självklart krävs det förenkling. Det borde dock finnas skrivna mer begripliga principer för var gränserna i sexköpslagen är tänkta att gå.
Jag menar att det är tänkt att gå utifrån förutsättningsresonemanget som är ett rimligt sätt att avgränsa individens sexuella autonomi. Kanske inte för att jag i alla delar håller med om kriminaliseringen som verktyg, men för att det är något som jag tror att majoriteten kan enas om.
Citat:
Mindre problem? Vore det "ett mindre problem" om det i trafiklagen bara hette "man får inte köra för fort", utan någon närmare förklaring av hur fort "för fort" är? Så att lite vilken hastighet som helst som någon kunde tycka var "för fort" kunde visa sig vara brottslig att köra i, utan att man kunde veta i förväg var gränsen gick?
Absolut förutsebarhet är ett ideal, det som
kan avgränsas på ett klart sätt
ska avgränsas på ett klart sätt. När det inte går kan en restriktiv tolkning av mer vaga begrepp tillgodose kravet på förutsebarhet. Tror vi kan enas om att en uttömmande lagstiftning avseende samtliga straffbelagda gärningar skulle bli rätt oöverskådlig och snarare mindre förutsebar (jfr den som
orsakar någon annans död). Jag menar att kriminaliseringen får ses, inte bara utifrån legalitet, utan även från hur rättssäkerheten tillgodoses på det större planet (bevisbörda, beviskrav osv). Det är vidare, vill jag påstå, i stor utsträckning möjligt att undvika det klart straffbara området genom att låta bli att erbjuda ersättning för sex.