Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Om du inte gör en pastasallad, med skinka, oliver, tomat, fetaost och rödlök, så kan du ju göra det enkelt för dig och fixa en baguette med köttbullar och rödbetsallad! Lätt och göra, och du måste bara slå in dom i folie.
Även om den inte täcker alla dagens vitamin och mineralbehov, så är den ju relativt nyttig. Sen är dom ju goda ochså!
Det var länge sen jag var ute på "fält", förutom tiden som elitsoldat, på ett av de grymmast malajkompani sverige någonsin haft ...
Men du bör väl satsa på kall mat antar jag.
frågan är om detta går att förtära 5 dagar i veckan till lunch utan att gå upp i vikt i längden? en härlig fullkornsbaguette med köttbulle, keso, ost, oliver, rödlök, paprika... himmelriket säger jag, men som sagt... funkar det?
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Ofta är det fettbomber. Ska du göra det undvik såsen och ta en som inte innehåller någon ost. Det brukar inte finnas så många alternativ men undvik också vanlig vit pasta.
Inget av ovan alternativ är nyttiga. Baugett och vit pasta innehåller mest snabba kolhydrater som mättar för stunden men lätt leder till övervikt. Rödbetssallad är majonäsbaserad och majonär brukar innehålla ca 80% fett och görs som bekant av ägg och olja. Fetaost och oliver innehåller också fett. Inget av alternativen innehåller heller speciellt mycket fibrer så jag kan inte ens kalla det hyfsat nyttigt.
Finns det uppvämningsmöjligheter fastdu jobbar ute i fält?
jag inser att pastasalladerna är fällor som man tror är nyttiga. men en fullkornsbaguette med köttbullar + paprika + rödlök + lättsmör + nån ostskiva, är det inte att rekommendera heller? att varje måndag göra 5st och köra in i folie och ta en varje dag?
07:40: en macka, c-vitamin och glas mjölk och nån banan till frukost.
12:00-13:00: baguetten ovan
19:00: nån tillagad middag hemma.
lägga till lite fruktintag här och där, kan hända att man klämmer i sig två nävar mandariner och en banan om kvällen.
är det en kost som skulle fungera utan att "gå upp i vikt" i längden?
eller vad säger du om att byta ut lunchen mot en
proteinshake?!
Citat:
Ursprungligen postat av tutf
Nummer ett är att käka frukosten. Du kommer tjäna på det i långa loppet. Hade skitsvårt å käka på morgonen förut också, men det är bara att tvinga i sig. Att bara äta skitmat oregelbundet, så kommer du se ut som en tjock-chaffis snart.
Antar att du inte har någon tillgång till micro eller så när du jobbar, men sallader kan du alltid fixa hemma. Släng i lite kalkon/skinka/kyckling så får du i dig lite kött också.
Sen kan du alltid kompletera med lite kosttillskott om du tycker att du får i dig för lite mat, så länge du bara äter frullen och något riktigt till lunchen
Och snövit, fett i sig är inte farligt att äta...så länge man inte sitter och proppar i sig delicatobollar hela dagen. Sen har jag ingen aning om TS tränar eller nått, men om han gör det så är det inte alls lika petigt med att käka fettsnålt
ska absolut tänka på frukosten. vad anser du är en stadig frukost om jag får fråga? en liten fiberrik yoghurt, ett glas m c-vitaminsdryck + banan, räcker det?
tränar inte till vardags, men är en hel del tunga lyft i jobbet. mkt vikt och trappor.. men knappast "träning". med kosttillskott menar du proteinshake ungefär?
fan vad jag inte vill bli som alla andra yrkesförare över 30+. jag har fått se verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Det är inget fel på pasta som basmat men vill man att det ska vara nyttigt så är fullkornsalternativet bättre. Nyttig mat innehåller både fibrer och grönsaker och det var nyttig mat som ts efterlyste.
Det är skillnad på att efterlysa tips på mat för matlådan och efterlysa speciellt nyttig mat för att man vill undvika mackor och pasta ofta kan vara precis lika onyttiga. Dock kan du göra både nyttig pasta och nyttiga mackor
vad tror du om att jag varje söndag gör 5 små lådor m fullkornspasta/salladsblad/gurka/paprika/rödlök? kan bli tradigt, men får byta av med en fullkornsbaguette m sallad utan smör och ost nån dag i veckan och nån dag en hamburgare om jag har tur kanske. detta kombinerat med yoghurt + banan + cvitaminsdryck till yoghurt och nån måltid senare framåt kvällen (middag)?