2009-02-24, 21:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister Mustard
Jag bara måste bumpa den här och berätta om min borderline carbonara. Vanligtvis brukar jag göra en väldigt enkel klassisk variant som i mitt tycke är väldigt god. Skam den som inte prövar på något nytt dock så jag testade en lite annan variant som i mitt tycke trots allt kan kallas carbonara, iaf väljer jag att göra det.

Först till baconet, den enda egentliga skillnaden. Till skillnad från det vanliga tillvägagångssättet hade jag inte bara bacon, med i pannan fanns skogskantareller och lite hackad schalottenlök. Efter en stunds fräsande så fick en skvätt vitt vin vara med och leka.

Parmesanen och äggen åkte sedan tillsammans ner i spaghethin och kort därefter kom resten.

Resultatet blev riktigt gott och påminde lite om en svamprisotto i smaken. Ett glas vitt gjorde gott sällskap.
Låter mycket gott. Hade du i vitlök?

~Paul~
Citera
2009-02-24, 21:56
Medlem
Grädde hör inte hemma i en carbonara, men i någon broschyr från Arla fanns något som hette typ Allra enklaste pastan.

Koka pasta. När den är klar och man har hällt av kokvattnet öser man helt sonika i en trea vispgrädde, en lagom mängd frysta gröna ärter, något hekto strimlad rökt skinka per person, och kanske var det ett par pressade vitlöksklyftor också. Klart!

Ärterna tinar i den varma pastan. Och så serverar man riven ost till om man vill.
Citera
2009-02-24, 23:30
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Grädde hör inte hemma i en carbonara, men i någon broschyr från Arla fanns något som hette typ Allra enklaste pastan.

Koka pasta. När den är klar och man har hällt av kokvattnet öser man helt sonika i en trea vispgrädde, en lagom mängd frysta gröna ärter, något hekto strimlad rökt skinka per person, och kanske var det ett par pressade vitlöksklyftor också. Klart!

Ärterna tinar i den varma pastan. Och så serverar man riven ost till om man vill.

Jo, tre vispade ägg, en halv dl grädde en snöboll riven parmesan och em msk svartpepper, Bacon och spaghetti är givet!

Sedan är det ju kul att ni radar upp en massa andra pastarätter...

Nå ja, det finns massor av recept på denna rätt och det är egentligen bara italiensk husmanskost och räför är variationerna oändliga. Carbonara ska syfta på de rikliga mängderna svartpeppar, där av Carbon (kol... Carbonara = kolarhustru om jag inte är felunderrättad)
Citera
2009-02-25, 00:12
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Jo, tre vispade ägg, en halv dl grädde en snöboll riven parmesan och em msk svartpepper, Bacon och spaghetti är givet!

Sedan är det ju kul att ni radar upp en massa andra pastarätter...

Nå ja, det finns massor av recept på denna rätt och det är egentligen bara italiensk husmanskost och räför är variationerna oändliga. Carbonara ska syfta på de rikliga mängderna svartpeppar, där av Carbon (kol... Carbonara = kolarhustru om jag inte är felunderrättad)

Det är ju frågan om dina uppgifter är korrekta... Som du själv skrev: "Det finns massor av recept på denna rätt". Själv är jag halvinne på att ursprunget är vad jag skrev i tråden för länge sedan.

Samtidigt så är jag övertygad om att receptet har funnits tidigare än så. I varierande former. Det är ju inte direkt kokkonst på hög nivå med ett hundratal ingredienser.

Italienarna är kul med sina mattraditioner, ofta är det efterkonstruktioner som de små nationalisterna har snickrat ihop.

Jag älskar de flesta köken i Italien, men jag har börjat inse att det är omöjligt att hitta ett originalrecept.
Senast redigerad av quaerty 2009-02-25 kl. 00:14.
Citera
2009-02-25, 01:05
Medlem
Euroshoppers avatar
Så gott! Ska testa med linguini och borderline carbonara imorgon!

Kanske svänger förbi hötorgshallen efter jobbet om någon har tips på en riktigt tung parmesan. Har någon testat riven manchego över pastan? Skulle kunna funka!
Citera
2009-02-25, 03:01
Medlem
MadamMims avatar
Var min favoriträtt i säkert två år och det blev carbonara minst en gång i veckan.
För ett tag sen tröttnade jag och tänkte slå till med en slags ost- och skinksås som jag gissade mig fram till, som den man fick i skolan som jag förövrigt hatade.

Fastnade totalt! Ingen mer carbonara för mig på en lång tid framöver
Citera
2009-02-25, 06:03
Medlem
eskimås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Var min favoriträtt i säkert två år och det blev carbonara minst en gång i veckan.
För ett tag sen tröttnade jag och tänkte slå till med en slags ost- och skinksås som jag gissade mig fram till, som den man fick i skolan som jag förövrigt hatade.

Fastnade totalt! Ingen mer carbonara för mig på en lång tid framöver

Lust att dela med dig av receptet?
Citera
2009-02-25, 06:39
Medlem
64550.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibanez2
En riktigt gjord carbonara är bland det bästa man kan äta i pastaväg enligt mig.

håller nästan med dig, för mig är lasagne nr1, carbonara kommer som stark 2a.
Citera
2009-02-25, 23:18
Medlem
Kaustis avatar
[Akut!] Spaghetti Carbonara

Märkte till min förskräckelse att jag inte har ett enda ägg hemma. Finns det nåt annat man kan använda i carbonaran istället för ägg?

Mitt recept (som havererat)
1 ägg
Grädde
Pasta
Svartpeppar

Finns det nåt annat sätt? Känns som att carbonaran blir bra rinnig utan äggen
Citera
2009-02-25, 23:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Märkte till min förskräckelse att jag inte har ett enda ägg hemma. Finns det nåt annat man kan använda i carbonaran istället för ägg?

Mitt recept (som havererat)
1 ägg
Grädde
Pasta
Svartpeppar

Finns det nåt annat sätt? Känns som att carbonaran blir bra rinnig utan äggen
Blanda i vetemjöl i din grädde och kör på. Det tjocknar och blir krämigt utan äggulor. Var dock försiktig så att du inte tar för mycket och står där med en alltför tjock sås.

~Paul~
Citera
2009-02-25, 23:43
Medlem
askbollens avatar
Själv har jag överhuvudtaget inget ägg i min Carbonara, däremot serverar jag den med en äggula. Om du tänkt servera såsen separat från pastan på svennevis så får du nog överväga att reda av den på något vis, t.ex. med vetemjöl som föreslagits. Om du lagar pastan på italienskt vis, dvs. rätt sätt genom att först fräsa lök och fläsktärningar/bacon sedan slår på grädde och reducerar för att sedan slå i den färdigkokta pastan så behövs ingen redning eller förtjockning alls.
Citera
2009-02-26, 00:06
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Blanda i vetemjöl i din grädde och kör på. Det tjocknar och blir krämigt utan äggulor. Var dock försiktig så att du inte tar för mycket och står där med en alltför tjock sås.

~Paul~

Jag älskar dig

Vetemjöl funkade fint

Där får ni en bild på mästerverket: http://i44.tinypic.com/34jajyf.jpg

Som sagt, ha inte i för mkt vetemjöl bara Blev lite väl torrt, så fick bli ännu mer grädde Gott var det iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in