• 1
  • 2
2008-12-06, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av John Zeppe
Det är väl mest skrämselpropaganda? Speciellt från föräldrar som vill att barnen ska sluta glo på TV/sitta vid datorn.

Det vore väl inte konstigt om ögonen tog stryk av timtals sittande vid datorn? Andra problem som jag vet att man kan få är ju huvudvärk, t ex. Huvudvärk kan ju ofta bero på att ögonen blir överansträngda. Så "skrämselpropaganda" tror jag inte det är.
Citera
2008-12-06, 22:27
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Zeppe
Det är väl mest skrämselpropaganda? Speciellt från föräldrar som vill att barnen ska sluta glo på TV/sitta vid datorn.
Nej, det verkar nog vara så, att vi blir mer närsynta för att allt vi pysslar med är på nära håll. Ut och klättra i berg, gott folk!
Citera
2008-12-08, 13:37
Medlem
Calmoxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Nej, det verkar nog vara så, att vi blir mer närsynta för att allt vi pysslar med är på nära håll. Ut och klättra i berg, gott folk!

Närsynthet(även kallad "falsk närsynthet") som orsakas av att man sitter vid datorn kan tränas bort. Det som händer är att ögat förlorar förmågan att fokusera på avstånd om man inte tränar den delen, vilket man oftast inte gör så mycket i dagens samhälle, särskilt inte om man sitter största delen av dagen, vid datorn.

Jag har själv råkat ut för det men har nästan tränat bort det helt och hållet numera.

Det finns dock olika former av närsynthet, den du får av att sitta vid datorn, går att träna bort genom att fokusera på saker som är långt bort.
Citera
2008-12-08, 14:33
Medlem
Luigis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calmoxa
Närsynthet(även kallad "falsk närsynthet") som orsakas av att man sitter vid datorn kan tränas bort. Det som händer är att ögat förlorar förmågan att fokusera på avstånd om man inte tränar den delen, vilket man oftast inte gör så mycket i dagens samhälle, särskilt inte om man sitter största delen av dagen, vid datorn.

Jag har själv råkat ut för det men har nästan tränat bort det helt och hållet numera.

Det finns dock olika former av närsynthet, den du får av att sitta vid datorn, går att träna bort genom att fokusera på saker som är långt bort.
Detta lät mycket intressant. Jag har fått mycket sämre ögon och kan knappt urskilja mun och näsa på folk längre bort än ~20m.
Hur går "träningen" till, är det bara börja titta längre bort och sluta sitta och stirra på datorn?
Citera
2008-12-08, 18:43
Bannlyst
Spelar man Starcraft tills man dör är ju knappast datorspelandet sitt största problem.

Han måste förstås må psykiskt dåligt innan.
Jag tror det är + - 0. Det varken försämrar eller förbättrar.

Försämrar för nåra, förbättrar för nåra.
Citera
2008-12-09, 03:51
Medlem
Calmoxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi
Detta lät mycket intressant. Jag har fått mycket sämre ögon och kan knappt urskilja mun och näsa på folk längre bort än ~20m.
Hur går "träningen" till, är det bara börja titta längre bort och sluta sitta och stirra på datorn?

Det jag blev rådd av optikern att göra var att sätta mig någonstans, sen ta upp fingret framför huvudet, fokusera på det när du drar det fram och tillbaka några gånger, sedan skall man fästa blicken på något långt borta i horisonten, upprepas helst 10-15 gånger per dag eller något sådant. Man kan dock bli lite trött i ögonen de första gångerna.

Dock finns det ett enkelt sätt att se om du har falsk närsynthet, när man är på synundersökning på sjukhuset, som jag var, så droppar dom muskelavslappnande i ögonen på dig så att ögat slappnar av. Ser du fortfarande dåligt när dom har gjort det, har du "riktig" närsynthet som inte kan korrigeras genom träning utan måste korrigeras genom linser och/eller glasögon eller en operation.

Det var först efter jag läst Detta som jag fattade varför jag sett så dåligt dom senast åren.

Borde finnas mer information om fenomenet i den tråden.
Senast redigerad av Calmoxa 2008-12-09 kl. 03:55.
Citera
2008-12-10, 15:21
Medlem
Så det hela utmynnar alltså i skador på ögonen? Vad hände med agressioner, hjärtfel och dödsträning?

(falsk?) Närsynthet får man väl av allt som kräver att man fokuserar ögonen på nära punkter? Så varför dra upp det här?
Citera
2008-12-10, 18:09
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Själva spelandet i vettiga doser är stimulerande för hjärnan. Även internetsurfning tränar hjärnan. Men vissa skiter ju i allt annat och bara lever för spelen. Med tråkiga följder i en del sällsynta fall. Nu menar jag kollaps av att inte äta och sova riktigt och inte seriemord.

Men det finns inte något som inte kan vara skadligt.
Citera
2008-12-12, 01:45
Medlem
Calmoxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renberg_Ölkorv
(falsk?) Närsynthet får man väl av allt som kräver att man fokuserar ögonen på nära punkter? Så varför dra upp det här?

Tråden handlar om datorspelande, eller hur?

Dom flesta som spelar, sitter inte ens i närheten på vettigt avstånd från skärmen, därmed löper dom större risk att utveckla det. Det är en av biverkningarna man kan få av att spela för mycket.
Citera
2008-12-12, 01:55
Medlem
Nagaxs avatar
Det farligaste med datorspel är att dem är roligare än allt annat. Finns ingenting så passifierande som ett riktigt kul datorspel. Samtidigt är det även problematiken - vadfan skall jag inte spela för när det är så jävla kul? Mår ungefär tusen gånger bättre av att sitta inne och spela datorspel än att gå på en fest med hela den sociala pressen det medför. Anser det bara vara det logiska att göra. Hur ofta har man inte hört repliken; Följ dina drömmar, gör vad du vill?

Jag vill spela wow.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in