2025-01-28, 13:07
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Har aldrig provat med griskinden.
Är mer än dugligt less på bacon och tänkte prova.
Antar att smaken är mer fyllig och inte lika spetsig?
”Komplex”

Själv vevar jag ner en näve ruccola i min carbonara.
Svingott med lite beska och nötighet i
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2025-01-28 kl. 13:11.
Citera
2025-02-09, 18:36
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Har aldrig provat med griskinden.
Är mer än dugligt less på bacon och tänkte prova.
Antar att smaken är mer fyllig och inte lika spetsig?
”Komplex”

Själv vevar jag ner en näve ruccola i min carbonara.
Svingott med lite beska och nötighet i
Själv har jag testat både guanciale, orökt och rökt pancetta samt orökt och rökt bacon i tärning såväl som skivad.

Skulle säga att i slutändan är tärnad orökt pancetta från Tulip godast. Iaf enl mig

Ost då?
Parmesan är för dyrt, pecorino finns inte alltid att tillgå. Hittade nån imitationsparmesan på ICA. Tror den finns på Willys också. Bra pris och bra smak.

Godaste Carbonaran är ändå den med gul lök, grädde och bacon i slutändan.
Citera
2025-09-21, 19:16
Medlem
AlligatorMans avatar
https://youtube.com/shorts/U43ZAu1uRTE?si=Y5XUTIjoU7aLYW0a
Citera
2025-09-21, 23:38
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Bryt av spaghettin, ha ketchup till.. Lägg upp klipp på youtube och du får svar

Din korrekta stavning av "Spaghetti" med "h" avslöjar att du driver med oss. Ordinära hönshjärnor i denna tråd skriver "Spagetti" utan h.

Nyckelordet är Carbonara, dvs svartpepparn som ska symbolisera kolarhustruns tillägg.
Citera
2025-09-22, 09:05
Medlem
Vem0ths avatar
Om man vill äta Pasta Carbornara typ varje dag så finns det att köpa pastöriserad äggula i flera butiker, om dessa inte har det kan du fråga om att ta in det. Beräknat utpris per liter blir runt 100kr och det motsvarar liksom ca 50-60 ägg då man sparar pengar(och tid) från att behöva knäcka och separera äggulor.

Ett annat tips är att steka i lite grovhackad sparris med fläsket, det är den perfekta uppgraderingen på rätten.
Citera
2025-09-22, 09:11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Din korrekta stavning av "Spaghetti" med "h" avslöjar att du driver med oss. Ordinära hönshjärnor i denna tråd skriver "Spagetti" utan h.

Nyckelordet är Carbonara, dvs svartpepparn som ska symbolisera kolarhustruns tillägg.
Så det enda som gör carbonara till carbonara är svartpeppar? Det går alltså att blanda pasta med vad man själv känner för, ägg, bacon, lök, grädde, broccoli, svamp, riven tex-mex ost, men så länge det är svartpeppar i kan det kallas carbonara?

Som jag sagt tidigare så förväntar jag mig en viss rätt om det står carbonara på menyn, inte en random pastarätt där man dragit några extra varv på pepparkvarnen.

Vissa namngivna rätter har, och skall ha, ett väldigt litet utrymme för "fria tolkningar" då de inte längre är den rätt som avses. Jag brukar själv göra en variant på Janssons frestelse med matjessill istället för ansjovis, men är det rätt att då kalla det Jansons frestelse?

Jag vet att jag tidigare skrivit om en annan avart jag stötte på. Vid ett tillfälle så hade jag behov av att köpa en djupfryst färdigrätt och valet föll på "schnitzel cordon bleu". När jag ätit lite av den så tyckte jag att det smakade lite udda och inte vad jag förväntat mig, så jag kollade innehållet. Det visade sig att det var kycklingschnitzel fylld med rökt kalkon!
https://www.findus.se/var-mat/enportionsratter/dagens/schnitzel-cordon-bleu
Visst, det står i liten text att det är kyckling och kalkon, men inte står jag och läser innehållet i butiken på något som bör vara skinkschnitzel och rökt skinka och kallas cordon bleu.
Citera
2025-09-22, 11:36
Medlem
Sladdarens avatar
Carbonara är en rätt

Men det är även en metod där du behöver bara hålla koll på tempen

Metoden är att : Äggblandningen ska inte koagulera med riven ost, fett, kött mm och pasta vatten därikring 65-70 grader och sen blandas med varm spagetti utan att det blir äggröra å spä på med mer pastavatten

Metoden isig lämnar ju enorma utrymmen till att variera sig i smaker och andra rätter än Carbonara både med osten, köttval - och om det inte finns tillräckligt med fett i köttvalet eller salt blir det mer smör och salt, plus andra mejeriprodukter creme friache, mögelost, färskost osv, kryddningen och finstekta grönsaker. Finns inga begränsningar alls att använda metoden till Carbonara till 1000 andra pastarätter ......

... ...Men det är ingen Carbonara men metoden är Carbonara ;-) så varför begränsa sig till det ?
Och är det verkligen den godaste pasta rätten du kan göra med blandat ägg ost och pastavatten, fett kräm / smet + vad du vill ?
Citera
2025-11-13, 12:44
Medlem
Triremers avatar
Nu är det sluttramsat. Nedan följer en fullständig guide:

Den perfekta carbonaran – terroir, säsong och teknik

Carbonara är kanske den mest ikoniska rätten i det romerska köket. Trots sin enkelhet — pasta, ägg, ost, guanciale och svartpeppar — är den en maträtt som kräver både precision och respekt för råvarornas ursprung. Att förstå varför carbonara smakar bäst vid en viss tid på året innebär att vi måste gå på djupet i råvarornas biologi, tradition och lagring.

Råvarorna: ursprung och detaljer

Guanciale

Hjärtat i carbonara är guanciale, lufttorkad gris kind. Den bästa guancialen kommer från italienska lantraser som Cinta Senese eller korsningar med Large White, vilket ger rätt balans mellan fett och muskelmassa. Slakt sker traditionellt på hösten, när grisarna har betat på majs, kastanj eller ekollon, vilket utvecklar det nötiga och smöriga aromprofilen som är karakteristiskt för god guanciale. Efter 3–4 månaders torkning, som vanligtvis slutar i februari–mars, är guancialen perfekt: fettet har stabiliserats, smakerna rundats av och köttet är krämigt men ändå fast. Den tjocka fettkappan, cirka 3 cm, smälter vid 30–33 °C och bidrar till carbonarans silkeslena emulsion.

Pecorino Romano och Parmigiano Reggiano

Pecorino Romano DOP från Sardinien eller Lazio är ett annat centralt element. Den gjord på vårmjölk (mars–juli) når sin smakmässiga höjdpunkt efter 8–10 månaders lagring, vilket sammanfaller perfekt med guancialens mognad. Osten är gräsig, aromatisk och lagom salt. Parmigiano Reggiano DOP, lagrad minst 24 månader, kompletterar med nötig komplexitet. Kombinationen av de två ger både sälta och rundhet i såsen.

Ägg

För äggen är kvalitet och konsistens avgörande. Frigående höns som Livornese eller Marans ger hög äggulehalt och rik lecitinprofil, vilket är avgörande för en stabil emulsion. Ägg från mitten av värpningscykeln (20–35 veckor) är idealiska — tidiga värpar ger för små gulor, sena värpar har lägre proteinkvalitet. Under vintermånaderna ökar spannmålsbaserat foder äggens fettinnehåll, vilket gör dem perfekta för en krämig carbonara.

Svartpeppar, salt och vatten

Peppar bör vara färskmalen Tellicherry eller Sarawak, med medium-grov malning (0,8 mm), precis lagom för att ge arom utan att dominera. Saltet ska vara grovt havssalt utan jod. Vattnet bör vara filtrerat och medelhårt (20–25 °fH), eftersom hårt vatten påverkar pastans textur och emulsionens stabilitet.

Carbonarasäsongen

När man kombinerar dessa faktorer blir det tydligt att carbonara har en naturlig säsong.

I november sker slakten av grisarna och guancialen börjar torka, samtidigt som pecorinon fortfarande lagras och äggen har hög fettighet. Under denna period är råvarorna ännu inte fullt utvecklade, och carbonaran blir därför inte optimal. I januari är guancialen halvvägs genom sin torkningsprocess, pecorinon har lagrats cirka nio månader och äggen håller hög kvalitet; detta gör att rätten närmar sig sin perfekta balans. Februari till mars är höjdpunkten: guancialen är fullmogen, pecorinon har nått optimal lagring och äggen har stabilt fettinnehåll, vilket tillsammans ger den perfekta carbonaran. Under april och maj börjar guancialen torka för mycket, pecorinons syra ökar och äggen blir mildare, vilket gör att smakbalansen i rätten gradvis skiftar.

Februari–mars är alltså den punkt då guanciale, pecorino och ägg alla når sin sensoriska höjdpunkt, vilket ger maximal smak, textur och arom. Carbonara under denna period är som bäst — silkeslen, djup och komplex.

Den perfekta carbonaran – recept
Ingredienser (2 portioner)

Spaghetti: 200 g, bronsdragen, durumvete (fukthalt 11–12 %, diameter ca 2,0 mm)

Guanciale: 90 g, lufttorkad, höstslaktad, 3–4 mån lagrad

Ägg: 2 hela + 1 äggula (rumstempererade, mitt i värpningscykeln)

Pecorino Romano DOP: 45 g, vårmjölk, 8–10 mån lagrad

Parmigiano Reggiano DOP: 25 g, lagrad 24 mån

Svartpeppar: 18 hela korn, färskmalen Tellicherry (0,8 mm)

Salt: 10 g per liter pastavatten

Vatten: 2 l filtrerat, medelhårt

Metod

Förberedelser

Riv osten superfint.

Stöt pepparkornen grovt i mortel.

Skär guanciale i stavar 5×20 mm.

Stek guanciale

Låg–medel värme (120–130 °C) tills fettet smälter och bitarna är gyllene.

Ta av pannan från värmen, spara 1 msk fett.

Koka pasta

2 l vatten + 20 g salt.

Koka till 1 minut före al dente, spara 150 ml pastavatten.

Äggemulsion

Vispa 2 hela + 1 gula + all ost + hälften av pepparn.

Konsistensen ska vara som flytande kräm.

Blanda pasta och guanciale

Lägg pastan i pannan med fettet, tillsätt lite pastavatten.

Rör 15 sekunder tills glansig.

Emulgera med äggblandning

Ta av värmen helt.

Tillsätt äggblandningen och rör kraftigt.

Justera med pastavatten vid behov.

Sluttemperatur 63–65 °C.

Servering

Förvärmd tallrik (45 °C).

Strö resterande peppar och lite pecorino över.

Ät direkt.

Sensoriska mål

Såsviskositet: 1600–1900 cP, silkig och lätt flytande

Saltighet: 0,8–0,9 % i färdig rätt

Fett/ägg/ost-förhållande: 3:2:2

Pepparkorn: 18 ± 2 st, balanserad arom

Citera
2025-11-13, 18:22
Medlem
Sladdarens avatar
Intressant att det är eller känns svåretablerat med idéer och recept på basen av carbonaran

Basen =
Vi snackar då om äggröran som blir krämig, osten och pasta vattnet, och pepprig styrka eller liknande

Det är basen och sen valfritt kött, helt andra ostar kombinerat, grönsaker, örter, buljong, andra kryddor, smaksättare, plus så mycket annat annat i som man kan hitta i massor med olika spagettipasta rätter

För att förtydliga vad jag menar med det, så kan man göra just basen till denna rätt som ex

https://www.arla.se/recept/graddig-pasta/

Du följer alla ingredienser som är med ovan, men börjar med basen och lägger till resten

samma med denna = https://recept.se/recept/kramig-pasta-med-lax-och-rakor

Du lägger alltså till äggröran i början, osten och pasta vattnet, peppar plus grädde osv och sen kör du på resten av grejerna som ingår i ingredienslistan

Det är ändå basen som är utgångsläget på alla

Man skulle kunna kalla det för "Carbonara bas pasta rätter" Men det är ingen äkta Carbonara klart men man snor metoden för äggost-smeten till den för den är snarlik med äggröran plus osten osv nämnt

Varför är det så tror ni att det är impopulärt ?
Blir det sämre smak eller bättre eller vad blir det ?
Vad har ni för Åsikter om det ?

Vore kul å höra
Citera
2025-11-13, 18:25
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Nu är det sluttramsat. Nedan följer en fullständig guide:

Den perfekta carbonaran – terroir, säsong och teknik

Carbonara är kanske den mest ikoniska rätten i det romerska köket. Trots sin enkelhet — pasta, ägg, ost, guanciale och svartpeppar — är den en maträtt som kräver både precision och respekt för råvarornas ursprung. Att förstå varför carbonara smakar bäst vid en viss tid på året innebär att vi måste gå på djupet i råvarornas biologi, tradition och lagring.

Råvarorna: ursprung och detaljer

Guanciale

Hjärtat i carbonara är guanciale, lufttorkad gris kind. Den bästa guancialen kommer från italienska lantraser som Cinta Senese eller korsningar med Large White, vilket ger rätt balans mellan fett och muskelmassa. Slakt sker traditionellt på hösten, när grisarna har betat på majs, kastanj eller ekollon, vilket utvecklar det nötiga och smöriga aromprofilen som är karakteristiskt för god guanciale. Efter 3–4 månaders torkning, som vanligtvis slutar i februari–mars, är guancialen perfekt: fettet har stabiliserats, smakerna rundats av och köttet är krämigt men ändå fast. Den tjocka fettkappan, cirka 3 cm, smälter vid 30–33 °C och bidrar till carbonarans silkeslena emulsion.

Pecorino Romano och Parmigiano Reggiano

Pecorino Romano DOP från Sardinien eller Lazio är ett annat centralt element. Den gjord på vårmjölk (mars–juli) når sin smakmässiga höjdpunkt efter 8–10 månaders lagring, vilket sammanfaller perfekt med guancialens mognad. Osten är gräsig, aromatisk och lagom salt. Parmigiano Reggiano DOP, lagrad minst 24 månader, kompletterar med nötig komplexitet. Kombinationen av de två ger både sälta och rundhet i såsen.

Ägg

För äggen är kvalitet och konsistens avgörande. Frigående höns som Livornese eller Marans ger hög äggulehalt och rik lecitinprofil, vilket är avgörande för en stabil emulsion. Ägg från mitten av värpningscykeln (20–35 veckor) är idealiska — tidiga värpar ger för små gulor, sena värpar har lägre proteinkvalitet. Under vintermånaderna ökar spannmålsbaserat foder äggens fettinnehåll, vilket gör dem perfekta för en krämig carbonara.

Svartpeppar, salt och vatten

Peppar bör vara färskmalen Tellicherry eller Sarawak, med medium-grov malning (0,8 mm), precis lagom för att ge arom utan att dominera. Saltet ska vara grovt havssalt utan jod. Vattnet bör vara filtrerat och medelhårt (20–25 °fH), eftersom hårt vatten påverkar pastans textur och emulsionens stabilitet.

Carbonarasäsongen

När man kombinerar dessa faktorer blir det tydligt att carbonara har en naturlig säsong.

I november sker slakten av grisarna och guancialen börjar torka, samtidigt som pecorinon fortfarande lagras och äggen har hög fettighet. Under denna period är råvarorna ännu inte fullt utvecklade, och carbonaran blir därför inte optimal. I januari är guancialen halvvägs genom sin torkningsprocess, pecorinon har lagrats cirka nio månader och äggen håller hög kvalitet; detta gör att rätten närmar sig sin perfekta balans. Februari till mars är höjdpunkten: guancialen är fullmogen, pecorinon har nått optimal lagring och äggen har stabilt fettinnehåll, vilket tillsammans ger den perfekta carbonaran. Under april och maj börjar guancialen torka för mycket, pecorinons syra ökar och äggen blir mildare, vilket gör att smakbalansen i rätten gradvis skiftar.

Februari–mars är alltså den punkt då guanciale, pecorino och ägg alla når sin sensoriska höjdpunkt, vilket ger maximal smak, textur och arom. Carbonara under denna period är som bäst — silkeslen, djup och komplex.

Den perfekta carbonaran – recept
Ingredienser (2 portioner)

Spaghetti: 200 g, bronsdragen, durumvete (fukthalt 11–12 %, diameter ca 2,0 mm)

Guanciale: 90 g, lufttorkad, höstslaktad, 3–4 mån lagrad

Ägg: 2 hela + 1 äggula (rumstempererade, mitt i värpningscykeln)

Pecorino Romano DOP: 45 g, vårmjölk, 8–10 mån lagrad

Parmigiano Reggiano DOP: 25 g, lagrad 24 mån

Svartpeppar: 18 hela korn, färskmalen Tellicherry (0,8 mm)

Salt: 10 g per liter pastavatten

Vatten: 2 l filtrerat, medelhårt

Metod

Förberedelser

Riv osten superfint.

Stöt pepparkornen grovt i mortel.

Skär guanciale i stavar 5×20 mm.

Stek guanciale

Låg–medel värme (120–130 °C) tills fettet smälter och bitarna är gyllene.

Ta av pannan från värmen, spara 1 msk fett.

Koka pasta

2 l vatten + 20 g salt.

Koka till 1 minut före al dente, spara 150 ml pastavatten.

Äggemulsion

Vispa 2 hela + 1 gula + all ost + hälften av pepparn.

Konsistensen ska vara som flytande kräm.

Blanda pasta och guanciale

Lägg pastan i pannan med fettet, tillsätt lite pastavatten.

Rör 15 sekunder tills glansig.

Emulgera med äggblandning

Ta av värmen helt.

Tillsätt äggblandningen och rör kraftigt.

Justera med pastavatten vid behov.

Sluttemperatur 63–65 °C.

Servering

Förvärmd tallrik (45 °C).

Strö resterande peppar och lite pecorino över.

Ät direkt.

Sensoriska mål

Såsviskositet: 1600–1900 cP, silkig och lätt flytande

Saltighet: 0,8–0,9 % i färdig rätt

Fett/ägg/ost-förhållande: 3:2:2

Pepparkorn: 18 ± 2 st, balanserad arom

Mycket bra jobbat btw
Citera
2025-11-13, 18:39
Medlem
Lite av matlagning är hemligt. Btw.
Citera