Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-12-10, 20:21
  #1
Medlem
Offices avatar
Har tidigare skapat en tråd om min långvariga men lätta förkylning. I måndags blev det under dagen värre och i går vaknade jag upp med klassiska förkylningssymptom, d.v.s. ansiktet stelt av intorkat snor o.s.v. Härligt, tänkte jag, nu har den blommat ut.

Men nu känner jag mer en ångest över att förkylningen kanske bara blev värre utan att senare bli bättre. Det finns gott om människor som går och är småförkylda i månader/år om man läser lite här på FB, men vad är det som säger att man inte kan vara ordentligt förkyld lika länge? Skulle man teoretiskt kunna vara dyngförkyld resten av livet? Kämpar immunförsvaret hårdare ju mer förkyld man är?

Aja, detta är väl en hypokondritråd värre än någonsin, men jag är så fett lack på att inte vara frisk eller inte se någon ljusning så jag behöver lite ångestdämpande inlägg.
Citera
2008-12-10, 20:37
  #2
Medlem
BlueStars avatar
Ännu en tråd där det skulle kunna vara en misstänkt Twarinfektion. Långvariga förkylningssymptom kan vara just Twar, även om det självklart även kan vara något annat. Du bör kontakta din vårdcentral för att bli undersökt och ta några blodprover.
Citera
2008-12-10, 20:50
  #3
Medlem
Tas alltid näs/svalgprov för TWAR, eller räcker blod?
Jag KANSKE, kanske kan ha det, men det är tveksamt. Huvudsymtom är snorighet efter att jag ätit - varmt eller kallt, oavsett vad, så det lär inte vara allergi. Har ibland nästäppa, speciellt nätter. Aldrig hosta, och slem i halsen gick över för ett par månader sen.
Har dock kallat det en evig (åratal) förkylning, vilket ju verkar rätt typiskt för det hela.

Svalgprov lär jag inte klara av att ta just nu, urk. Blod är inga problem dock.
Citera
2008-12-10, 20:54
  #4
Medlem
BlueStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Zeppe
Tas alltid näs/svalgprov för TWAR, eller räcker blod?
Jag KANSKE, kanske kan ha det, men det är tveksamt. Huvudsymtom är snorighet efter att jag ätit - varmt eller kallt, oavsett vad, så det lär inte vara allergi. Har ibland nästäppa, speciellt nätter. Aldrig hosta, och slem i halsen gick över för ett par månader sen.
Har dock kallat det en evig (åratal) förkylning, vilket ju verkar rätt typiskt för det hela.

Svalgprov lär jag inte klara av att ta just nu, urk. Blod är inga problem dock.

Osäker då jag inte haft Twar själv men jag tror man både tar svalg- och blodprov. Kolla med din vårdcentral eller sjukhus.
Citera
2008-12-10, 21:16
  #5
Medlem
Offices avatar
Känns inte så TWARigt, eller jag vet inte, jag är ju inte någon doktor. Har dock läst lite nu och enligt många ställen blir man trött, febrig, får muskelvärk o.s.v. men något sådant har jag inte haft, förutom möjligtvist lite feber i går och i dag (alltså efter att förkylningen har brutit ut) och det är ju inget ovanligt.


Men för att återgå lite till huvudfrågan: kan man bli jätteförkyld i flera år eller jobbar kroppen hårdare med viruset ju sämre man mår av det?
Citera
2008-12-10, 21:48
  #6
Medlem
Fru Vs avatar
Ts - det finns en uppsjö olika virus som kan ge förkylningssymtom. Har du otur får du ett virus och sen ytterligare ett. Ge inte upp! :)
Citera
2008-12-10, 22:04
  #7
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fru V
Ts - det finns en uppsjö olika virus som kan ge förkylningssymtom. Har du otur får du ett virus och sen ytterligare ett. Ge inte upp!
Näe, jag vet, jag borde inte ge upp. Nu när jag har lyckats stabilisera magen efter en period på ett halvår av IBS och magkatarr skulle det vara sååå jääävla skönt att få vara ordentligt frisk ett tag, men i stället åker man på någonting sånt här. Det är som en spark på kulorna alltså. Jag vet att det finns många människor som har det mycket värre än vad jag har haft det och för det mesta sitter jag inte och självömkar såhär, men ibland kan jag inte låta bli alltså.
Citera
2008-12-10, 22:05
  #8
Medlem
Fru Vs avatar
Ja livet kan kännas orättvist men se det som att IBSen nu är under kontroll och att det nu gäller att ta itu med något pluttigt virus. Återhämtning får man ju bäst med lagom vila, nyttig mat och håll ok hygien så du inte drar på dig något mer.
Citera
2008-12-12, 12:52
  #9
Medlem
Offices avatar
Pleconaril http://www.answers.com/topic/pleconaril

Någon som vet om det fungerar? Plecanoril ska ju tydligen vara effektivt mot rhinovirus.

Läste på FB om ett läkemedel som botade förkylningar. Det fanns förr här i Sverige och nackdelen var att man kunde dö av det typ, och p.g.a. risken att dö så slutade man med detta. Hittar inte tråden nu, någon som vet vad jag tänker på?
Citera
2008-12-12, 13:07
  #10
Medlem
Mr.latss avatar
kanske inte den här men denna e intressant
https://www.flashback.org/showthread.php?t=334038
Citera
2008-12-12, 17:58
  #11
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.lats
kanske inte den här men denna e intressant
https://www.flashback.org/showthread.php?t=334038
Nu var det lite halvknepigt att hitta bra information men det där verkar ju mer vara ett symptomlindrande läkemedel. Hade varit coolt att testa i alla fall, E-bayade lite på det men hittade inget :P

Pleconaril är ju något som gör livet svårt för viruset, d.v.s. man blir frisk på riktigt. Hoppas de får börja sälja det, då ska jag beställa en pall.
Citera
2008-12-12, 18:19
  #12
Medlem
BePositives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Zeppe
Tas alltid näs/svalgprov för TWAR, eller räcker blod?
Jag KANSKE, kanske kan ha det, men det är tveksamt. Huvudsymtom är snorighet efter att jag ätit - varmt eller kallt, oavsett vad, så det lär inte vara allergi. Har ibland nästäppa, speciellt nätter. Aldrig hosta, och slem i halsen gick över för ett par månader sen.
Har dock kallat det en evig (åratal) förkylning, vilket ju verkar rätt typiskt för det hela.

Svalgprov lär jag inte klara av att ta just nu, urk. Blod är inga problem dock.

När jag kollades för TWAR så tog dom svalg/tung/blodprov och jag hade skiten, riktigt jobbigt att blev av med. Tog 3 kurer pencilin.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback