2008-12-11, 01:01
Medlem
jumpcuts avatar
Jag har tv portugisiska polare som pluggar till civilingenjrer, de r p sitt frsta masterr och har brjat rkna p brobyggen nu. Tydligen r det inte srskilt mnga alls som bygger broar d det uppenbarligen r skitsvrt och man mste vara ddensintelligent fr att verhuvudtaget ens hamna i nrheten av rtt nr det gller berkningarna eftersom att det r s mnga faktorer.

Men det verkar rtt intressant. Lycka till!
Citera
2008-12-11, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bixten
Jag skulle sga civ. ing. i maskinteknik. Dr fr du lsa de saker du efterfrgar s som mekanik och hllfastighetslra.
N inte direkt, va ...

Det r bygging eller Vov som gller. Hr r frra trden om samma sak, brobyggare/extrema konstruktioner:

https://www.flashback.org/showthrea...0#post11150610
Citera
2008-12-11, 10:15
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backisen
Det knns inte som det finns ngon inriktning p det programmet som passar mig.

r det ngon som vet med skerhet att man kan lsa upp en hgskoleingenjrs-examen till civ.ing-examen? Vore ingen hjdare att f reda p att man inte kan lsa upp nr man lst klart sin hgskoleingenjrs-examen.
Gr alltid att lsa, men det r betydligt ovanligare att byggfretag frgar efter civilare, svida det inte rr sig om VoV.
Citera
2008-12-11, 10:23
Medlem
rtxs avatar
Har inget att tillgga till tidigare inlgg vad det gller strategi fr att bli brobyggare..=)

Dock s r det inte "konstigt" p nt vis, jag tror de flesta av oss som inte hnger p knarkavdelningarna p FB vill gra nt vettigt av vra liv, och f saker r tydligare kvitton p framgng n en bro eller byggnad.
Mnga drmmer om att bygga bilar, plan, hus osv. Sen att du vill gra det professionellt spelar mindre roll. Den som jobbar med att skapa trivs bttre alla dar i veckan n en som har ett jobb som nr som helst kan ersttas av en gul fin robot.
Citera
2008-12-11, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
N inte direkt, va ...

Det r bygging eller Vov som gller. Hr r frra trden om samma sak, brobyggare/extrema konstruktioner:

https://www.flashback.org/showthrea...0#post11150610
Har sett att KTH har en utbildning som heter Samhllsbyggnad. r denna likgiltig med Vov?

Mste ppeka att jag inte r ett dugg intresserad av hur bron eller huset ser ut. Designen vill jag verlta till ngon annan. r detta ngot jag kommer bli tvungen att lsa p bygging eller vov?

Vilka universitet har hgt anseende nr det kommer till vov och bygging?
Citera
2008-12-11, 13:13
Medlem
Citat:
Har sett att KTH har en utbildning som heter Samhllsbyggnad. r denna likgiltig med Vov?
Ja, den r likvrdig med VoV.

Citat:
Mste ppeka att jag inte r ett dugg intresserad av hur bron eller huset ser ut. Designen vill jag verlta till ngon annan. r detta ngot jag kommer bli tvungen att lsa p bygging eller vov?
Designen kommer att intimt hnga ihop med hur du ska rkna p bropelarna s design kommer du att f arbeta med p nt stt. Dremot behver du inte lsa arkitektur. Som skrivet r brodesign/brobygge nt ganska prestigefullt och de riktigt hftiga grejerna grs av ett ganska litet ftal. Lnken jag gav i frra inlgget beskriver mer.

Citat:
Vilka universitet har hgt anseende nr det kommer till vov och bygging?
Suck! Det r byggbranchen vi pratar om nu. Det handlar inte om ekonomi eller juridik. Det finns inget direkt skitndigt behov av att ha gtt vid nt extra prestigefyllt what ever.

Vov finns p fyra stllen: Lule, Stockholm, Lund och Gteborg. Alla har sina styrkor och svagheter. Min personliga sikt om skillnaderna mellan dessa skolors VoV har jag beskrivit hr:

https://www.flashback.org/showpost....5&postcount=10

verhuvudtaget har jag skrivit mycket om VoV, bygg och liknande i s gott som alla trdar om saken det senaste ret. Ls grna de trdarna och begrunda.

Bygging finns p fler stllen n de fyra ovan och jag vet vldigt lite om deras inbrdes styrkor och svagheter.
Citera
2008-12-11, 14:47
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Jag skulle sga civ. ing. i maskinteknik. Dr fr du lsa de saker du efterfrgar s som mekanik och hllfastighetslra.

Nej, det r helt fel. Broar konstrueras av V-ingejrer i strsta utstrckning. En hgskoleingenjr fr rita och bidrar vldigt mycket, men det huvudsakliga tnkandet grs av civ. ing.-en. Om inte byggingenjren har vldigt lng erfarenhet, d kan det vara skillnad.

r sjlv civ. ing. V. TS fr grna skicka PM om han har frgor. Kan varmt rekommendera denna utbildning. Allsidig och inspirerande. Vljer man att jobba inom byggsektorn r dessutom projekten sllan mer n ett r lnga s det r alltid nya grejer p gng.

Dessutom heter det hllfasthetslra, inte hllfastighetslra.
Citera
2008-12-11, 14:50
Bannlyst
r inte arkitekter inblandade nr broar byggs?
Citera
2008-12-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LisaNilson900
r inte arkitekter inblandade nr broar byggs?
Jo alltid p ngot stt, men det skiljer vldigt mycket i en arkitekts status mellan olika kulturer.

I Sverige r arkitekten ngon som fr gra ngra snygga akvareller som visar olika brofrslag, sedan tar teknikerna ver och omvandlar frslaget till ngonting anvndbart. Ju lngre arkitekten sitter med i projektet ju segare, klumpigare och dyrare blir det (enligt teknikerna och ekonomerna) nr han ska sitta och frsvara sina konstnrliga intressen.

I andra lnder r det arkitekten som vergripande hller i alltihop frn start till ml och d r hans sikt, ven i tekniska frgor som han kanske inte frstr fullt ut, "sista ordet". Men det kanske blir snyggare och "spejsigare" n teknikernas mer konventionella tnkande.
Citera
2008-12-11, 16:28
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Jo alltid p ngot stt, men det skiljer vldigt mycket i en arkitekts status mellan olika kulturer.

I Sverige r arkitekten ngon som fr gra ngra snygga akvareller som visar olika brofrslag, sedan tar teknikerna ver och omvandlar frslaget till ngonting anvndbart. Ju lngre arkitekten sitter med i projektet ju segare, klumpigare och dyrare blir det (enligt teknikerna och ekonomerna) nr han ska sitta och frsvara sina konstnrliga intressen.

I andra lnder r det arkitekten som vergripande hller i alltihop frn start till ml och d r hans sikt, ven i tekniska frgor som han kanske inte frstr fullt ut, "sista ordet". Men det kanske blir snyggare och "spejsigare" n teknikernas mer konventionella tnkande.

Din analys av svenska arkitekter beror helt p individ. Jag har trffat p bda sorterna, men den insiktsfulla typen som har frstelse fr tekniska argument dominerar helt klart.

I vissa lnder r ocks den traditionella rollen dr arkitekten och ingenjren r samma individ frekommande. Gamla tiders konstruktrer var ocks arkitekter och i min mening blev det bttre d.

Om vi tar Uddevallabron och resundsbron som exempel finns det helt klart en person med konstnrliga ambitioner inblandade.
Citera
2008-12-11, 18:34
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
I vissa lnder r ocks den traditionella rollen dr arkitekten och ingenjren r samma individ frekommande. Gamla tiders konstruktrer var ocks arkitekter och i min mening blev det bttre d.
Jag tror att det var det man ville terupprtta i och med etableringen av utbildningen byggnadsteknik med arkitekturinriktning.

Vid LiU har man ocks en visualiseringsinriktning som syftar till att delvis verbrygga gapet mellan arkitekter och byggare.
Citera
2008-12-11, 19:30
Medlem
Jnni Balles avatar
Citat:

Jag skulle nog vilja sga att att man har strre nytta av hllFASTIGHETslra om man ska bygga ett hus n om man ska bygga en bro

Skmt sido, uttala dig inte om saker du inte har ngon koll p. Bara stavningen av det sistnmnda ingenjrsmnet visar att du aldrig har varit i nrheten av en teknisk hgskola...

Som flera andra lgger jag min rst p civ. ing. V eller AT (Arkitektur och Teknik, som finns p Chalmers.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in