• 1
  • 2
2008-12-10, 21:56
Medlem
Har ganska nyligen börjat jobba på ett åkeri och levererar till vardags. Jag har 1 timmes lunch varje dag och senaste dagarna har det blivit pizza, jättedyr men svingod pasta, gatukök, gatukök.

Eftersom det är ett jobb jag hoppas jag kommer stanna på ett tag måste jag innan jag sätter det i vana att käka dyr skitmat varje lunch hitta något gott/smidigt att äta till lunch.

Vill inte se ut som en överviktig lastbilschaffis om ett år utan fortsätta se ut som en ungdomliga hunk jag idag är.

Har jävligt svårt för att käka om morgonarna innan jag drar till jobbet, max en macka och ett glas mjölk. Kommer hem framåt 16-17. Mackor är onyttigt, alla uteställen är antingen onyttiga eller dyra, ja, vad fasiken finns det för alternativ egentligen? Proteinbar och tillaga något när man kommit hem? Problemet är att jag inte blir mätt på skiten.

Finns det ngt smidigt / nyttigt alternativ där ute på stan som inte är dyrt (<50kr) men mättande som jag inte vet om?
Citera
2008-12-10, 22:09
Medlem
Sid Fernwilters avatar
Varför inte köpa färdig pastasallad som du kan hitta på Statoil eller mataffärer? Kostar inte fullt 50 spänn.
Citera
2008-12-10, 22:09
Medlem
wearcapeflys avatar
du kanske kan svänga ihop någon sallad med nåt hunk-kött i en glassförpackning, billigt (i mängder) och nyttigt!
Använd en behändig, mjuk kylväska om du är kräsen.
Citera
2008-12-10, 23:23
Medlem
Marmosets avatar
Om du vill ha "riktig" varm lagad mat - gott, billigt, nyttigt - så kan du göra matlådor, köra en direkt från frysen i micron på morgonen och pytsa ned i en matthermos att ta med dig. Släng med någon grönsak och frukt i väskan.

Annars är ju riktigt matiga sallader och mackor också "riktig" mat, du kanske skulle kunna äta en schysst macka vid 10 och en vid 14, typ?

Usch vad hungrig jag blev nu, får återkomma senare!

--------------------> köket!
Citera
2008-12-11, 13:06
Bannlyst
Om du inte gör en pastasallad, med skinka, oliver, tomat, fetaost och rödlök, så kan du ju göra det enkelt för dig och fixa en baguette med köttbullar och rödbetsallad! Lätt och göra, och du måste bara slå in dom i folie.

Även om den inte täcker alla dagens vitamin och mineralbehov, så är den ju relativt nyttig. Sen är dom ju goda ochså!

Det var länge sen jag var ute på "fält", förutom tiden som elitsoldat, på ett av de grymmast malajkompani sverige någonsin haft ...

Men du bör väl satsa på kall mat antar jag.
Senast redigerad av Paraflex 2008-12-11 kl. 13:12.
Citera
2008-12-11, 14:37
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sid Fernwilter
Varför inte köpa färdig pastasallad som du kan hitta på Statoil eller mataffärer? Kostar inte fullt 50 spänn.

Ofta är det fettbomber. Ska du göra det undvik såsen och ta en som inte innehåller någon ost. Det brukar inte finnas så många alternativ men undvik också vanlig vit pasta.

Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Om du inte gör en pastasallad, med skinka, oliver, tomat, fetaost och rödlök, så kan du ju göra det enkelt för dig och fixa en baguette med köttbullar och rödbetsallad! Lätt och göra, och du måste bara slå in dom i folie.

Inget av ovan alternativ är nyttiga. Baugett och vit pasta innehåller mest snabba kolhydrater som mättar för stunden men lätt leder till övervikt. Rödbetssallad är majonäsbaserad och majonär brukar innehålla ca 80% fett och görs som bekant av ägg och olja. Fetaost och oliver innehåller också fett. Inget av alternativen innehåller heller speciellt mycket fibrer så jag kan inte ens kalla det hyfsat nyttigt.

Finns det uppvämningsmöjligheter fastdu jobbar ute i fält?
Citera
2008-12-11, 16:21
Medlem
Nummer ett är att käka frukosten. Du kommer tjäna på det i långa loppet. Hade skitsvårt å käka på morgonen förut också, men det är bara att tvinga i sig. Att bara äta skitmat oregelbundet, så kommer du se ut som en tjock-chaffis snart.

Antar att du inte har någon tillgång till micro eller så när du jobbar, men sallader kan du alltid fixa hemma. Släng i lite kalkon/skinka/kyckling så får du i dig lite kött också.
Sen kan du alltid kompletera med lite kosttillskott om du tycker att du får i dig för lite mat, så länge du bara äter frullen och något riktigt till lunchen

Och snövit, fett i sig är inte farligt att äta...så länge man inte sitter och proppar i sig delicatobollar hela dagen. Sen har jag ingen aning om TS tränar eller nått, men om han gör det så är det inte alls lika petigt med att käka fettsnålt
Citera
2008-12-11, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Ofta är det fettbomber. Ska du göra det undvik såsen och ta en som inte innehåller någon ost. Det brukar inte finnas så många alternativ men undvik också vanlig vit pasta.

Inget av ovan alternativ är nyttiga. Baugett och vit pasta innehåller mest snabba kolhydrater som mättar för stunden men lätt leder till övervikt. Rödbetssallad är majonäsbaserad och majonär brukar innehålla ca 80% fett och görs som bekant av ägg och olja. Fetaost och oliver innehåller också fett. Inget av alternativen innehåller heller speciellt mycket fibrer så jag kan inte ens kalla det hyfsat nyttigt.

Källa på att pasta är onyttigt och "mest innehåller snabba kolhydrater"?

Hur jävla långt har hälsohysterin gått när vanlig pasta kallas "onyttig" och folk hävdar att pastakonsumtion "lätt leder till övervikt"?
Citera
2008-12-11, 16:56
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sylwester
Källa på att pasta är onyttigt och "mest innehåller snabba kolhydrater"?

Hur jävla långt har hälsohysterin gått när vanlig pasta kallas "onyttig" och folk hävdar att pastakonsumtion "lätt leder till övervikt"?

Det är inget fel på pasta som basmat men vill man att det ska vara nyttigt så är fullkornsalternativet bättre. Nyttig mat innehåller både fibrer och grönsaker och det var nyttig mat som ts efterlyste.

Det är skillnad på att efterlysa tips på mat för matlådan och efterlysa speciellt nyttig mat för att man vill undvika mackor och pasta ofta kan vara precis lika onyttiga. Dock kan du göra både nyttig pasta och nyttiga mackor
Citera
2008-12-11, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex

Även om den inte täcker alla dagens vitamin och mineralbehov, så är den ju relativt nyttig. Sen är dom ju goda ochså!

Det var länge sen jag var ute på "fält", förutom tiden som elitsoldat, på ett av de grymmast malajkompani sverige någonsin haft ...

Men du bör väl satsa på kall mat antar jag.

frågan är om detta går att förtära 5 dagar i veckan till lunch utan att gå upp i vikt i längden? en härlig fullkornsbaguette med köttbulle, keso, ost, oliver, rödlök, paprika... himmelriket säger jag, men som sagt... funkar det?

Citat:

jag inser att pastasalladerna är fällor som man tror är nyttiga. men en fullkornsbaguette med köttbullar + paprika + rödlök + lättsmör + nån ostskiva, är det inte att rekommendera heller? att varje måndag göra 5st och köra in i folie och ta en varje dag?

07:40: en macka, c-vitamin och glas mjölk och nån banan till frukost.
12:00-13:00: baguetten ovan
19:00: nån tillagad middag hemma.

lägga till lite fruktintag här och där, kan hända att man klämmer i sig två nävar mandariner och en banan om kvällen.

är det en kost som skulle fungera utan att "gå upp i vikt" i längden?

eller vad säger du om att byta ut lunchen mot en proteinshake?!

Citat:
Ursprungligen postat av tutf
Nummer ett är att käka frukosten. Du kommer tjäna på det i långa loppet. Hade skitsvårt å käka på morgonen förut också, men det är bara att tvinga i sig. Att bara äta skitmat oregelbundet, så kommer du se ut som en tjock-chaffis snart.

Antar att du inte har någon tillgång till micro eller så när du jobbar, men sallader kan du alltid fixa hemma. Släng i lite kalkon/skinka/kyckling så får du i dig lite kött också.
Sen kan du alltid kompletera med lite kosttillskott om du tycker att du får i dig för lite mat, så länge du bara äter frullen och något riktigt till lunchen

Och snövit, fett i sig är inte farligt att äta...så länge man inte sitter och proppar i sig delicatobollar hela dagen. Sen har jag ingen aning om TS tränar eller nått, men om han gör det så är det inte alls lika petigt med att käka fettsnålt

ska absolut tänka på frukosten. vad anser du är en stadig frukost om jag får fråga? en liten fiberrik yoghurt, ett glas m c-vitaminsdryck + banan, räcker det?

tränar inte till vardags, men är en hel del tunga lyft i jobbet. mkt vikt och trappor.. men knappast "träning". med kosttillskott menar du proteinshake ungefär?

fan vad jag inte vill bli som alla andra yrkesförare över 30+. jag har fått se verkligheten.

Citat:
Det är inget fel på pasta som basmat men vill man att det ska vara nyttigt så är fullkornsalternativet bättre. Nyttig mat innehåller både fibrer och grönsaker och det var nyttig mat som ts efterlyste.

Det är skillnad på att efterlysa tips på mat för matlådan och efterlysa speciellt nyttig mat för att man vill undvika mackor och pasta ofta kan vara precis lika onyttiga. Dock kan du göra både nyttig pasta och nyttiga mackor

vad tror du om att jag varje söndag gör 5 små lådor m fullkornspasta/salladsblad/gurka/paprika/rödlök? kan bli tradigt, men får byta av med en fullkornsbaguette m sallad utan smör och ost nån dag i veckan och nån dag en hamburgare om jag har tur kanske. detta kombinerat med yoghurt + banan + cvitaminsdryck till yoghurt och nån måltid senare framåt kvällen (middag)?
Citera
2008-12-11, 21:57
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myc0s
frågan är om detta går att förtära 5 dagar i veckan till lunch utan att gå upp i vikt i längden? en härlig fullkornsbaguette med köttbulle, keso, ost, oliver, rödlök, paprika... himmelriket säger jag, men som sagt... funkar det?

Jag skulle inte välja fullkorns baugetten utan typ rågkaka de är väldigt goda och passar bra till köttbullar. Gör gärna köttbullarna själv du kan göra hur mycket som helst och frysa i lagom stora folieformar. Om du inte ska banta funkar det absolut. Är du normalvitig och rör på dig lite så är det inga konstigheter alls. Som alternativ till frukt kan du ha morrotsstavar om du vill.

Du kan även ha ost på om man inte har hur mycket som helst och som sagt inte vill gå ner i vikt. Du kan göra olika röror med keso stek och skiva kyckling, keso och kurry eller använd kassler och krydda keson med chili sambal olek är jättebra att blanda med keso.

Citat:
Ursprungligen postat av myc0s
vad tror du om att jag varje söndag gör 5 små lådor m fullkornspasta/salladsblad/gurka/paprika/rödlök? kan bli tradigt, men får byta av med en fullkornsbaguette m sallad utan smör och ost nån dag i veckan och nån dag en hamburgare om jag har tur kanske. detta kombinerat med yoghurt + banan + cvitaminsdryck till yoghurt och nån måltid senare framåt kvällen (middag)?

Matlagningyougurt är varje torr måltids bästa vän. Blanda med kryddor och ös över pastasalladen så blir det även gott. Jag tror det kommer funka superbra men ha även i protein i salladen och använd gärna rivna morötter, vitkål m.m. det blir matigare med rotfrukter. Tänk på att du kan byta ut pastan mot matvete eller bulgur som omväxling.

Du ska egentligen tänka på några få enkla saker.

Inga feta såser
Använd fullkorn om möjligt
Tallriksmodellen när du delar upp maten som du ska bli mätt av.
Citera
2008-12-12, 11:30
Medlem
wedges avatar
Du har inte funderat på att skaffa en liten matlådevärmare till lastbilen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in