2017-05-20, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Later
Den ena dåren efter den andra dyker upp här nu! Man kan bara spekulera i vad som driver er!
Jag blir mörkrädd av inlägg som Feodors! De flesta normala människor borde kunna förstå vad man ser i dokumentären. Men icke alla!

Man ser bara massa lättkränkta i dokumentären. Allt talar för att rätt personer är utpekade. Lätt att ta ett gammalt fall där minnesbilderna av naturliga skäl är svaga och köra fake news på det för att sälja lösnummer och lura lättkränkta.
Citera
2017-05-20, 21:21
Medlem
Mooskys avatar
I en anmälan till JO kritiserade K.N. befattningshavare vid Polismyndigheten Värmland med anledning av beslut att hämta barn till förhör i en mordutredning. K.N. ifrågasatte vidare det sätt på vilket befattningshavare vid socialförvaltningen i Arvika kommun hade agerat när förhören genomfördes.

Citat:

Från Polismyndigheten Värmland inhämtades och granskades en åtgärdsjournal samt handlingar i det aktuella ärendet. Från Åklagarkammaren i Karlstad inhämtades och granskades handlingar och diarieblad i två ärenden. Muntliga upplysningar inhämtades från socialförvaltningen i Arvika kommun.

fd. lagmannen Bertil af Klinteberg vid Arvika tingsrätt och Anders Manholm har därefter dömts för tjänstefel med anledning av sin handläggning av frågorna om hemlig teleavlyssning och hemlig teleövervakning (se Hovrättens för Västra Sverige domar den 14 juli 2000 i mål B*5644-00 och den 12 september 2000 i mål B 2189-00).

En LUL-utredning föranledd av en misstanke om mord skall således ledas av åklagaren oavsett graden av misstanke mot det barn som är föremål för utredningen.

Det är av nu angivna skäl nödvändigt att utredningsledaren i ett fall som det här aktuella gör klart för sig vilket regelsystem som vid varje särskild tidpunkt är tillämpligt i fråga om var och en av de personer som på ett eller annat sätt berörs av utredningen. Det är bl.a. av detta skäl angeläget att ett beslut att inleda en LUL-utredning ges skriftlig form. Genom att beslutet dokumenteras på detta sätt vinner man också att det i efterhand kommer att stå klart när utredningen inleddes och vem som fattade beslutet. Som jag tidigare har framhållit bör det vidare anges med stöd av vilken eller vilka av punkterna 1–4 i 31 § första stycket LUL som beslutet fattades (jfr JO 1997/98 s. 140).
I det här aktuella fallet saknas dokumentation av nu nämnt slag. I Åklagarkammarens i Karlstad diarium är fyra personer under 15 år antecknade i utredningen under två olika diarienummer, – – –. Dessa två ärenden är upplagda den 23 respektive den 28 september 1998. Det saknas dagboksanteckningar, men under rubriken beslut är i samtliga fyra fall antecknat att förundersökningen lades ned den 1 november 1998. I två fall motiveras beslutet med att de misstänkta inte hade fyllt 15 år ”vid gärningen” och i två fall med att de misstänkta var oskyldiga. Det finns inte någon anteckning på diariebladen om att det skulle ha bedrivits någon LUL-utredning
Det är av nu angivna skäl inte möjligt att med ledning av handlingarna klarlägga vem som beslutade att inleda LUL-utredningarna och när dessa beslut fattades och inte heller hur Anders Manholm har sett på gränsdragningen mellan förundersökningen och LUL-utred*ningarna och hur han i övrigt hanterat dessa. Det enda som med säkerhet kan konstateras är att det bedrevs fyra LUL-utredningar parallellt med förundersökningen åtminstone efter de tidpunkter när de två ärendena i A-diariet lades upp.
Det är emellertid tydligt att man inte i tillräcklig utsträckning har lyckats hålla de två utredningsformerna isär. Anders Manholm har sålunda – i strid med föreskrifterna i 35 § LUL – gjort framställningar om hemlig teleavlyssning och hemlig teleövervakning med stöd av rättegångsbalkens regler i fråga om två misstänkta barn under 15 år. Det har vidare under brottsutredningen i strid med 35 § LUL tagits fingeravtryck av sådana misstänkta. Jag återkommer till sistnämnda fråga i det följande.

Som åklagarmyndigheten har konstaterat saknades det således rättsligt stöd för besluten att ta fingeravtryck av de barn under 15 år som var misstänkta för mordet.

. Vid granskningen av den åtgärdsjournal som fördes under den här aktuella förundersökningen påträffades några anteckningar som föranledde inhämtande av upplysningar och yttrande från polis- och åklagarmyndigheterna.

Anteckningen i åtgärdsjournalen framstår enligt sin ordalydelse som dokumentation av ett beslut att ingen utöver Rolf Sandberg fick tala med massmedierna. Som framgår av det nyss sagda står ett sådant förbud i strid med såväl tryckfrihetsförordningen som yttrandefrihetsgrundlagen

Utredningen i ärendet har vidare gett mig anledning att framföra kritiska synpunkter på polismyndighetens beslut att utan föregående kallelse hämta icke misstänkta barn under 15 år till förhör.
Jag har också funnit anledning att peka på avsaknaden av dokumentation utvisande att brottsutredningen åtminstone sedan den 23 september 1998 till en betydande del bedrevs i form av fyra utredningar enligt 31 § LUL. Det kan enligt min mening inte uteslutas att det finns ett samband mellan denna brist och det förhållandet att barn under 15 år har blivit föremål för användning av straffprocessuella tvångsmedel i strid med lag. Det inträffade har visat på vikten av att såväl åklagaren som polismyndigheten är medveten om de problem i både rättsligt och praktiskt hänseende som kan uppkomma när man i en och samma brottsutredning parallellt bedriver förundersökning och en eller flera LUL-utredningar.

Jag är vidare kritisk till det förhållandet att dokumentationen i vissa hänseenden inte på ett riktigt sätt återspeglar vad som faktiskt förevarit.
I den del anmälan rör socialförvaltningen i Arvika kommun har jag samrått med justitieombudsmannen Kerstin André.

Verkar glest med papper på LUL utredningen här, och JO kritiserar i sin skrivelse flera punkter i den här förundersökningen.
Jag har citerat valda delar i JOs skrivelse.
Senast redigerad av Moosky 2017-05-20 kl. 21:24.
Citera
2017-05-20, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Ingen av pojkarna har sagt något om Kevin under morddagen, däremot har polisen pressat fram påståenden om detta från föräldrarna som befann sig på psyket, det har inget bevisvärde. Familjen som besökte pojkarnas hem har också nekat till att bröderna berättat om att Kevin legat i vattnet under morddagen.

Den 26 augusti – tre dagar efter att C nämnt händelsen i ett av polisens videoförhör – beskriver pappan precis var han står i hallen då C kommer in "och sade något om att 'Kevin flyter i vattnet'.

Den 14 september ringer pappan upp en av poliserna och berättar att han vill att det ska tas upp ett par anteckningar: pappan har ett par timmar gått runt och tänkt på det här och vet nu i dag att han hörde vad C sa i hallen på söndagen den 16.

Detta har pappan berättat INNAN han blev inlagd på psyket.
Citera
2017-05-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
2. Tidpunkten, Sista vittnet såg Kevin 17.30, vi vet av alibiförhören att bröderna var hemma redan 17.45-17.50 och skriken hördes efter att de båda familjerna åkt iväg på fisketuren.

Vet vi något om detta sista vittnet. Vad gjorde Kevin när han observerades 17.30.
Citera
2017-05-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Du menar alltså att det faktum att bröderna i princip inte sade något korrekt om mordet innan de blev upplysta om detaljerna av polisen inte är av avgörande betydelse?

För att detta skall bli fake news måste själva videoupptagningarna i dokumentären vara falska och innan du bevisat att så är fallet så är det nog mer troligt att du själv är fake news.

Lösryckta sekund- eller enstaka minutlånga sekvenser i timmeslånga förhör för att lura lättkränkta är fake news.
Citera
2017-05-20, 21:24
Medlem
Citat:
Men var har Kevins pappa fått historien från?
Såvitt jag förstår är det ju lögnaren (han som sade att bröderna "erkänt" vilket de inte hade) Rolf Sandberg som försett pappan med historien som mycket väl kan vara påhittad till största del.

Jag har inte hela tidslinjen här men när får Kevins pappa denna historia? Med tanke på att två trettonåringar först var misstänkta så lär den ju inte berättats förrän dessa var avförda vilket talar för att berättelsen anpassats efter Rolfs förutfattade meningar flera månader efter mordet.

Tidslinjen är att det är först de två sista veckorna innan utredningen avslutas som bröderna förvandlas till GM, innan dess var de endast huvudvittnen och de två 13 åringarna var ansedda som GM.

RS efterkonstruerar, alla förhör utom de sista veckorna var endast till för att binda de två 13 åringarna för mordet.
Citera
2017-05-20, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
Är du trögare än sirap ? Hur många gånger har jag inte poängterat att det är ett fall som inte håller i domstol. Likväl är de skyldiga.

Nja, jag har inte läst hela din litterära produktion men då kan vi ju å andra sidan sluta tjafsa.
Vad du tror (de är skyldiga) är inte direkt relevant i sammanhanget. Jag gissar att de flesta som skriver här och som har slutat dagis i första hand talar om den juridiska skuldfrågan, inte om sina egna fantasier.
Citera
2017-05-20, 21:26
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Den 26 augusti – tre dagar efter att C nämnt händelsen i ett av polisens videoförhör – beskriver pappan precis var han står i hallen då C kommer in "och sade något om att 'Kevin flyter i vattnet'.

Den 14 september ringer pappan upp en av poliserna och berättar att han vill att det ska tas upp ett par anteckningar: pappan har ett par timmar gått runt och tänkt på det här och vet nu i dag att han hörde vad C sa i hallen på söndagen den 16.

Var hittar du dessa uppgifter?
Citera
2017-05-20, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Man ser bara massa lättkränkta i dokumentären. Allt talar för att rätt personer är utpekade. Lätt att ta ett gammalt fall där minnesbilderna av naturliga skäl är svaga och köra fake news på det för att sälja lösnummer och lura lättkränkta.
Nej det gör det inte. Förundersökningen hade inte öppnats igen om så vore fallet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis

Var kommer de här påståendena ifrån? Rolf Sandberg? Vi vet hur trovärdig han är nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor

Du menar bortsett från de minnen som finns inspelade på video och som utgör dokumentärens huvudsakliga material från den aktuella tidpunkten?

Eller menar du att det är Pixar som datoranimerat dessa utifrån gamla fotografier eller något i den stilen? Att de är fejk alltså?
Citera
Medlem
Citat:
Jag gissar att du inte själv har barn och kunnat tänka tanken att det är ett av dina barn som satt där i 4,5 timma och pressades... Det är utan tvekan övergrepp och psykisk tortyr. Men det krävs empati för att förstå det.

Jag blev själv utsatt för en liknande situation när jag var 7 år av en vuxen lärare, den situationen varade i fjuttiga en-två minuter och gav mig ångest i minst ett år. Verkligen peanuts i jämförelse men jag är rätt säker på att dessa två barn mådde fruktansvärt dåligt efter dessa förhör och när sedan Kling och Klang dessutom berättade att de var mördare och hela familjen hamnade på pyske eller vad det var så blev det knappast bättre.

Bara lättkränkta som anser att barn inte bör förhöras. Och det var endast i undantagsfall det var under ett uns av press. Mestadels vara förhören ett enda långt daltande innan man slutligen med rätta satte de misstänkta under marginell press.

Att kalla det övergrepp och tortyr är fake news.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in