2006-06-01, 21:56
Medlem
Tjena!

Det finns ett anti-förkylningsläkemedel i Schweiz som kallas PretuValC och som enligt vissa ska innehålla efedrin. På innehållsföreteckningen hittar jag inget som skulle kunna antyda det. Är det någon som känner till detta?

Det är för övrigt ett sjukt grymt förkylningsläkemedel
Citera
2006-06-01, 22:25
Medlem
hantels avatar
Lista innehållet.
Citera
2006-06-01, 22:27
Medlem
Mr.latss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InVinoVeritas
Tjena!

Det finns ett anti-förkylningsläkemedel i Schweiz som kallas PretuValC och som enligt vissa ska innehålla efedrin. På innehållsföreteckningen hittar jag inget som skulle kunna antyda det. Är det någon som känner till detta?

Står det inget på innehålls förteckningen så ska det väl stämma, såvida förpackningen inte här "hemmagjord"!
I annat fall så ring till tillverkaren av preparatet och fråga. alt, ring ett sjukhus i schweiz och hör dig för.
Citera
2006-06-02, 17:38
Medlem
Verkar helt otroligt, då effedrin sänker imunförsvaret.
Citera
2006-06-02, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HÅDE
Verkar helt otroligt, då effedrin sänker imunförsvaret.

Men verkar luftrörsvidgande. Även "svenska" hostmedicinen lepheton innehåller effedin

Lepheton®

Leoheton innehåller etylmorfin, som är hostdämpande, och efedrin, som är både luftrörsvidgande och slemhinneavsvällande.
Citera
2006-06-02, 18:23
Medlem
Aephirs avatar
även mollipect,efedrinhydroklorid.

dock i våra hostmediciner är det ju väldigt små mängder. plus att dom innehåller etanhol.
Citera
2006-06-06, 21:29
Medlem
Alrighty. Sorry för att jag var lite frånvarande. Här kommer innehållet.

Dextromethorphani hydribromidium 20 mg (corresp. detrimethorphanum) pseudoephedrini(AHA! Detta missade jag sist) hydrochloridium 20 mg, paracetamolum 300mg, acidum ascorbicum 25mg ut calcii ascorbas, sorbitolum, aspartamum. Sedan lite färgämnen och smakämnen.

Jag antar att pseudoephedrini är efedrin. Frågan är bara om 30 mg är tillräkligt? Blir det inte extra effekt om det blandas med paracetamol också? Det framgår inte heller om det är per tablett eller i hela asken. Varje ask innehåller 10 tabletter. Vad verkar rimligt?

Mucho Gusto
/InVinoVeritas
Citera
2008-12-12, 13:41
Medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/Pseudoephedrine
Inte samma sak som Efedrin, nej.
Citera
2008-12-12, 14:10
Medlem
smokevatrs avatar
heh skaplig coctail det där ... innehåller knark (dxm) och pesudoeffedrin lär ju va bra för hostan oxå

ät inte upp hela paketet i hopp om att bli pigg .. risken finns att du får en obehaglig överaskning istället .
Citera
2008-12-12, 14:28
Medlem
Schillingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokevatr
heh skaplig coctail det där ... innehåller knark (dxm) och pesudoeffedrin lär ju va bra för hostan oxå

ät inte upp hela paketet i hopp om att bli pigg .. risken finns att du får en obehaglig överaskning istället .

Klamydia?
Citera
2009-02-11, 20:08
Medlem
Thund3rbolTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InVinoVeritas
Tjena!

Jag skulle gissa på att det är pseudoephedrine hellre än efedrin...
Men det är bara min åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in