Citat:
Ursprungligen postat av backisen
Vad r egentligen skillnaden mellan cing och hing d? Hgre ln? F "svrare" jobb snabbare med cing? Kan man i princip f alla jobb med hing som man fr med cing?
En civilare brukar betecknas som att man ska kunna anvnda befintlig kunskap men nd kunna tnka och skapa nytt, ger oftast hgre ln och oftast innebr det lngre utbildning.
En hgskolare innebr att man till stor del bara ska klara av att kunna anvnda befintlig kunskap, ger oftast lite lgre ln och det r oftast kortare utbildning.
Just nu i Sverige efterfrgas trots allt flest hgskoleingenjrer men ven om du utbildar dig till civalare tror jag du har stora mjligheter. Arbetsgivare drar sig antagligen fr att anstlla civilare till de poster dr hgskolare ocks passar eftersom det betyder oftast raskare lnekurva fr en civilare, samtidigt som de vet om att de har goda mjligheter att byta fretag fr att boosta sina lner. Mycket handlar det om vad fr person du r p fretaget med, visar du framftterna men "bara" har en hgskoleutbildning tror jag nd du kan se ljust p din framtid och det beror ocks mycket p vilken sorts fretag det r. Om jag inte minns fel finns det oftast goda mjligheter att lsa vidare efter sin hgskoleexamen om man knner att man r hungrig efter mer. Har tv kompisar dr den ene r hgskoleingenjr och den andre r civilare, hgskoleingenjren sitter just nu med fetare ln, bda med ungefr lika lng arbetslivserfarenhet.