• 1
  • 2
2008-12-10, 20:32
Medlem
SuperMarios avatar
Efter diverse problem med en laptop med Windows XP Home Edition installerat, blev den enda lösningen att starta upp från en Win XP-skiva och sedan formatera över tidigare Windowsinstallation.

Bakgrunden till detta är att USER32.DLL var förstörd, och inte gick att återställa korrekt, vilket resulterade i att det inte gick att komma in i Windows. Varför det inte gick att återställa, vet jag inte. Skitsamma nu.

Nu har jag en helt ny installation av Windows XP Home Edition med Service Pack 1 på partition C. På partition D ligger sedan HP Recovery, som skall användas till att återställa Windowsinstallationen och andra installerade program i ursprungsskick. Det bör inte bli några problem tänker jag, men icke.

Går in på partition D för att öppna upp, vad jag antar finnas, ett installationsprogram eller liknande där. Jag får inte ens gå in i mappen, får ett varningsmeddelande att inga filer etc får ändras. Fine, men varför får jag inte komma vidare?

Alla drivrutiner osv ligger Recovery-partitionen, men den kommer jag inte åt nu. Vad f-n alltså.
Citera
2008-12-10, 20:59
Medlem
Du ska trycka på F11 under uppstart,Så är det i alla på min HP. Annars bör det finnas ett prg som du kan bränna ut en recoveryskiva ifrån. Hoppas att detta fungerar!

/Björne
Citera
2008-12-10, 21:03
Medlem
SuperMarios avatar
Tycker det är ett jävla otyg av leverantörerna att inte skicka med enkla Recovery-skivor eller skivor med alla drivrutiner etc på, utan att istället bara lägga allt på en partition. Det är tydligen inte alltid helt enkelt att återställa datorn utifrån detta.

Första gången jag stöter på den här typen av problem. Alltid fungerat på tidigare datorer med ett liknande system.
Citera
2008-12-10, 21:09
Medlem
SuperMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne71
Du ska trycka på F11 under uppstart,Så är det i alla på min HP. Annars bör det finnas ett prg som du kan bränna ut en recoveryskiva ifrån. Hoppas att detta fungerar!

/Björne

Fungerar inte med F11. Jag kommer endast in i BIOS på F12 eller till några startalternativ (felsäkert läge etc) med ESC.

Ingen möjlighet att bränna ut en recoveryskiva eftersom jag inte ens kommer in i Windows. Fel på USER32.DLL som trots återställningar vägrar att fungera. Därför har jag installerat om C: och har därav inga kopplingar till programmen där man kunde skapa dessa skivor utifrån HP Recovery.
Citera
2008-12-10, 21:54
Medlem
My bad igen, verkar inte vara min dag. Det är tydligen f10 du ska trycka när det gäller xp,

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/d...45#bph07145_cp

#
Backup files from the My Documents folder and from other folders you may have created.
#
Disconnect all connected devices (such as the Personal Media Drive, USB drives, printer, and fax), remove media from drives, and remove any recently added internal hardware. Do not disconnect the monitor, keyboard, mouse, and power cord.
#
Turn on the computer.
#
Just after the first screen appears (the logo screen), press the F10 key repeatedly until a recovery menu appears.
Citera
2008-12-10, 22:41
Medlem
carbsons avatar
eller så går du in i startmenyn och vidare till recovery manager och återställer därifrån.

måste säga att det är jävligt mycket bättre med en recovery-partition än en jävla massa skivor att hålla reda på.

det är ju skitenkelt att återställa datorn när allt redan finns i den.
Citera
2008-12-11, 09:39
Medlem
JObbigt med en recovery partition om nått händer med disken bara...
Citera
2008-12-11, 09:53
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heimat
JObbigt med en recovery partition om nått händer med disken bara...
känns som det är mindre troligt än att en skiva försvinner eller går sönder
Citera
2008-12-11, 15:14
Medlem
SuperMarios avatar
Alltså, det är inte riktigt så enkelt i detta fall.

1. Jag kan inte komma in i Windows för att använda återställningsmjukvara.
2. Därför har jag formaterat c: och lagt in en ren Windowsinstallation.
3. På den nya Windowsinstallationen finns därför ingen återställningsmjukvara kopplad till Recovery-partitionen.
Citera
2008-12-11, 15:16
Medlem
SuperMarios avatar
Citat:
My bad igen, verkar inte vara min dag. Det är tydligen f10 du ska trycka när det gäller xp,

#
Backup files from the My Documents folder and from other folders you may have created.
#
Disconnect all connected devices (such as the Personal Media Drive, USB drives, printer, and fax), remove media from drives, and remove any recently added internal hardware. Do not disconnect the monitor, keyboard, mouse, and power cord.
#
Turn on the computer.
#
Just after the first screen appears (the logo screen), press the F10 key repeatedly until a recovery menu appears.

De anvisningarna fungerar dessvärre inte heller. F10 innebär att jag kommer in i BIOS. Därifrån finns inga återställningsalternativ.

Datorn är följande: HP Pavilion dv5134ea Notebook PC
Citera
2008-12-11, 15:17
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMario
Alltså, det är inte riktigt så enkelt i detta fall.

1. Jag kan inte komma in i Windows för att använda återställningsmjukvara.
2. Därför har jag formaterat c: och lagt in en ren Windowsinstallation.
3. På den nya Windowsinstallationen finns därför ingen återställningsmjukvara kopplad till Recovery-partitionen.

varför gjorde du så?

du gjorde ingen recoveryskiva när du fick datorn? det brukar den säga till om att du ska göra.
Citera
2008-12-11, 15:18
Medlem
SuperMarios avatar
Citat:

Det fungerar dessvärre inte heller. Via F10 går jag in i BIOS, och därifrån finns inga återställningsalternativ.

Datorn: HP Pavilion dv5134ea Notebook PC
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in