2011-04-01, 10:47
Medlem
therebells avatar
fungerar bra om man tar tillräckligt många. Men det bör påpekas om man har tagit "äkta" sömnpiller, då ger detta inget utslag alls.
Citera
2012-02-25, 01:14
Medlem
Skywalker88s avatar
Jag köpte ett paket igår eftersom jag förstår mitt dygn varje helg. Är lite trött att vara zombie varje Måndag.

Jag tog några en timme före 21:00 igår och somnade ganska tungt 21:30
Fast var jävligt sleten så vet inte om det fungerade

Men jag tog precis 3 st och har druckit endel cola och annat socker så får se om det får mig i säng före 05:00.

Har hört att man ska ta 4-5 så blir man "slö"

Ps: Det enda jag har tagit förr i mitt liv är alvedon så får se om det värker på en amatör som jag.
Citera
2012-02-28, 01:52
Medlem
Bahamut_Raydeats avatar
Det fungerar något iaf, fast kör på några som heter Neurol men det är valeriana det också. Testa nån gång att ta en bara, somnar du ändå inte efter lång tid, ta några fler. Det har fungerat ganska bra många gånger.
Citera
2012-02-28, 02:14
Medlem
Labadals avatar
Funkar alldeles utmärkt för att somna in om det är sömnsvårigheter du har, bästa receptfria valet i min mening... Brukar ha jävligt svårt att somna in och brukar då köra dom som ett "nyktert" alternativ, sen myser jag med Imovanen eller stilnocten istället när jag väl har det
Citera
2012-02-28, 02:21
Medlem
Labadals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skywalker88
Jag köpte ett paket igår eftersom jag förstår mitt dygn varje helg. Är lite trött att vara zombie varje Måndag.

Jag tog några en timme före 21:00 igår och somnade ganska tungt 21:30
Fast var jävligt sleten så vet inte om det fungerade

Men jag tog precis 3 st och har druckit endel cola och annat socker så får se om det får mig i säng före 05:00.

Har hört att man ska ta 4-5 så blir man "slö"

Ps: Det enda jag har tagit förr i mitt liv är alvedon så får se om det värker på en amatör som jag.

Du kanske borde dra ner på sockret innan läggdags för att vara tröttare, sen vet jag exakt hur det är, kan man inte somna sitter man och nördar och dricker cola efter cola, så funkar iaf jag..

Men funkar inte valeriana så ring vårdcentralen förklara dina sömnsvårighetsproblem och försök också kolla upp dina levnadsvanor såsom träning, hur du äter, hur du jobbar, vart går din energi? om du brukar den eller brukar du inte nån energi alls? så du istället inte är trött fysiskt och hjärnan inte kan koppla att du ska sova pågrund av överskottsenergi, för mycket energi som inte får utlopp för fysisk samt psykiskt vilket i sin tur kan orsaka stress och i värsta fall utsöndrande av adrenalin för att man nojjar och stressar samt blir otålig för att man just inte kan somna..

GL HF hoppas du får den hjälp du behöver av läkaren i värsta fall..
Citera
2012-02-28, 06:02
Medlem
MassiveBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Nej.

Du kan lika gärna dricka ett glas varm mjölk. Kasta inte bort dina pengar.

Fick det faktiskt på recept av en läkare. Hände ingenting (som jag anade). Min nya läkare sa att han som skrev ut det borde bli av med läkarlegget.:-)

Bör tilläggas att jag hade milda insomningsproblem för ett par år sedan.
Senast redigerad av MassiveB 2012-02-28 kl. 06:05.
Citera
2012-02-28, 08:10
Medlem
Mandic!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MassiveB
Fick det faktiskt på recept av en läkare. Hände ingenting (som jag anade). Min nya läkare sa att han som skrev ut det borde bli av med läkarlegget.:-)

Bör tilläggas att jag hade milda insomningsproblem för ett par år sedan.
Ingenting konstigt med att ens läkare vill att man ska hitta andra sätt att sova på än att få läkemedel (annat än i detta fallet naturläkemedel) utskrivna. Har dock prövat dessa. Fungerade inte på mig.
Citera
2012-04-03, 02:49
Medlem
Skywalker88s avatar
Fungerar väll sådär om jag får säga det själv.
Brukar ta 5 stycken som jag nämnde tidigare ifall jag är det jobbigt. Tex. om jag har råkat sova ut alldeles för länge på en ledig dag.

Hur som helst så känner man lite värk i huvudet som leder till trötthet, det börjar också svida smått i ögonlocken.

På morgonen känner du dig bakfull de första 5 minuterna fast de går över med en dusch.

Det är dock skönare att vakna såsig i skallen än o vakna vanligt!
Citera
2012-11-19, 13:40
Medlem
1.1s avatar
Mina gick ut för ett år sen, tror ni att de funkar fortfarande? Eller måste jag köpa nya? Jag har knappt sovit på en vecka.
Citera
2012-11-19, 15:40
Medlem
muttis avatar
Funkar i höga doser för mej. Men smakar ju as och jag undrar hur nyttigt det är för tex njurarna.
Citera
2012-11-19, 16:59
Medlem
test1fys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1.1
Mina gick ut för ett år sen, tror ni att de funkar fortfarande? Eller måste jag köpa nya? Jag har knappt sovit på en vecka.

Läkemedel kan egentligen inte "gå ut", men det försämras ju med tiden. Effekten har alltså försämrats, men det har ju inte bildats något nytt ämne i tabletterna som skulle vara skadligt på något sätt. Ta 10 st.

Du behöver dock inte nödvändigtvis lösa dina sömnproblem med piller, finns en massa faktorer som kan göra en sömnlös. Läs på om sömnhygien mm, försök inte ta några genvägar..

PS. Valeriana funkar inte särskilt bra och jag personligen tror inte att jag kan känna skillnad på det och placebo.
Citera
2012-11-21, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caution
Valeriana har till och med bevisad effekt. Alla dessa användare som skriver att det är helt verkningslöst gör förmodligen detta eftersom de själva är vana vid att somna med hjälp av stilnoct, xanor, hasch och ett glas whiskey på samma gång...

Det har självfallet svagare effekt än t.ex benzodiasepiner men om du inte är någon användare av detta kommer du säkerligen känna viss effekt om du tar 3-5 tabletter. Jag själv, som ibland använder benzo, känner mig helt klart lite lugn och trött efter ovanstående dos. Visst, det är långt ifrån lika starkt som många andra preparat med samma syfte. Men för lindriga sömnbesvär har det säkerligen viss effekt.

Valeriana verkar förövrigt på liknande sätt som vissa sömnmediciner, dvs genom att påverka signalsubstansen GABA.

T.ex här kan du läsa mer om Valeriana och dess effekter: http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2202

De flesta lugnande läkemedel påverkar receptorer för signalsubstansen GABA i centrala nervsystemet. GABA (gammaaminobutansyra) verkar hämmande i centrala nervsystemet och får nervcellerna att överföra färre impulser till nästa nervcell. Läkemedel som emulerar den effekten kan vara kraftigt lugnande och sömngivande. Valeriana innehåller ett flertal ämnen som kemiskt är nära besläktade med GABA, liksom GABA och ämnen besläktade med droger välkända för att påverka GABA.

Lycka till med sömnbesvären. Jag råder dig starkt att prova på harmlösa preparat som Valeriana innan du ger dig på kraftigt beroendeframkallande mediciner som t.ex benzodiasepiner.
Hej,

Lite sent kanske...Men du förespråkade Valerina Forte för några år sedan och jag kan anta att du fortfarande tycker att det är bra. Jag har nyligen börjat använda det och för mig som är lätt upptrissad på kvällarna och har sena träningar så fungerar detta naturläkemedel väldigt bra.
Men nu när några år har gått. Har du känt av några negativa sidor med naturläkemedlet? och har du blivit beroende av det så att du måste ha det varje kväll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in