2022-10-20, 15:21
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det beror på vilken skinka man köper, en riktig pizzabagare köper premiumprodukter och då kostar det. Som exempel nämnde han mjölet, som han köper från Italien, 209-399 i ökning (tror det var en säck).
Så priset på premiumskinka har fördubblats, och även priset för premiummjöl?
Citera
2022-10-20, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Köper väldigt sällan pizza nuförtiden då jag flyttat till glesbygd. Men även om jag haft en pizzeria i närheten så vettefan om jag köpt till dagens priser. Minimum brukar ligga kring 100 för enklast möjliga margarita, ska man ha nåt roligare är det 120-150 kr som gäller. Ändå har jag inkomst över genomsnittet, så det är inte så att pengarna inte finns, det känns bara väldigt fel att betala sådana summor för tvivelaktiga ingredienser som pizzaturkarna direktimporterat från gud-vet-var och med helt okänt ursprung och kvalité.

MEN - Jag kan tipsa er om att det faktiskt är rätt lätt att göra egen pizza. Speciellt om man köper färdig pizzadeg på rulle (finns på ICA men har inte köpt på åratal, så möjligt att de också kostar en slant nuförtiden). Gör en hel ugnsplåt eller två åt gången, frys in i portionsstorlekar sen har ni färdig lunch en vecka framöver.

Om man gillar pizzor med tunn botten finns det ett ännu enklare knep - använd tortillas som botten. Blir faktiskt riktigt najs, se till att få ut "pålägget" ända ut i kanten bara för annars blir den hård och vass som satan.

Eller gör varma ostmackor, egentligen är det ju samma beståndsdelar i nästan samma format...

Brukade faktiskt köpa pizzadeg ifrån den lokala pizzerian, bruka gå på 10kr ungefär sen var det bara hem och rulla ut! har också köpt tomatsås ifrån pizzerian men minns inte vad jag fick ge för det.
Citera
2022-10-20, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutnik
På riktigt?! 😂 Senast jag åt svensk pizza var typ 100-120kr normalt i innerstan och det var inte alls många år sedan. Herregud.
Dock inte pizzeriornas fel men det förstår nog de flesta.

Finpizza 200kr ja
Citera
2022-10-20, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Finns 29 kronors pizza i Nyköping. Kanske höjt till 31 kronor nu enligt rykten.

https://youtu.be/qsbf_k3oKCw

Annars rätt lätt att göra egna pizzor, Jag brukar göra det ibland i en pajform, kostar kanske 20-30:-/pizza i ingredienser. Då får man den direkt från ugnen när man ska äta och inte hemtagen i pappkartong, halvljummen och slak. Kan bli lika bra som köpt pizza!
Citera
2022-10-20, 15:30
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Med tanke på hur mycket el en pizzaugn drar så kommer många pizzerior att gå i konkurs ganska snart.

Lyfte detta scenario i denna tråd;
(FB) Våg av konkurser för pizzerior väntar 2022/2023?
Citera
2022-10-20, 15:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Så priset på premiumskinka har fördubblats, och även priset för premiummjöl?

Det var vad han sa, tror inte han ljuger.
Citera
2022-10-20, 15:31
Medlem
Scapulas avatar
95 kr för den kebabpizza jag brukar investera i. För två år sedan kostade den 80 kr. Denna pizzeria ligger något lägre än andra pizzerior så det är flera pizzerior där pizzorna kostar från 100 kr och uppåt (för en Vesuvio...).
Citera
2022-10-20, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obildbabar
Jag kan köpa pizza för 29kr i min stad, men köper hellre för runt 80-120 då dom är mycket godare.
Var bor du då, i Bullerbyn?
Citera
2022-10-20, 15:35
Nu ligger den runt 150 kronor beroende ställe och bagarna följer inflationen, fullt förståeligt.
Citera
2022-10-20, 15:39
Medlem
Cameltotems avatar
100 spänn liten ort i Skåne.

Tycker de är relativt bra faktiskt. Allt över 110 är ett rån.
Citera
2022-10-20, 15:44
Medlem
Soperents avatar
Beror mycket på ställe och pizza men sist jag kollade låg de på 95-120 för en vanlig standard.
Citera
2022-10-20, 15:58
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balderis
Här kan man jämföra med 2005

(FB) Pris på Pizza s.k pizza-index!

Och 2008 framåt

(FB) Vad får din Pizza kosta? smärtgränsen nådd?

Skönt! Minns själv att de kostade runt 40 spänn på den tiden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in