Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Åtgärdat!
Tillbaka till topic.
Jag tycker att skadeståndet var för högt och att man kan ifrågasätta detta ständiga stämmande hit och dit också. Bättre att hon hade mobiliserat andra tjejer på skolan och levt jävel med rektor anser jag. Men som sagt - det finns ju en anmälningsiver lite varstans, man reder inte ut mellanhavanden man och man emellan, utan det är alltid någon myndighet som ska fixa allt och det här kostar ju en herrans massa pengar plus att ett redan nedtyngt rättsväsende blir ännu mer belastat med de konsekvenser det får. Och man skickar samtidigt signaler om att folk ska dammsuga omgivningen efter kränkningar som kan ge utdelning - det har blivit ett alternativ till att spela på lotto tror jag.
Sedan tycker jag att det är alldeles utmärkt att man idag kan stämma en kommun för att den inte agerar mot t.ex. mobbing - det kunde man inte innan den där lagen om likabehandling kom för några år sedan och dessutom har man ett stöd i lagen för att kunna kräva diverse stödinsatser, det fanns inte heller före 2006 - då var det bara en anmälan till skolverket som gällde och påstod då kommunen att man hade gjort allt vad man kunnat så nöjde sig verket med det.
Så bra
Jo, det är självklart bra att man kan stämma en kommun för att de inte tar tag i mobbning. Varför det skulle behöva vänta till 2006 är ju en fråga för annan avdelning.
Däremot tycks det, precis som du säger, ha blivit mode att anmäla och stämma folk för minsta småsak. Med tanke på att denna tjej fick rätt så kommer vi säkert få se en massa andra skitsaker som folk anmäls för. Med den här utvecklingen så fortsätter amerikaniseringen av svensk "vardagskultur" eller vad man ska kalla det.
Anledningen till att tråden ligger i F&J är ju dels det sanslösa beloppet - en ursäkt kunde möjligen vara på sin plats - och dels att det tilldelades en tjej. Som jag skrev ovanför så tvivlar jag på att en kille ens hade gjort en anmälan, och i vilket fall så hade han inte fått rätt.
Till viss del kan man jämföra med när Sörenstam ville spela i herrarnas tävling och alla var spända av förväntan och klart intresserade, men när en manlig golfspelare påpekade det konstiga i att få spela i det andra könets serie genom att spela i en av damernas tävlingar så tyckte folk/media att han var en jävla typ.