2013-04-13, 21:11
Medlem
Jag brukar normalt sett kunna sova väldigt bra utan medecin, men händer någon gång då och då att jag svettas som en gris eller har svårt att sluta tänka.
Effekten för mig efter 2 tabletter är att mina tankar sjunker undan så jag blir lugn och avslappnad och kan sova i lugn och ro. Valerina fungerar alltså utmärkt för mig.
Citera
2014-02-03, 21:56
Medlem
Kalliss avatar
Ett alternativ till sömntabletter, oavsett de är receptfria eller receptbelagda, är en löptur på kvällen. Inte för sent, utan så man får några timmar på sig att varva ned
Citera
2014-02-03, 23:27
Medlem
Mandic!s avatar
Har faktiskt funkat ibland (högdoserade - utländska).
Citera
2014-02-10, 02:13
Medlem
Amarajas avatar
De kan funka, om man verkligen vill det och tror på dem.
Men det har ju enbart att göra med hur grava sömnstörningar du har.
Citera
2015-01-26, 17:45
Medlem
Valerianaroten har viss verkan på gabasystemet därav kan de fungera.

Knarkare hävdar att sobril är sockerpiller t.ex. jag med gad håller inte med, hjälper i rätt dos (ca 15-30mg).

Så har du t.ex. hög tolerans mot benso så lär det förmodligen inte hjälpa, har du lindrig oro/insomnia så kan det hjälpa (känt av viss lidrande effekt).

Doseringen kan behöva ökas, samt så ska placeboeffekten inte underskattas i de skeptiska fallen.
Citera
2015-01-30, 00:43
Bannlyst
extrakten från apoteket funkar för vissa saker som gabaabs. boostar lite sånt som benso men det är lika bra att käka hela paketet. valerina natt funkar bäst, det är väl nåt i citronmelissen och humlen som påverkar gaba i höga doser med.
Citera
2015-01-30, 22:02
Medlem
Det är bättre och billigare att köpa hela roten om du lyckas hitta den.
Citera
2015-02-07, 22:00
Medlem
Magnituds avatar
är rätt känslig för sömnläkemedel/metoder.. somnar snabbt av circadine t.ex men detta fick jag endast nattskräck utav. dvs att man vaknar mitt i natten, reser sig upp och skriker för att man tror att mardrömmen är sann.
Citera
2016-03-24, 01:54
Medlem
swampes avatar
Har jätte problem att sova förra veckan snitta ja 1 timme per dygn typ, köpte valerina forte och testa 3 st innan ja la mej och Konstatera att detta va riktigt skräp,fortsatte ta dom öka till 3 st kl 23 och 3 st kl 01:00,tillsammans med 600 mg magnesium(ska vara muskel avslappnande), placebo eller inte, har sovit 4 nätter irad utan att vakna en enda gång (y)
Citera
2016-03-24, 01:56
Medlem
Det fungerar inte för mig. Har fått en mild neuroleptika utskriven istället. Den funkar perfekt.
Citera
2016-03-24, 02:53
Medlem
MrPokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swampe
Har jätte problem att sova förra veckan snitta ja 1 timme per dygn typ, köpte valerina forte och testa 3 st innan ja la mej och Konstatera att detta va riktigt skräp,fortsatte ta dom öka till 3 st kl 23 och 3 st kl 01:00,tillsammans med 600 mg magnesium(ska vara muskel avslappnande), placebo eller inte, har sovit 4 nätter irad utan att vakna en enda gång (y)

Haha, läste fel först. Trodde du typ OD:at och sovit i fyra dygn först

OnT:
Har alltid ett paket hemma. Tycker faktiskt att det funkar bra. Har periodvis sömnsvårigheter, fastnar i tankegångar jag inte kan släppa och vips har halva natten gått. Tar jag fem Valerina Forte upplösta i varmt vatten och honung innan jag börjar göra mig i ordning så somnar jag typ alltid. Käkar även ibland dagtid då man vill varva ner.

Valerina Forte är en medicin som i "den har iallafall någon effekt". Och effekten funkar bara om man också försöker slappna av och somna. Om ett receptbelagt sömnmedel skulle vara en ficklampa så är Valerina Forte ett värmeljus. Det lyser men rör du det för mycket kommer det slockna.

Har aldrig funkat längre än tre, fyra dagar åt gången för mig heller. Man kan bara ta det ibland. Det är tyvärr inte en långsiktig lösning.

Jävlar är klockan redan tre? Kanske får ta mig ett par stycken nu då
Citera
2016-07-17, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av septictank
Jag var i affären precis och fick syn på Valerina forte, ett "naturligt" sömnmedel eller vad man nu ska kalla det. Funkar detta? kikade lite på valerinas hemsida, och där stod det att den åtminstone är mer effektiv än valerina natt.

Jag har alltså svårt att somna på kvällarna, därav frågan. jag tänker inte trycka i mig fem kartor valerina i hopp om att steppa ut i stratosfären

Jag tycker att dem fungerar 😃
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in