Valeriana har till och med bevisad effekt. Alla dessa användare som skriver att det är helt verkningslöst gör förmodligen detta eftersom de själva är vana vid att somna med hjälp av stilnoct, xanor, hasch och ett glas whiskey på samma gång...
Det har självfallet svagare effekt än t.ex benzodiasepiner men om du inte är någon användare av detta kommer du säkerligen känna viss effekt om du tar 3-5 tabletter. Jag själv, som ibland använder benzo, känner mig helt klart lite lugn och trött efter ovanstående dos. Visst, det är långt ifrån lika starkt som många andra preparat med samma syfte. Men för lindriga sömnbesvär har det säkerligen viss effekt.
Valeriana verkar förövrigt på liknande sätt som vissa sömnmediciner, dvs genom att påverka signalsubstansen GABA.
T.ex här kan du läsa mer om Valeriana och dess effekter:
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2202
De flesta lugnande läkemedel påverkar receptorer för signalsubstansen GABA i centrala nervsystemet. GABA (gammaaminobutansyra) verkar hämmande i centrala nervsystemet och får nervcellerna att överföra färre impulser till nästa nervcell. Läkemedel som emulerar den effekten kan vara kraftigt lugnande och sömngivande. Valeriana innehåller ett flertal ämnen som kemiskt är nära besläktade med GABA, liksom GABA och ämnen besläktade med droger välkända för att påverka GABA.
Lycka till med sömnbesvären. Jag råder dig starkt att prova på harmlösa preparat som Valeriana innan du ger dig på kraftigt beroendeframkallande mediciner som t.ex benzodiasepiner.