• 1
  • 2
2008-12-05, 16:58
Medlem
Kadeks avatar
Sitter och funderar på vad som skall ingå i mitt nya sjukvårdskit som jag skall ha med mig på korta och långa fiskeresor.

De jag kan komma på rak arm är:
Anti-inflammatoriska läkemedel som alvedon
Magpiller?
Anti-septisk sprit(säljs det i miniförpackningar på Apoteket?)
Olika sorters plåster
Bandage
Säkerhetsnålar
Sax
Ev. engångshandskar
Tejp?

Vad har ni i ert sjukvårdskit? Ett färdigköpt eller ett handplockat? Länka gärna till era kit.
Citera
2008-12-05, 17:12
Medlem
stilltons avatar
glöm inte en rejäl avbitartång som du kan klippa av krokar som gått genom huden med. tejp är alltid bra, köp en rejäl silvertejp (gaffatejp), går bra att stoppa blödningar, och nödlaga tält och dylikt med. kemiskt ren sprit finns i små flaskor på närmaste ica-butik, själv skulle jag aldrig åka på en fiskeresa utan några pavor whisky, så då gör det sig själv.
Citera
2008-12-05, 17:33
Medlem
Kadeks avatar
Någon som vet något om tångkvaliten på Victorinox multiverktyg? Är de skit eller klarar de av att knipsa av fiskekrokar?
Citera
2008-12-05, 19:25
Medlem
Inte testat det märket själv men vet av erfarenhet att för att klara grövre krok så måste man ha en ordentlig tång. Det ska inte bara vara en avbitare utan en tång som är till för att just klippa krok. Iallafall till typ ordentligt 1/0 trekrok och större.

Själv har jag: http://www.felco.com/felco/pages/pro...ame=FELCO%20C7

Den klipper även större krok ganska lätt.
Citera
2008-12-05, 21:25
Medlem
samuels avatar
Jag håller med Stillton, en bra tång och silvertejp, det kommer du lösa mycket med i fiskeväg om något strular. Att klippa av en bättre krok med vanlig avbitartång är inte så smidigt, för du kan ge dig på att kroken inte sätter sig där det är smidigast att komma åt den.
Citera
2008-12-05, 22:16
Medlem
Fogelbergs avatar
har ingen erfarenhet av Victorinox, men har en Gerber och som alla andra Gerber så står det inte en spec på vilket stål Gerber använder. Jag har testat att använda avbitaren på en stor krok, inte nog med att det var hårt så blev det märken i avbitaren.

Jag har en SOG PowerLock som jag kan rekomendera, den har ett GRYMT moment när man använder den och jag tvivlar inte på att du biter av en krok med tången i en hand.

Leatherman Wave och Charge är fina multiverktyg de också men de har inte samma utväxling i tången när man använder tången. Är man ensam ute och fiskar och har en krok i handen så har man bara en hand kvar att hålla tången i.

I själva medikitet tycker jag att du ska ha med puritabs för att rena vatten om du ska dricka vatten från ett vattendrag eller en sjö.
Citera
2008-12-05, 23:16
Medlem
skalman1973s avatar
tamponger bra som blodstoppare samt eld
Citera
2008-12-05, 23:33
Medlem
Nikeniks avatar
Magpiller behövs ej enligt min åsikt. Det går alldeles utmärkt att äta en bit kol från elden. Testade det en gång när jag var dålig i magen och inte hade någon samarin hemma. Funkade finfint.

Man läser i vissa överlevnadsböcker att mossa funkar bra som bandage. Har dock aldrig provat det.

Jag brukar ha med mig några stycken engångs-disinfektionsservetter i min packning. Bättre än att bära runt på en liten flaska sprit. Brinner väldigt bra gör de också.
Senast redigerad av Nikenik 2008-12-05 kl. 23:44.
Citera
2008-12-06, 09:46
Medlem
pincett och en liten spegel med tanke på ögon/ansikte.
Citera
2008-12-06, 12:16
Medlem
Muppis avatar
Alvedon är inte antiinflammatoriskt om jag nu minns rätt. Satsa på voltaren istället.
Citera
2008-12-06, 12:29
Medlem
Vidfamnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
Någon som vet något om tångkvaliten på Victorinox multiverktyg? Är de skit eller klarar de av att knipsa av fiskekrokar?
Victorinox gör alltid skäl för sitt namn och sin status som den första tillverkan av universalverktyg av den sorten om annat så har du ju en livstidsgaranti för fabrikatfel.
Så visst ska den kunna knipsa en av fiskekrok.
Citera
2008-12-06, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
Sitter och funderar på vad som skall ingå i mitt nya sjukvårdskit som jag skall ha med mig på korta och långa fiskeresor.

De jag kan komma på rak arm är:
Anti-inflammatoriska läkemedel som alvedon
Magpiller?
Anti-septisk sprit(säljs det i miniförpackningar på Apoteket?)
Olika sorters plåster
Bandage
Säkerhetsnålar
Sax
Ev. engångshandskar
Tejp?

Vad har ni i ert sjukvårdskit? Ett färdigköpt eller ett handplockat? Länka gärna till era kit.

Någonting att rengöra med, jag skulle hellre ta färdigförpackade indränkta servetter (finns på apoteket) än släpa med små flaskor, men det är ju en smaksak. Kör du med flaskor bör du också ha med bomull eller dyl. pincett är också bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in