”LEIF GW PERSSON
GW om okända spåret i Kevin-utredningen
Publicerad 21 maj 2017 kl 07.21
Om vi antar att lille Kevin blev mördad av ett annat barn är det ytterst osannolikt att de två utpekade bröderna skulle ha orsakat hans död.
Anledningen är deras låga ålder i förening med det sätt på vilket Kevin då har mördats och jag blir därför inte förvånad över att jag inte kan hitta något liknande brott.
Det finns förvisso fler möjligheter både vad gäller dödsorsaken och tänkbara gärningsmän men låt oss tills vidare bortse från dem.
Enligt obduktionen skulle dödsorsaken vara kvävning genom strypning genom att något hårt och avlångt föremål pressats mot Kevins hals. Inte med en snara eller med händerna vilket annars är det klart vanligaste tillvägagångssättet.
Kevin har också blåmärken i skrevet – klämskador som någon åstadkommit med sina händer som jag tolkar dem – vilket skulle kunna tyda på att gärningsmannen haft ett sexuellt motiv av en tidig pubertal karaktär. Om man betraktar obduktionsresultaten på det viset finns det ett flertal kända fall i den kriminologiska litteraturen. Till och med så många att de kan läggas till grund för en
profil och gärningsanalys som visar sig stämma väl med ett av de många barn som är med i Kevinutredningen.
Det är en pojke i tonåren som bor i samma område som Kevin, som känner honom väl och ofta leker med betydligt yngre barn. Detta har oroat vuxna i hans omgivning som uppfattat det som ett tecken på en funktionell störning men skälet till att han hamnar i utredningen är två andra omständigheter.
11 maj 1999, nio månader efter Kevins död, blev en treårig pojke våldtagen i samma bostadsområde. En tonårig pojke som också bodde i området erkände brottet några dagar senare.
För det första några barn som uppger att de sett honom leka med Kevin under den aktuella eftermiddagen. Enligt min bedömning har Kevin dött vid 18-tiden, drygt tre timmar innan han hittas, och skälet till att jag tror det är dels hans kroppstemperatur när han dödförklaras, dels olika vittnesuppgifter.
För det andra, vilket är en alarmerande uppgift i ett sammanhang som detta, skulle han redan dagen efter att Kevin dog ha berättat för andra barn att han hittat Kevins skor vilket de i sin tur berättat för polisen.
Detta visar sig också stämma. Skorna ligger slängda cirka trettio meter från den plats där man finner Kevins kropp. I närheten av dem finns också den avbrutna pinne som flera av utredarna tycks ha betraktat som det föremål som använts när Kevin blev strypt. Jag delar inte den uppfattningen. Det finns inga spår på den som binder den till Kevin eller någon annan i utredningen aktuell person. Jag tror skadorna på Kevins hals har uppkommit när den som dödade honom pressade hans hals mot kanten på den lastpall där han hittades liggande framstupa med kroppen på lastpallen och huvudet i vattnet med ansiktet mot vattenytan. I det skedet tror jag att han också både svalt och andats in vatten vilket påskyndat dödsförloppet.
Blåmärkena i hans underliv uppkommer när gärningspersonen sticker ner handen i hans byxor och trevar och klämmer i hans skrev. Innan dess har Kevin, mot sin vilja, tvingats och dragits cirka trettio meter från det ställe där man hittar hans skor till den lastpall som ligger i vasskanten där gärningen har avslutats. Detta skulle även förklara de skrik från ett barn som många vittnen säger sig ha hört. Jag vill också understryka en sak. Detta är min arbetshypotes. Den är inte enkelt förenlig med obduktionsresultaten och vad den kriminaltekniska biten anbelangar är det vissa uppgifter som jag saknar men jag diskuterar den gärna.
Vad säger tonåringen? När polisen hör honom förnekar han att han ens skulle ha varit på platsen och lekt med Kevin vilket också intygas av de medlemmar av hans familj som man pratade med. Det som stör mig något alldeles våldsamt, och får mig att tro att han ljuger, är uppgiften att han skulle ha hittat Kevins skor.” (…)
Källa:
https://www.expressen.se/kronikorer/...n-utredningen/ (Hämtad 2018-03-27)
(…)NEWSNER Juni 20, 2017 ”Nio månader efter Kevins död greps 13-åringen på bar gärning när han våldtog en treårig pojke. Våldtäkten ägde rum i närheten av platsen där Kevin hittades död, och det är denna 13-åring som GW misstänker som skyldig.” (…) Källa:
https://www.newsner.com/nyheter/leif...4-ariga-kevin/ (Hämtad 2018-03-27)
Källa:
https://nwt.se/karlstad/2018/03/27/l...ha-dodat-kevin (Hämtad 2018-03-27)