2015-05-11, 00:07
Medlem
urverksapelsins avatar
Den bästa Carbonaran står att finna i lilla gula häftet från Aldardo, ligger på Kungstorget 12 i Göteborg. Passa på att handla lite färsk pasta också.
Citera
2015-05-12, 17:10
Medlem
plowhs avatar
Även om jag gillar varianten med enbart grädde och bacon i pannan, så är det knappast äkta carbonara

Sätt på pastavatten, koka cirka 300g spaghetti i rikligt med salt och 1-2 teskedar olivolja tills den är al dente.
Medan den kokar hacka upp ett paket stekfläsk alternativt pancetta, innan fläsket tar färg lägg till en pressad/finhackad vitlöksklyfta, stek till fläsket har en fin stekyta och ta bort vitlöken.

När det gäller ost i carbonara är det en smaksak, jag själv föredrar mindre mängd men mer smakrik ost (parmesan, ricotta och t.o.m västerbotten gör sig bra) Vispa upp 2 st ägg tillsammans med salt, 0,5 dl grädde och cirka 2 dl riven ost av eget val, blanda ihop fläsk, pasta och ost/äggblandningen i en stor kastrull och rör om tills äggsmeten blir tjockare, tillsätt sedan eventuellt cirka 1dl riven ost till ovanpå och rör om mer.

Serveras förslagsvis i en djuptallrik men en rå äggula, massvis av nymalen svartpeppar och ett glas rött.
Citera
2015-05-12, 18:13
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plowh
Även om jag gillar varianten med enbart grädde och bacon i pannan, så är det knappast äkta carbonara

Sätt på pastavatten, koka cirka 300g spaghetti i rikligt med salt och 1-2 teskedar olivolja tills den är al dente.
Medan den kokar hacka upp ett paket stekfläsk alternativt pancetta, innan fläsket tar färg lägg till en pressad/finhackad vitlöksklyfta, stek till fläsket har en fin stekyta och ta bort vitlöken.

När det gäller ost i carbonara är det en smaksak, jag själv föredrar mindre mängd men mer smakrik ost (parmesan, ricotta och t.o.m västerbotten gör sig bra) Vispa upp 2 st ägg tillsammans med salt, 0,5 dl grädde och cirka 2 dl riven ost av eget val, blanda ihop fläsk, pasta och ost/äggblandningen i en stor kastrull och rör om tills äggsmeten blir tjockare, tillsätt sedan eventuellt cirka 1dl riven ost till ovanpå och rör om mer.

Serveras förslagsvis i en djuptallrik men en rå äggula, massvis av nymalen svartpeppar och ett glas rött.
Varför har du olja i pastavattnet? En av flera frågor som dyker upp.
Citera
2015-05-12, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty

Den klibbar inte då.
Citera
2015-05-12, 19:19
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenWW
Den klibbar inte då.
Dumheter. Oljan flyter på vattnet. Men lite fett i pastan efter kokningen skadar ju aldrig. Om man inte är helt handikappad i köket så klibbar inte pasta, möjligen om du väljer Kungsörnen eller dylikt.
Citera
2015-05-13, 11:26
Medlem
Jag har alltid använt bacon av olika fabrikat, men ska testa med stekfläsk.
Undrar lite hur man ska gå tillväga för att få baconet knaprigt? Gjutjärnspanna eller teflonpanna? Hög värme eller inte? När jag växte upp fick jag alltid knaperstekt bacon till denna rätt, men när jag försöker själv så går det inte särskilt bra..
Citera
2015-05-13, 11:56
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hotelguest
Undrar lite hur man ska gå tillväga för att få baconet knaprigt? Gjutjärnspanna eller teflonpanna? Hög värme eller inte? När jag växte upp fick jag alltid knaperstekt bacon till denna rätt, men när jag försöker själv så går det inte särskilt bra..
Du kan dutta i lite vatten i pannan i med bacon få vattnet att koka.
Vrid ner på 3:an, stek till det är knaprigt.

Du förlorar smak med att bara använda stekfläsk, onödigt imho.
Citera
2015-05-13, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BenWW
Den klibbar inte då.
Behövs pytte lite olja dock.
Citera
2015-05-13, 16:51
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bupreno
Behövs pytte lite olja dock.
Men inte i kokvattnet. Det hjälper möjligen mot att det kokar över, men det löser man lika enkelt med en stor kastrull. Klibbigheten påverkas inte.
Citera
2015-05-14, 06:18
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hotelguest

Skippa bacon. Köp pancetta istället. Det är orökt bacon. Mer autentisk och passar bättre i carbonaran än bacob.
Citera
2015-05-16, 04:09
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty

Det traditionella svaret brukar väl vara att oljan bildar en hinna som hindrar avdunstning av vatten...
Citera
2015-05-16, 08:50
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Det traditionella svaret brukar väl vara att oljan bildar en hinna som hindrar avdunstning av vatten...
Nja det förhindrar att det bildas en massa bubblor som kan "koka över" om du kokar under lock. Sedan om du har i oljan före pastan fastnat givetvis lite på den, vitsen med det fattar jag ej då det hindrar pastan att ta upp smak av såsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in