Citat:
Ursprungligen postat av
GrillTekniker
Köper väldigt sällan pizza nuförtiden då jag flyttat till glesbygd. Men även om jag haft en pizzeria i närheten så vettefan om jag köpt till dagens priser. Minimum brukar ligga kring 100 för enklast möjliga margarita, ska man ha nåt roligare är det 120-150 kr som gäller. Ändå har jag inkomst över genomsnittet, så det är inte så att pengarna inte finns, det känns bara väldigt fel att betala sådana summor för tvivelaktiga ingredienser som pizzaturkarna direktimporterat från gud-vet-var och med helt okänt ursprung och kvalité.
MEN - Jag kan tipsa er om att det faktiskt är rätt lätt att göra egen pizza. Speciellt om man köper färdig pizzadeg på rulle (finns på ICA men har inte köpt på åratal, så möjligt att de också kostar en slant nuförtiden). Gör en hel ugnsplåt eller två åt gången, frys in i portionsstorlekar sen har ni färdig lunch en vecka framöver.
Om man gillar pizzor med tunn botten finns det ett ännu enklare knep - använd tortillas som botten. Blir faktiskt riktigt najs, se till att få ut "pålägget" ända ut i kanten bara för annars blir den hård och vass som satan.
Eller gör varma ostmackor, egentligen är det ju samma beståndsdelar i nästan samma format...
Brukade faktiskt köpa pizzadeg ifrån den lokala pizzerian, bruka gå på 10kr ungefär sen var det bara hem och rulla ut! har också köpt tomatsås ifrån pizzerian men minns inte vad jag fick ge för det.