2008-12-05, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Beror väl på om jackan är knäppt?

Du e för go...Inte. CS kanske gick catwalk också, sen skall vi inte glömma att E vittnesmål om att CS ringt/knackat på är stark ifrågasatt. Vi kanske skall ta upp detta när CS ev är knuten till platsen med annat än E´s "minne".
2008-12-05, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
E, enligt Expressen från rättegången:

- Mörk som att hon hade legat i solarium tre fyra gånger.

Personligen tyckte jag att (om det är CS på bilderna från någon vänthall (?) som publicerats i samband med hennes hemresa till Tyskland) att hon såg blek ut.

E:

- Håret var utsläppt så att det hängde över axlarna, men mer än så vet jag inte. Men hur långt eller kort det var minns jag inte.
Du ser håret över axlarna. Ser du att det är uppsatt eller är det en slutsats du drar?
- Det är en slutsats jag drar.

Har inte E sagt tidigare att håret var axellångt? (Konstig fråga från FG: "Du ser håret över axlarna. Ser du att det är uppsatt eller är det en slutsats du drar?" E säger ju att det hängde över axlarna...)

En slutsats är inte detsamma som ett minne...

Fundera på detta (Wikipedias definition av "slutsats" och "premiss"):
Slutsatsen är det som bevisas i ett bevis. Slutsatsens sanning är beroende av premissernas sanning samt argumentets giltighet. I en argumentation med flera led och slutledningar är slutsatsen den avslutande delen, det som hela argumentet leder till.

Premisserna är de antaganden som man utgår från i ett bevis eller härledning. Premisserna måste vara sanna för att slutsatser som bygger på dem, ska vara giltiga.

För att E ska ha kommit fram till en slutsats om håret, har hon utgått från vissa premisser. Vilka? Om det är något hon "pusslat" ihop och kommit fram till, så är det inget minne...

Det är lite för mycket antaganden i E:s vittnesmål idag. Jag vet inte om VLT har refererat E:s ord ordagrant men så här står det:
9.56 Emma vet inte om kvinnan har några ytterkläder.
- Jag gissar på en mörk jacka.
2008-12-05, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Hm, det är från videoförhör 16 April. Hon har varit nedsövd. Lite luddig får hon väl vara? Hon fick trots allt en massa slag i skallen av hammarliknande föremål. Blivit opererad. Om du tänker dig värsta huvudvärken, du har väl haft ont i skallen någongång, och sen ska du berätta klart och redigt från första minuten du slår upp ögonen.
Jag tyder det som att skallen sorterar. Det kommer ovidkommande saker samt för rätten intressanta saker.
Det som är intressant är att allt prat går mot en kvinna, fått barn? med närstående man till Emma.

Ja herreligen, brottsoffer pressas, vallas, uppmuntras ligga i ställning som när dito blev massakerad. Ska berätta om hur det kändes om och om igen.

Och det traumat är alltså ingenting mot den åtalades integritet?
Rättsäkert?
För vem?
Oskyldiga - ja det är väl Max och Saga och Emma det. Och hela deras familjer.

Det är ju ändå väldigt viktigt om Emma sett flera bilder innan eller inte. Det är ju därför Emma poängterar att hon inte sett mer än en bild.
Hennes vittnesmål och utpekande av CS kan avgöra hela rättegången och då är såna detaljer viktiga. Det är en stor skillnad på bilden från Kreta och vad Emma säger sig ha sett.
Men som du säger...hur luddig är Emma den här tiden? Hon kanske inte alls minns hur många foton hon sett? På det skyddade boendet fick Emma inte ha någon som helst utomstående kontakt, men ändå ringde hon sin vän Mickis därifrån, samma Mickis som var den som tipsade polisen om CS.
Senast redigerad av Mariooo 2008-12-05 kl. 13:54.
2008-12-05, 13:54
Medlem
Citat:
Jag kommer inte ihåg när det var och du har säkert rätt. Mina inlägg var ett försök till tolkning av varför Emma kan ha tänkt som hon säger sig ha gjort.

Det är säkert pressande situation att sitta och gå igenom allt igen och jag förstår att det går inte att upprepa exakt allt från den förra rättegången.
E har ju läst allt som skrivits om fallet (och det är inte lite) så det måste vara förvirrande tillsammans med hennes eventuella egna minnen från kvällen då allt hände.
2008-12-05, 13:56
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Konversation = Minst 2 personer som pratar inblandade. Att säga "Hi, i´m Tine" och sedan slå ner den andra med en hammare kan nog knappast klassas som konversation.

En konversation behöver inte bestå av två eller fler personer; envägskonversation = en person som talar till en annan.
2008-12-05, 13:56
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Du e för go...Inte. CS kanske gick catwalk också, sen skall vi inte glömma att E vittnesmål om att CS ringt/knackat på är stark ifrågasatt. Vi kanske skall ta upp detta när CS ev är knuten till platsen med annat än E´s "minne".
Citat:
Ursprungligen postat av Ur Emmas vittnesmål i Hovrätten

Hur är hon klädd?
- Det jag spontant minns är en gul tröja, gul eller grön tröja. Det är en ganska stark färg på den och den har bara axlar. Mörkare byxor, kanske.
Hur är de bara?
- Att de har åkt ned, eller är en tröja som ska visa axlarna, eller ett linne eller liknande. Kan inte säga om det fanns ärmar.
Finns det några ytterkläder?
- Nej, inte vad jag minns. När jag öppnar dörren kan det var en jacka som är uppknäppt, eftersom jag ser magen.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1392907/arbogarattegangen-hovrattsforhandlingarna-fortsatter

Om du läser det fetstilta kanske du kan förstå mina synpunkter...
2008-12-05, 13:57
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
En konversation behöver inte bestå av två eller fler personer; envägskonversation = en person som talar till en annan.

Men den personen man talar till är väl också en människa eller vadå?
2008-12-05, 13:59
Bannlyst
Men om hon nu låg ner på golvet så borde ju hennes första minne inte vara vem som är mördaren, utan det borde ju vara , Var är barnen? Det är en mammainstinkt . Så jag tror E ljuger i rätten om att ha sett Cs . Hoppas SÅC kommer klargöra detta.
2008-12-05, 14:02
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rohyp
Men den personen man talar till är väl också en människa eller vadå?

Japp, jag förtydligar (lägger till förtydligande, fetmarkerat):

"En konversation behöver inte bestå av två eller fler personer som talar med varandra; envägskonversation = en person som talar till en annan person."
2008-12-05, 14:06
Bannlyst
Citat:
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1392907/arbogarattegangen-hovrattsforhandlingarna-fortsatter

Om du läser det fetstilta kanske du kan förstå mina synpunkter...

Men en uppknäppt jacka innebär att det bör ha haglat med DNA från denna slanka kropp, men nu var det så att det är lite si och så med E´s minne. Så man kan inte tolka det som värsta sanningen och bygga en sanningsbibel av det.
Sansa dig och försök att inte hitta på undan för undan det som ger flest möjligheter att fälla, för det är sanningen vi vill ha fram.

Iallafall vi som vill ha ett rättssäkert samhälle, där man inte går efter känslor utan fakta. Det skulle varit bäst om inte hjälpsamma trumpetat i E "sanningar", Utan att hon i lugn och ro fått återhämtat sig.

edit: tolkar fetstilat av dig som "desperat predikan".
Senast redigerad av beaver_se 2008-12-05 kl. 14:11.
2008-12-05, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jo, med tanke på att GM hade en gulgrön top med bara axlar på sig alldels nyss..

Förutsatt att CS inte var naken under sin uppknäppta(?) jacka är det väl inget märkligt?
2008-12-05, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hobbesstuga110
Förutsatt att CS inte var naken under sin uppknäppta(?) jacka är det väl inget märkligt?

Emma har alltid hävdat att GM var utan ytterkläder. I alla förhör..vad är det för jacka som visar bara axlar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in