Jag kan ju bara tillägga att med ditt intresse ska du titta lite längre än bara till vilka grundkurser skolan ger. Dina önskemål är så pass nischade ändå att det förmodligen är ett mer eller mindre krav att du forskar ett tag i metarialkunskap. Du ska bli materialnörd av något slag och bli bäst på att beräkna på just det materialet.
Jag tror det är svårt att direkt som nybörjare med bara en CivIng få en plats på något som är att betrakta som prestigefirmor men om du är lic eller doktor och har synts på en del konferenser och i papers och sådant OCH visat dig ha kompetens så lär du bli eftersökt.
Jag har läst i Luleå och kan bara svara för deras kunnande och såväl stål som betong och träavdelningarna är riktigt bra där. I stål har de nytta av närheten till stadens stålindustri (SSAB, Plannja, Ferruform osv) och ligger i högsta topp kring ämnena "high strength carbon steel" och "stainless steel"
Skogsindustrin sponsrar gärna träverksamheten i Luleå och Skellefteå och i Sverige vet jag i alla fall inte om någon motsvarighet där. Hela träindustrins forskningsititut "woodtech Sweden" styrs från Luleå.
Betong vet jag lite mindre om men professor Lenart Elfgren är en skön lirare som var med redan på min tid. Han är mer eller mindre stor-kändis i betongvärlden och har varit med på kunskapskanalen ibland på SVT och likanade program när någon trasig bro eller nåt ska förklaras.
Jag vet att de tittar mycket på kolfiberförstärkning av btg i bla järnvägsbroarna på malmbanan och man försöker ta fram slimmade btg-kostruktioner.
Börja kolla den här sidan:
http://www.ltu.se/shb/2.2079/d154/d175
Till vänster har du länkar till forskning, personal och publikationer för betong(kostruktionsteknik)/stål/trä vid Luleå. Här har du hur mycket som helst att läsa in dig på om du vill. Pdf:er och allt att ladda ner och plugga in.
Efteråt borde du ha en hyfsad bild om vad det du eftersträvar innebär.