• 1
  • 2
2008-12-06, 02:40
Medlem
Dagens tanke går till alla de frustrerade barnen som fick börja om från början två gånger varje dag för att deras ömma mödrar ansåg att man blir våldsam om man spelar för mycket och därmed stängde av.

Ända sen 1980talet eller tidigare har auktoritära kärringar och proffstyckare sett farorna med spelande. Då rasade debatten om Super Mario och det okontrollerade våldet som följde i dess spår. Sen tjatades det om våldtäktsspel som inte existerade eller FPS-spel som "tränar barn att döda" eller GTA där man kan mörda oskyldiga och stjäla bilar, sälja knark och köra mot rött.
Nu i veckan snackas det om WoW och krampanfall och för några år sen snackade alla om japanen som lirat Starcraft i över ett dygn efter en separation och sedan kollapsat till sin egen död.

Så vad stämmer egentligen, är spelande farligt överhuvudtaget? Om inte, hur är det farligt? Stimulerar det till utökad kognitiv förmåga?
Citera
2008-12-06, 07:00
Medlem
Nu spekulerar jag bara men följande saker kan nog vara negativa och eventuellt farliga:

First person shooters kan nog få en hel del att bli avtrubbade. Att vi har sett rätt många elever som går till skolan och mejar ner andra sista 15 åren kan nog förklaras delvis av dessa spel.

World of Warcraft och andra nätspel lär kunna störa det sociala livet för många.

Sedan lär svenskars sämre fysik, vilket kommer fram vid mönstringen säkert också bero bland annat på datorspel.
Citera
2008-12-06, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av <a href="/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.gamespot.com%2Fnews%2F6132357.html" target="_blank">http://www.gamespot.com/news/6132357.html</a>
By now most gamers have heard the story of the South Korean man who collapsed to the floor after playing an online game at an Internet café for 50 hours straight. He later died at a local hospital. [_ _ _]

Citat:
Ursprungligen postat av <a href="/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.sr.se%2Fcgi-bin%2Fp1%2Fprogram%2Fartikel.asp%3FProgramID%3D406%26amp%3BNyheter%3D1%26amp%3Bartikel%3D1212421" target="_blank">http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&Nyheter=1&artikel=121242 1</a>
Titthålskirurgi är lite som ett dataspel. Läkaren göra bara små snitt i huden och via en kamera som förs in i patienten ser läkaren hur det ser ut på en dataskärm.

Den amerikanska studien visade att hur erfaren kirurgen var på titthålskirurgi inte spelade så stor roll för hur många fel som gjordes vid simulerade operationer. Istället visade sig vana vid tv-spel vara avgörande.

Så, både bra och dåligt helt enkelt.
Citera
2008-12-06, 09:15
Medlem
Dude The Rudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Så, både bra och dåligt helt enkelt.

Att en snubbe spelade 50 timmar i sträck säger ju absolut ingenting om spel i stort. Det är som att kalla vatten för hälsovådligt när någon blir vattenförgiftad.

Min personliga erfarenhet är att det främst finns två risker med spelande i allmänhet.

Den första, och förmodligen viktigaste, är den sociala biten(eller brist därav) som extensivt spelade medför. Det är lätt att dras med i datorspelens värld vilket kan resultera i att den riktiga världen förefaller ointressant samtidigt som ens sociala liv/förmågor minskar.

Det andra faller nästan under samma punkt men är värt att belysa i sig. De kan kalla sig cyberatleter hur mycket de vill, datorspelande tränar inte kroppen. Ledvärk och övervikt är väll det man tänker på först men jag misstänker att det finns en hel ocean av problem relaterat till överdrivet datorbruk som ofta är kopplat till datorspelande.

Att det skulle vara skadligt så till vida att folk blir avtrubbade och löper risken att begå våldsbrott, ptja, vad ska man säga till det? Såklart finns det en och annan galning som inspirerats, betyder det att han/hon levt ett fullt normalt liv utan våldsamma tendenser och begär utan datorspel? Jag håller mig tveksam. Censur och förbud däremot är något mycket farligt och otäckt. Överdriven konsumtion kan ha förödande effekter!
Citera
2008-12-06, 11:02
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dude The Rude
Att det skulle vara skadligt så till vida att folk blir avtrubbade och löper risken att begå våldsbrott, ptja, vad ska man säga till det? Såklart finns det en och annan galning som inspirerats, betyder det att han/hon levt ett fullt normalt liv utan våldsamma tendenser och begär utan datorspel?
Det där tror jag är skitsnack. Om man jämför med hur många människor som spelar fiktiva våldsspel och inte begår våldsbrott med hur många som gör det är det väl knappt en promille? Sverige har en fin tradition av skrämselpropaganda som fortfarande håller i sig. Kommer ni ihåg hur man enligt polisen fick informationen i mellanstadiet; att rökte man marijuana så blev man beroende? Ungefär samma taktik dom vill få ut här till föräldrarna - spelar ditt barn dataspel? Då skjuter han hon någon i verkligheten snart..

Pratar vi dock spel med pengar inblandat finns det både svensk och internationell forskning som påvisar ett samband med kriminalitet som medel för att finansiera spelandet och betala tillbaka skulder.
Citera
2008-12-06, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dude The Rude
Att en snubbe spelade 50 timmar i sträck säger ju absolut ingenting om spel i stort. Det är som att kalla vatten för hälsovådligt när någon blir vattenförgiftad.

[_ _ _]
Det är inte som att du skulle dö av att läsa resten av texten på länken
Kontexten Helge, kontexten.
Citera
2008-12-06, 16:51
Bannlyst
Jag tror ju att de främsta skadorna ligger på det sociala planet. Det säger sig självt att man inte blir överdrivet social av att sitta framför en dataskärma flera timmar/dygn. Fysiskt är det ju inte heller nyttigt, man måste röra på sig.

För ett par år sedan var "bonussonen" (nu 18) så gott som fastväxt i datorstolen. Spelade dataspel i princip dygnet runt (när det inte var skola, då spelade han "bara" till 2-3 på natten.) Han hade ju kompisar, men han umgicks sållan med dem, dataspelet var viktigare. Han fick väldigt dålig hy, såg ut som han var dödssjuk. Hans mamma och jag var bekymrade, medan hans pappa (min man) tyckte att det var bra att "killen får träna på sin engelska"! Det blev lite svårt att ta fram "riktlinjer" för hur grabben skulle tillåtas sitta vid datorn när hans föräldrar hade olika uppfattning om hur "farligt" det var, tyvärr.

Nu är det bättre, killen har flickvän, pluggar, jobbar extra osv och har inte så mycket tid till att sitta vid datorn, som tur är...

Vad gäller det eventuella sambandet mellan dödsskjutningar i skolor och dataspel finns det (väl?) inte tillräcklig forskning än, men det är klart att kommer det fram att det finns ett tydligt samband är det ju läge att tänka till lite.
Citera
2008-12-06, 16:56
Medlem
Dude The Rudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Det är inte som att du skulle dö av att läsa resten av texten på länken
Kontexten Helge, kontexten.

Du får ursäkta, artikeln är faktiskt relevant i sammanhanget, men du kunde kanske valt ett bättre stycke att saxa in här? Kände mig lika lurad som jag gjorde förut när jag läste Aftonbladets löpsedlar för att sedan läsa artikeln

En intressant poäng de tar upp är samhällets förhållning till detta problem. Alkoholmissbruk, droger, spel om pengar, detta är saker folk kan se nersidorna med utan större påtryckningar från omvärlden, medans datorspel tassar förbi obemärkt. Nu är jag å andra sidan kanske fel person att bedöma detta då jag själv spelar regelbundet och inte har några barn
Citera
2008-12-06, 16:58
Medlem
Dude The Rudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
Det där tror jag är skitsnack. Om man jämför med hur många människor som spelar fiktiva våldsspel och inte begår våldsbrott med hur många som gör det är det väl knappt en promille? Sverige har en fin tradition av skrämselpropaganda som fortfarande håller i sig. Kommer ni ihåg hur man enligt polisen fick informationen i mellanstadiet; att rökte man marijuana så blev man beroende? Ungefär samma taktik dom vill få ut här till föräldrarna - spelar ditt barn dataspel? Då skjuter han hon någon i verkligheten snart..

Pratar vi dock spel med pengar inblandat finns det både svensk och internationell forskning som påvisar ett samband med kriminalitet som medel för att finansiera spelandet och betala tillbaka skulder.

Jag tror du missuppfattade mig. Min formulering ter sig en smula luddig såhär i efterhand. Håller med om att skräckpropagandan vad gäller kopplingen mellan våldsspel och våldsbrott är löjeväckande i många fall.
Citera
2008-12-06, 17:52
Medlem
Luigis avatar
Ögonen tar väl mycket stryk också?
Citera
2008-12-06, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi
Ögonen tar väl mycket stryk också?
Det är väl mest skrämselpropaganda? Speciellt från föräldrar som vill att barnen ska sluta glo på TV/sitta vid datorn.
Citera
2008-12-06, 19:45
Bannlyst
Jag har spelat datorspel i över 10 år nu (på datorn) enda negativa effekten jag haft är sämre syn.

Angående koreanen, så är det sömnbrist och jobbet som var problemet, han jobbade för hårt helt enkelt.
Senast redigerad av arkelöv 2008-12-06 kl. 19:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in