• 1
  • 2
2008-12-10, 18:18
Medlem
Jag str i den i tid i livet d man bestmmer sig fr vad det ska bli av en. De flesta drmmer vl om att bli filmstjrnor, poliser eller brandmn men konstigt nog har jag en drm om att f bygga en bro.

Iofs r det inte just byggandet som intresserar mig, utan det r konstruerandet. "Hur lngt mellan bropelarna ska det vara?", "vilka material ska anvndas?" osv. ven konstruktion av hus r ngot som intresserar mig grymt mycket.

Vad br man lsa fr utbildning fr att f jobba med ngot liknande? Vad kallas detta arbete?
Citera
2008-12-10, 18:21
Medlem
Jag lgger min rst p byggnadsingenjr.
Citera
2008-12-10, 18:21
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Jag freslr att du lser hgskoleingenjr i byggnadsteknik (som jag) eller civilingenjr i vg- och vattenbyggnad. Det r en bra brjan i alla fall!
Citera
2008-12-10, 18:36
Medlem
Jrgens avatar
Det ligger tyvrr inte lngre samma ra i att bygga broar som det en gng gjorde. Frr fick brobyggare tminstone egna runstenar.
Citera
2008-12-10, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Jag freslr att du lser hgskoleingenjr i byggnadsteknik (som jag) eller civilingenjr i vg- och vattenbyggnad. Det r en bra brjan i alla fall!
Jag har funderat p hgskoleingenjr. Rcker det till fr att f ett jobb som jag beskrev ovan? Eller br man vara civilingenjr fr det?

Vart lser du? Jag har kollat lite p LiU's utbildning till byggingenjr.
Citera
2008-12-10, 18:46
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backisen
Jag har funderat p hgskoleingenjr. Rcker det till fr att f ett jobb som jag beskrev ovan? Eller br man vara civilingenjr fr det?

Vart lser du? Jag har kollat lite p LiU's utbildning till byggingenjr.
Nja, rcker r vl att ta i... Oavsett om man har civing- eller hing-examen tar det (svitt jag vet) ngra r av jobb i branschen innan man blir aktuell fr att brja projektera broar.

Jag lser LiU:s utbildning och r verlag ganska njd. Vldigt gediget och brett program. Skicka PM om du vill veta mer.
Citera
2008-12-10, 18:48
Medlem
Vad r egentligen skillnaden mellan cing och hing d? Hgre ln? F "svrare" jobb snabbare med cing? Kan man i princip f alla jobb med hing som man fr med cing?
Citera
2008-12-10, 20:50
Medlem
L_a_z_e_rs avatar
Citat:
Vad r egentligen skillnaden mellan cing och hing d? Hgre ln? F "svrare" jobb snabbare med cing? Kan man i princip f alla jobb med hing som man fr med cing?

En civilare brukar betecknas som att man ska kunna anvnda befintlig kunskap men nd kunna tnka och skapa nytt, ger oftast hgre ln och oftast innebr det lngre utbildning.

En hgskolare innebr att man till stor del bara ska klara av att kunna anvnda befintlig kunskap, ger oftast lite lgre ln och det r oftast kortare utbildning.

Just nu i Sverige efterfrgas trots allt flest hgskoleingenjrer men ven om du utbildar dig till civalare tror jag du har stora mjligheter. Arbetsgivare drar sig antagligen fr att anstlla civilare till de poster dr hgskolare ocks passar eftersom det betyder oftast raskare lnekurva fr en civilare, samtidigt som de vet om att de har goda mjligheter att byta fretag fr att boosta sina lner. Mycket handlar det om vad fr person du r p fretaget med, visar du framftterna men "bara" har en hgskoleutbildning tror jag nd du kan se ljust p din framtid och det beror ocks mycket p vilken sorts fretag det r. Om jag inte minns fel finns det oftast goda mjligheter att lsa vidare efter sin hgskoleexamen om man knner att man r hungrig efter mer. Har tv kompisar dr den ene r hgskoleingenjr och den andre r civilare, hgskoleingenjren sitter just nu med fetare ln, bda med ungefr lika lng arbetslivserfarenhet.
Citera
2008-12-10, 21:28
Medlem
Nnujvlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Frr fick brobyggare tminstone egna runstenar.
Det kan kanske den hr killen fixa:
http://www.runristare.se/
Citera
2008-12-10, 22:31
Medlem
Jag skulle sga civ. ing. i maskinteknik. Dr fr du lsa de saker du efterfrgar s som mekanik och hllfastighetslra.
Citera
2008-12-10, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bixten
Jag skulle sga civ. ing. i maskinteknik. Dr fr du lsa de saker du efterfrgar s som mekanik och hllfastighetslra.
Det knns inte som det finns ngon inriktning p det programmet som passar mig.

r det ngon som vet med skerhet att man kan lsa upp en hgskoleingenjrs-examen till civ.ing-examen? Vore ingen hjdare att f reda p att man inte kan lsa upp nr man lst klart sin hgskoleingenjrs-examen.
Citera
2008-12-11, 00:56
Medlem
Citat:
r det ngon som vet med skerhet att man kan lsa upp en hgskoleingenjrs-examen till civ.ing-examen? Vore ingen hjdare att f reda p att man inte kan lsa upp nr man lst klart sin hgskoleingenjrs-examen.

Ja, men kraven fr att f en civ.ing examen (allts rtt att kalla sig det) kan vara lite strre n bara h.ing + master.

Troligtvis blir det ngon mindre komplettering i matte.
Senast redigerad av p0ope 2008-12-11 kl. 00:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in