2009-07-28, 21:15
Medlem
Detta är ju så sjukt så det inte är sant, skyhöga skadeståndsbelopp för saker som kan anses vara bagateller och där t.o.m en ursäkt nästan är överflödig.
Citera
2009-07-28, 22:04
Medlem
Empresss avatar
Jag håller med om att det är löjligt att hon överhuvudtaget fick skadestånd.
Jag håller också med om att det har gått inflation i " känna sig kränkt".
Det hade varit tillräcklig med en officiella anmärkning och att man säger till skolan att se över sina rutiner på att dissa eleverna om de inte platsar i ett lag..

Men vad jag inte förstår är varför så många anser att 25kkr är så "skyhögt".
25kkr är ju vad de flesta tjänar på månaden i dagens läge som ligger i nedre delen av medelinkomst brutto..
Citera
2009-07-28, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Åtgärdat!

Tillbaka till topic.

Jag tycker att skadeståndet var för högt och att man kan ifrågasätta detta ständiga stämmande hit och dit också. Bättre att hon hade mobiliserat andra tjejer på skolan och levt jävel med rektor anser jag. Men som sagt - det finns ju en anmälningsiver lite varstans, man reder inte ut mellanhavanden man och man emellan, utan det är alltid någon myndighet som ska fixa allt och det här kostar ju en herrans massa pengar plus att ett redan nedtyngt rättsväsende blir ännu mer belastat med de konsekvenser det får. Och man skickar samtidigt signaler om att folk ska dammsuga omgivningen efter kränkningar som kan ge utdelning - det har blivit ett alternativ till att spela på lotto tror jag.

Sedan tycker jag att det är alldeles utmärkt att man idag kan stämma en kommun för att den inte agerar mot t.ex. mobbing - det kunde man inte innan den där lagen om likabehandling kom för några år sedan och dessutom har man ett stöd i lagen för att kunna kräva diverse stödinsatser, det fanns inte heller före 2006 - då var det bara en anmälan till skolverket som gällde och påstod då kommunen att man hade gjort allt vad man kunnat så nöjde sig verket med det.

Så bra

Jo, det är självklart bra att man kan stämma en kommun för att de inte tar tag i mobbning. Varför det skulle behöva vänta till 2006 är ju en fråga för annan avdelning.

Däremot tycks det, precis som du säger, ha blivit mode att anmäla och stämma folk för minsta småsak. Med tanke på att denna tjej fick rätt så kommer vi säkert få se en massa andra skitsaker som folk anmäls för. Med den här utvecklingen så fortsätter amerikaniseringen av svensk "vardagskultur" eller vad man ska kalla det.

Anledningen till att tråden ligger i F&J är ju dels det sanslösa beloppet - en ursäkt kunde möjligen vara på sin plats - och dels att det tilldelades en tjej. Som jag skrev ovanför så tvivlar jag på att en kille ens hade gjort en anmälan, och i vilket fall så hade han inte fått rätt.

Till viss del kan man jämföra med när Sörenstam ville spela i herrarnas tävling och alla var spända av förväntan och klart intresserade, men när en manlig golfspelare påpekade det konstiga i att få spela i det andra könets serie genom att spela i en av damernas tävlingar så tyckte folk/media att han var en jävla typ.
Citera
2009-07-28, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Det hade varit tillräcklig med en officiella anmärkning och att man säger till skolan att se över sina rutiner på att dissa eleverna om de inte platsar i ett lag..

25kkr är ju vad de flesta tjänar på månaden i dagens läge som ligger i nedre delen av medelinkomst brutto..
Jo, men för en 16-åring som går i skolan är det multum, och det var ju knappast särskilt mycket till en "kränkning". Helt klart inte värt 25k i alla fall!
Citera
2009-07-28, 22:12
Medlem
Citat:

25.000 kr är mycket pengar i denna situationen, väldigt mycket pengar.
Citera
2009-07-28, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aqqt
Så bra

Jo, det är självklart bra att man kan stämma en kommun för att de inte tar tag i mobbning. Varför det skulle behöva vänta till 2006 är ju en fråga för annan avdelning.

Däremot tycks det, precis som du säger, ha blivit mode att anmäla och stämma folk för minsta småsak. Med tanke på att denna tjej fick rätt så kommer vi säkert få se en massa andra skitsaker som folk anmäls för. Med den här utvecklingen så fortsätter amerikaniseringen av svensk "vardagskultur" eller vad man ska kalla det.

Anledningen till att tråden ligger i F&J är ju dels det sanslösa beloppet - en ursäkt kunde möjligen vara på sin plats - och dels att det tilldelades en tjej. Som jag skrev ovanför så tvivlar jag på att en kille ens hade gjort en anmälan, och i vilket fall så hade han inte fått rätt.

Till viss del kan man jämföra med när Sörenstam ville spela i herrarnas tävling och alla var spända av förväntan och klart intresserade, men när en manlig golfspelare påpekade det konstiga i att få spela i det andra könets serie genom att spela i en av damernas tävlingar så tyckte folk/media att han var en jävla typ.

Vi hade ett problem på den skola jag jobbar på för några år sedan och det var att ett gäng killar gjorde precis allt de kunde för att provocera manliga lärare tills det brast för dem (Det var inga lätta provokationer utan de, lärarna blev spottade i ansiktet i princip) och därefter sprang de till rektor och krävde att han skulle anmäla. Oftast slutade det med en förlikning genom att läraren tvingades be killarna samt föräldrarna om ursäkt och att se de här ungarnas hånflin efteråt - det var vidrigt! Så det handlar ju inte bara om pengar utan om att vissa kan bete sig mot andra vissa och få stöd för det.

Och visst kan man kräva att offentliganställda ska ta skiten, men det finns en gräns för alla människor och jag tycker sällan man väger in graden av trakasserier etc som förekommit utan man konstaterar bara att t.ex. läraren brutit mot lagen. Det är inte bra!
Citera
2009-07-28, 22:50
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
25.000 kr är mycket pengar i denna situationen, väldigt mycket pengar.

Läs om, läs rätt.
Jag höll faktiskt MED om att det var fel att hon skulle få pengar. Om du noterade vad jag skrev.
Så jag kan säga så här, även 1kr skulle vara för mycket baserat på läget.

Dock så förändra det inte min åsikt om att det är fel att hävda att 25k skulle var "skyhögt".
25kkr är inte mycket när man väl fått dem i näven när man kan använda dem i praktiken.
Citera
2009-07-29, 02:31
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Läs om, läs rätt.
Jag höll faktiskt MED om att det var fel att hon skulle få pengar. Om du noterade vad jag skrev.

Dock så förändra det inte min åsikt om att det är fel att hävda att 25k skulle var "skyhögt".
25kkr är inte mycket när man väl fått dem i näven när man kan använda dem i praktiken.
Skadestånd är väl skattebefriade? 25K skulle jag tycka vore jävligt mycket pengar om jag fick dem i näven trots att jag tjänar mer än dessa 25 brutto i månaden. Vore jag 16 så skulle det vara mer än skyhögt.
Låter som du har en skev syn på pengar. Vad är stora pengar för dig?
Citera
2009-07-29, 03:16
Medlem
Kalleballe1234s avatar
Citat:
Läs om, läs rätt.

25k är mycket i förhållande till andra skadestånd.
Citera
2009-07-29, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleballe1234
25k är mycket i förhållande till andra skadestånd.

25000 är ungefär lika mycket som en 16-åring tjänar om han/hon jobbar hela sommaren.
Citera
2009-07-29, 19:45
Medlem
Citat:
Läs om, läs rätt.

Oj rikemansflickan har talat, fattar du inte att allt är relativt?
Citera
2009-07-29, 20:15
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nice88
25000 är ungefär lika mycket som en 16-åring tjänar om han/hon jobbar hela sommaren.
Den 16-åringen tjänar allt riktigt bra, väl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in