• 1
  • 2
2008-12-04, 20:29
Medlem
septictanks avatar
Jag var i affären precis och fick syn på Valerina forte, ett "naturligt" sömnmedel eller vad man nu ska kalla det. Funkar detta? kikade lite på valerinas hemsida, och där stod det att den åtminstone är mer effektiv än valerina natt.

Jag har alltså svårt att somna på kvällarna, därav frågan. jag tänker inte trycka i mig fem kartor valerina i hopp om att steppa ut i stratosfären
Citera
2008-12-04, 20:30
Medlem
deadsets avatar
Nej.

Du kan lika gärna dricka ett glas varm mjölk. Kasta inte bort dina pengar.
Citera
2008-12-04, 20:33
Medlem
sunfighters avatar
Totalt värdelösa pilller enligt mig.
Citera
2008-12-04, 20:33
Medlem
septictanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Nej.

Du kan lika gärna dricka ett glas varm mjölk. Kasta inte bort dina pengar.

haha, jag har tyvärr redan kastat bort mina pengar
det funkar alltså inte alls?
Citera
2008-12-04, 20:36
Medlem
LaPrincipessas avatar
Tror du själv att de funkar kanske de har en viss placeboeffekt
Citera
2008-12-04, 20:39
Medlem
septictanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaPrincipessa
Tror du själv att de funkar kanske de har en viss placeboeffekt

mja, ja vete fan om jag tror att det funkar, men jag tänkte att det kunde vara värt ett försök

ponera att det inte funkar, finns det något annat receptfritt medel som funkar? jag har helt enkelt ingen lust att gå till en doktor och rabbla hela min livshistoria för att kunna somna på kvällen
Citera
2008-12-04, 20:40
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citera
2008-12-04, 20:52
Medlem
Är du knarkare så funkar de inte. Medtanke på att effekt för knarkare är att substansen ska kicka dig i ansiktet.
Citera
2008-12-04, 20:54
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajbersimon
Är du knarkare så funkar de inte. Medtanke på att effekt för knarkare är att substansen ska kicka dig i ansiktet.

Det första man skall kunna kräva av en preparat är att den iaf gör något av sitt jobb. När den inte gör ett skit, även om man tar väldigt mycket av den, är den ren skit.
Citera
2008-12-04, 21:03
Medlem
septictanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajbersimon

knarkare är jag inte, så den delen bör ju vara ganska lätt
Citera
2008-12-04, 21:22
Medlem
baskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av septictank
Jag var i affären precis och fick syn på Valerina forte, ett "naturligt" sömnmedel eller vad man nu ska kalla det. Funkar detta? kikade lite på valerinas hemsida, och där stod det att den åtminstone är mer effektiv än valerina natt.

Jag har alltså svårt att somna på kvällarna, därav frågan. jag tänker inte trycka i mig fem kartor valerina i hopp om att steppa ut i stratosfären
Det har effekt om du nu inte väntar dig ett rus av det, samma som kamomillte och andra naturläkemedel. På apoteket finns det en koncentrerad bariant som heter neurol men innehåller i princip samma ämnen.
Eftersom det är mer koncentrerat blir det också billigare.
Citera
2008-12-04, 21:32
Medlem
Cautions avatar
Valeriana har till och med bevisad effekt. Alla dessa användare som skriver att det är helt verkningslöst gör förmodligen detta eftersom de själva är vana vid att somna med hjälp av stilnoct, xanor, hasch och ett glas whiskey på samma gång...

Det har självfallet svagare effekt än t.ex benzodiasepiner men om du inte är någon användare av detta kommer du säkerligen känna viss effekt om du tar 3-5 tabletter. Jag själv, som ibland använder benzo, känner mig helt klart lite lugn och trött efter ovanstående dos. Visst, det är långt ifrån lika starkt som många andra preparat med samma syfte. Men för lindriga sömnbesvär har det säkerligen viss effekt.

Valeriana verkar förövrigt på liknande sätt som vissa sömnmediciner, dvs genom att påverka signalsubstansen GABA.

T.ex här kan du läsa mer om Valeriana och dess effekter: http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2202

De flesta lugnande läkemedel påverkar receptorer för signalsubstansen GABA i centrala nervsystemet. GABA (gammaaminobutansyra) verkar hämmande i centrala nervsystemet och får nervcellerna att överföra färre impulser till nästa nervcell. Läkemedel som emulerar den effekten kan vara kraftigt lugnande och sömngivande. Valeriana innehåller ett flertal ämnen som kemiskt är nära besläktade med GABA, liksom GABA och ämnen besläktade med droger välkända för att påverka GABA.

Lycka till med sömnbesvären. Jag råder dig starkt att prova på harmlösa preparat som Valeriana innan du ger dig på kraftigt beroendeframkallande mediciner som t.ex benzodiasepiner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in