Jag tror ju att de främsta skadorna ligger på det sociala planet. Det säger sig självt att man inte blir överdrivet social av att sitta framför en dataskärma flera timmar/dygn. Fysiskt är det ju inte heller nyttigt, man måste röra på sig.
För ett par år sedan var "bonussonen" (nu 18) så gott som fastväxt i datorstolen. Spelade dataspel i princip dygnet runt (när det inte var skola, då spelade han "bara" till 2-3 på natten.) Han hade ju kompisar, men han umgicks sållan med dem, dataspelet var viktigare. Han fick väldigt dålig hy, såg ut som han var dödssjuk.

Hans mamma och jag var bekymrade, medan hans pappa (min man) tyckte att det var bra att "killen får träna på sin engelska"! Det blev lite svårt att ta fram "riktlinjer" för hur grabben skulle tillåtas sitta vid datorn när hans föräldrar hade olika uppfattning om hur "farligt" det var, tyvärr.
Nu är det bättre, killen har flickvän, pluggar, jobbar extra osv och har inte så mycket tid till att sitta vid datorn, som tur är...
Vad gäller det eventuella sambandet mellan dödsskjutningar i skolor och dataspel finns det (väl?) inte tillräcklig forskning än, men det är klart att kommer det fram att det finns ett tydligt samband är det ju läge att tänka till lite.