2022-08-17, 21:40
Medlem
kring 250 kr. Hade LÄTT betalat det för min egen biancotryffelpizza med tryffelbressaola och ruccola. Näe, ändrade mig. Säg 300 kr
Citera
2022-08-17, 21:41
Medlem
Jag har slutat köpa nu vid 120:-
Citera
2022-08-21, 11:32
Medlem
Jag har nog ingen smärtgräns när det gäller riktig kvalitetspizza.
Citera
2022-08-22, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FCKD
Satt och funderade på detta, 40krs pizzan eller den sk. "slum" pizza är tyvärr borta, senast igår fick jag betala 70 för en vanlig Vesuvio på Södermalm.

Vart går din gräns? när säger du "nej" till att en pizza nu är dyrare än att tex gå på Donken.

110 kronor.
Citera
2022-08-22, 13:42
Medlem
Köpte en pizza igår när notan kom såg jag att den kostade 169kr höjts 40kr på nån månad, där fick min gräns, tyckte att 129kr var lagom saftigt men tänker att det är något jag kan unna mig då och då.
169kr nä du.
Citera
2022-08-22, 15:05
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Köpte en pizza igår när notan kom såg jag att den kostade 169kr höjts 40kr på nån månad, där fick min gräns, tyckte att 129kr var lagom saftigt men tänker att det är något jag kan unna mig då och då.
169kr nä du.

låter dyrt, vad var det för pizza ? för det priset kan man äta nån lunchbuffe nånstans och få mer mat för pengarna.
Citera
2022-08-22, 15:16
Medlem
Nu ska jag lära er något, ni pizzaälskare..
HÖGT räknat, degen250g =2,50 kr vid 10 kr för 1 kg vetemjöl.
Såsen, ger ni mer än 3 kr så är det dyrt..
Osten, ger ni mer än 10 kr har ni betalat förmycket..
Resten , ger ni mer än 20 kr så är även det förmycket..
Så där har ni en uppfattning om vad tillverkningskostnaden är och även då vad ni blir lurade på. .
Ja, elen blir väl högst 1 kr..
BETÄNK sen att inköpspriset är BETYDLIG lägre i storpack..
Senast redigerad av tommen1 2022-08-22 kl. 15:19.
Citera
2022-08-22, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
låter dyrt, vad var det för pizza ? för det priset kan man äta nån lunchbuffe nånstans och få mer mat för pengarna.
Det var på Crispy Pizza Ringvägen i Stockholm, Räkor chili och vitlök, andra halvan var Ädelost och Pumpa, extremt lite pålägg mycket bröd i kanterna utan pålägg, extremt extremt tunna pizzor dessutom.
Citera
2022-09-02, 10:02
Medlem
GrillTeknikers avatar
Köper väldigt sällan pizza nuförtiden då jag flyttat till glesbygd. Men även om jag haft en pizzeria i närheten så vettefan om jag köpt till dagens priser. Minimum brukar ligga kring 100 för enklast möjliga margarita, ska man ha nåt roligare är det 120-150 kr som gäller. Ändå har jag inkomst över genomsnittet, så det är inte så att pengarna inte finns, det känns bara väldigt fel att betala sådana summor för tvivelaktiga ingredienser som pizzaturkarna direktimporterat från gud-vet-var och med helt okänt ursprung och kvalité.

MEN - Jag kan tipsa er om att det faktiskt är rätt lätt att göra egen pizza. Speciellt om man köper färdig pizzadeg på rulle (finns på ICA men har inte köpt på åratal, så möjligt att de också kostar en slant nuförtiden). Gör en hel ugnsplåt eller två åt gången, frys in i portionsstorlekar sen har ni färdig lunch en vecka framöver.

Om man gillar pizzor med tunn botten finns det ett ännu enklare knep - använd tortillas som botten. Blir faktiskt riktigt najs, se till att få ut "pålägget" ända ut i kanten bara för annars blir den hård och vass som satan.

Eller gör varma ostmackor, egentligen är det ju samma beståndsdelar i nästan samma format...
Senast redigerad av GrillTekniker 2022-09-02 kl. 10:04.
Citera
2022-09-02, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Så där har ni en uppfattning om vad tillverkningskostnaden är och även då vad ni blir lurade på. .

Då är du ganska nära sanningen.
Man brukar generellt räkna TB1 som 3,5 så då bör alltså utpris på pizzan i din uträkning vara 124,25.

Vad blir man lurad på?
Citera
2022-09-02, 20:43
Medlem
70 - 90 för ”standard” kan jag tycka.
Citera
2022-09-02, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1

Du tror väl inte att el och råvaror är det enda som kostar? Jag vet inte hur mycket dina beräkningar stämmer dock.

Även om en pizza kanske inte kostar särskilt mycket i elförbrukning, så är det inte riktigt schysst att räkna ut elkostnader på det viset. Pizzerian kommer ju ha övrig elförbrukning att betala, som belysning, vitvaror, att använda köksutrustning för att tillaga maten på menyn etc åt samtliga gäster elnätsavgifter osv. Dessutom kan priserna varierar, bland annat är det vissa skillnader beroende på vilket elområde som man tillhör. Så den som äger/driver en pizzeria kommer knappast att bara räkna på vad det kostar att laga en pizza när det gäller elförbrukning.

Antar att ökade matkostnader även drabbar pizzerior (och inte enbart privatpersoner som handlar i matbutiker).

Hyra, personalkostnader, att vara ansluten till tex Wolt och/eller Foodora etc påverkar också pizzapriserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in