2017-05-20, 20:03
Medlem
Jag personligen tror bröderna är skyldiga trots dokumentären, det är ändå en del som pekar i den riktningen.
Citera
2017-05-20, 20:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Jag personligen tror bröderna är skyldiga trots dokumentären, det är ändå en del som pekar i den riktningen.

Jag tror att jorden är platt. Det är ändå en del som pekar i den riktningen eftersom kartan på skrivbordet är platt.
Citera
2017-05-20, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Eftersom du tidigare så tvärsäkert snoppade av mig så tillåter jag mig själv att göra ett avsteg från min normala ödmjukhet och medger att det roar mig att du hade fel. Jag har iaf haft den goda smaken att klargöra att jag inte är påläst utan deltar med 'nya' ögon i tråden.

/Provokatör

”Efter det att de nupit honom i halsen ställde de sig var sin gång med fötterna på Kevins hals. [5-åringen] säger att då var han redan död. Efter en stund tog de upp Kevin och släpade honom till en sten mellan bryggan och lastpallarna. När de kom till stenen var de tvungna att vila en stund. När de hade vilat en stund lyfte de upp Kevin och släpade/lyfte Kevin tills de kom till lastpallarna där de lade ned honom på en lastpall i vattnet. [5-åringen] säger att [7-åringen] blev blöt då.”

Och så här låter den i slutskedet av förhöret med sjuåringen:

Förhörsledaren: Får jag säga en sak till dig innan vi skiljs åt? Kom hit ska du se, sätt dig ska vi prata lite annat så här. Du, det var tänkt så här att du inte skulle behöva komma tillbaka något mer hit. Det här skulle vara sista gången som vi skulle prata om det här. Vad tycker du om det?

7-åringen: Nej.

Förhörsledaren: Va?

7-åringen: Jag orkar inget mer.

Förhörsledaren: Nej, men vad tycker du om det då? Det skulle vara sista gången.

7-åringen: Det skulle vara bra men jag orkar inte.

Förhörsledaren: Det skulle vara bra ja, ja.

7-åringen: Jag orkar inget mer.

Förhörsledaren: Nej, du har varit så duktig. Blir det rätt om jag säger att du och [5-åringen] gjorde det här tillsammans då?

7-åringen: Mmm.

Förhörsledaren: Det gjorde ni? Ni gjorde det här tillsammans?

7-åringen: Mmm.

Förhörsledaren: Ja, så det är inte fel allt som [5-åringen] berättade heller då?

7-åringen: Inte allt.

Förhörsledaren: Inte allt, nej, vad bra att du säger det då. Det tycker jag att det var, annars har jag ”grönne” jag vet du. Det här sista då, var det rätt som [5-åringen] sa?

7-åringen: Det med nöpinga (nypningarna, reds anm.)?

Förhörsledaren: Ja.

7-åringen: Nej.

Förhörsledaren: Det var det inte, nehej. Var det rätt som du sa? Jaha, men ni gjorde det tillsammans?

7-åringen: Njaaa.
Citera
2017-05-20, 20:12
Medlem
Enligt Rolf Sandbergs refererat av mötet, en A4-sida långt, ska 5-åringen ha berättat ungefär följande:

Bröderna och Kevin befinner sig på stranden. Kevin hamnar på rygg. Sjuåringen tar en pinne med bägge händer och trycker mot Kevins hals. När han släpper pinnen knäar femåringen och nyper Kevin i halsen med sin högerhand. Då böjer sig sjuåringen ned och nyper Kevin i halsen. De konstaterar att han är död.

Rolf Sandberg skriver i sina minnesanteckningar:

”Efter det att de nupit honom i halsen ställde de sig var sin gång med fötterna på Kevins hals. [5-åringen] säger att då var han redan död. Efter en stund tog de upp Kevin och släpade honom till en sten mellan bryggan och lastpallarna. När de kom till stenen var de tvungna att vila en stund. När de hade vilat en stund lyfte de upp Kevin och släpade/lyfte Kevin tills de kom till lastpallarna där de lade ned honom på en lastpall i vattnet. [5-åringen] säger att [7-åringen] blev blöt då.”

Den nya versionen, som alltså Rolf Sandberg betraktar som ett erkännande, en ”stenklar” redogörelse, bekräftas aldrig genom teknisk bevisning. Berättelsen bygger på att pojkarna släpat kroppen till lastpallen. Men polisen kontrollerar aldrig via bärprov huruvida pojkarna verkligen skulle ha haft kraft att bära den 18-kilo tunga Kevin utan att skapa skrapmärken på hans kropp, vilket den inte har.

I ett sista uppföljande och inspelat förhör, dagen efter ”erkännandeförhöret”, försöker förhörsledaren Anders Forsman få 5-åringen att upprepa sina berättelser så att brödernas uppgifter är samstämmiga.
Citera
2017-05-20, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Jag är uppriktigt intresserad av vad det är som gör att man tror att de är skyldiga. Det är ingen som lyckats förklara detta. Det går som sagt inte att prata bort de bristfälliga förhör och ledande frågor som ställts till barnen i fråga.

Klart det ställs ledande frågor i förhör, trodde du att man helt förutsättningslöst började prata om exempelvis väder och vind? Dokumentären är fake news.
Citera
2017-05-20, 20:17
Medlem
JanTalibans avatar
Ur redovisningen av förundersökningen:

[Bröderna hade] försökt få det att låta som om de bråkat på bryggan, att Kevin ramlat i och att de försökt hjälpa honom upp men misslyckats. Därav att sjuåringen sedan sa att han bytte kläder därför att de var blöta. Men det är inte alls säkert att kläderna han bytte och slängde i tvättkorgen innan de åkte och fiskade var blöta.

Det här är fanimej för dumt för att vara sant. Alltså:

1. Polisen tror först att bröderna har placerat kroppen vid vattnet. Eftersom detta scenario ger blöta kläder så anstränger man sig för att få massa folk att ”minnas” blöta kläder.

2. Sen råkar polisen inse att deras gärningsbeskrivning riskerar att bli avfärdad som omöjlig. Därför öppnar man för en alternativ beskrivning (som istället tex går ut på att en vuxen har burit kroppen).

3. Polisen inser nu att en sådan alternativ gärningsbeskrivning riskerar att bli svår att förena med blöta kläder. Man fastställer därför att de omsorgsfullt insamlade vittnesmålen om blöta kläder SKULLE KUNNA avfärdas som en del i brödernas bortförklaringsförsök.
Citera
2017-05-20, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Nån som vill gissa vad Rolf Sandberg har för diagnos? Narcissistisk personlighetsstörning, eller? Här är lite skön läsning från polisens redovisning av ”Kevin-fallet”:

En del av förklaringen till varför Kevin-fallet löstes är att det inträffade i Arvika. […] En annan del av förklaringen till varför man i Arvika lyckades klara Kevin-fallet ligger hos förundersökningsledaren.

Han letade efter personer med ”stort känslomässigt liv i sig”, som han uttryckte det. Det var uppenbart att utredningen skulle bli känslig och där passar t ex inga machomänniskor in; ”personer som är för egocentrerade, saknar förmåga att arbeta i grupp, tycker det mesta är oväsentligt och har ingen uthållighet”. […] Alla klarar inte en sådan arbetsform, utan vill arbeta utifrån direktiv inom sitt avgränsade, väl synliga område. Rolf Sandberg tänkte inte tillåta att fel kombination människor förstörde arbetet.

Att hitta struktur är direkt avgörande i Rolf Sandbergs arbete. Han är genuint utled på polisens oproffessionella arbetsmetoder. Han tycker polisarbetet ofta saknar struktur enligt vilken man arbetar metodiskt för att samla in material till analys.

Förundersökningsledaren Rolf Sandberg hade dessutom förmågan att inse sina egna begränsningar och sökte både kunskap och information innan han fattade beslut, vilket inblandade uppfattade som en trygghet och styrka.

Både representanter bland barnpsykologer och socialarbetare är mycket imponerade av förundersökningsledarens förmåga att samla en grupp ”väldigt ödmjuka, fina och respektfulla människor” enligt barnspykologen Bengt-Göran Johansson och Leif Nyström, chef för barn- och familjeenheten på socialförvaltningen i Arvika.

Under sina 30 år har Ingrid inte upplevt att en chef lyssnat och utnyttjat hennes erfarenheter och kunskaper som Rolf Sandberg. Ligger en del av lösningen där?

Hade inte förundersökningen i Kevin-fallet tagit till sig den psykologiska kunskapen, där polispersonalen var både medvetna och lyhörda, hade Kevins död kunnat fortsätta vara en familjeangelägenhet, tror professor Christianson. ”Det hade mycket väl kunnat bli ett ouppklarat brott. Då kan man tänka sig alla de konsekvenser det hade fört med sig för de här barnens fortsatta utveckling.”

[Det] kom både blommor och brev från allmänheten. Följande är ett axplock […]

Justitiedepartementet hörde av sig varje dag för att informera sig om utvecklingen i utredningen. […] Rolf Sandberg uppfattade inte att intresset alls var till för att höra om man från justitiedepartementets sida kunde hjälpa till att förbättra utredningsvillkoren. Istället bad de om hjälp.

Rolf Sandberg törs vara tydlig i sitt chefskap, förmodligen är han på gränsen till otåligt krävande emellanåt, men eftersom han har en dualistisk relation till sin personal, pågår en ständig utveckling av arbetet som bygger på lyhördhet. Han vågar lita på sin intuition, men i grunden ligger en bred bas av insamlad kunskap. Rolf Sandberg dammsuger runtomkring sig bland tankar och åsikter innan han fattar ett beslut. När han väl har fattat beslutet, kan han mycket väl glömma varifrån idéerna kom. Men aktörerna runtomkring känner igen sina argument och känner att de värderas i samarbetet då deras tankar kommer till praktisk användning.

Rolf Sandberg porträtterar sig själv gärna som en enstöring från Norrbotten som lärt sig laganda genom idrott, genom att bl a spela bandy i Hammarby. Kanske en del av förklaringen till förmågan att känna empati och lita till sin intuition ligger där. Men annars fungerar han som vilken modern människa som helst med goda ledaregenskaper; en som tänker analytiskt och metodiskt för att skapa en struktur för problemlösning; en som ständigt är på jakt efter kunskap och som störs av det han upplever som oprofessionell dumhet i organisationer […].

När sjuåringen till slut berättade att han varit med om att döda Kevin och inte längre skyllde på sin lillebror, var det som om 20 kg lättade från den lille pojkens axlar, enligt Rolf Sandberg som aldrig tidigare sett hur ett litet barn befriats på ett liknande sätt.

Underbar läsning. Grandios megalomani.

Nina Hjelmgren borde få yrkesförbud som gett ord åt ett sådant sinnessjukt dravel.
Citera
2017-05-20, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Klart det ställs ledande frågor i förhör, trodde du att man helt förutsättningslöst började prata om exempelvis väder och vind? Dokumentären är fake news.
Nej man ställer inte ledande frågor. I sht inte om man hoppas att resultatet skall fungera som bevis. Men jag förstår ditt problem du vet inte vad en ledande fråga är.
Citera
2017-05-20, 20:28
Medlem
Citat:
Nej det är inte alls självklart att det ställs ledande frågor på det här sättet, speciellt inte till barn. Ett av de värre exemplena är i samband med vallningen av Robin vid sjön. Väntar fortfarande på förklaring och belägg för att bröderna är skyldiga. Något sådant har inte framkommit av alternativfakta-rörelsen som vrålar om fake news.
Senast redigerad av pf10 2017-05-20 kl. 20:32.
Citera
2017-05-20, 20:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Nej man ställer inte ledande frågor. I sht inte om man hoppas att resultatet skall fungera som bevis. Men jag förstår ditt problem du vet inte vad en ledande fråga är.

Helt rätt. Finns exempel där ledande frågor använts i tingsrätten för att komma fram till ett visst resultat. Detta har sedan upphävts då hovrätten ansett att ledande frågor inte ger ett rättvisande domslut.

Se exempelvis rättegången mot den 30-åriga styvfader angående våldtäkt mot 9-årig styvdotter i Solna för några år sedan.
Citera
2017-05-20, 20:32
Medlem
Citat:

Den ena dåren efter den andra dyker upp här nu! Man kan bara spekulera i vad som driver er!
Jag blir mörkrädd av inlägg som Feodors! De flesta normala människor borde kunna förstå vad man ser i dokumentären. Men icke alla!
Citera
2017-05-20, 20:33
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Underbar läsning. Grandios megalomani.

Nina Hjelmgren borde få yrkesförbud som gett ord åt ett sådant sinnessjukt dravel.

Skrämmande läsning, en interiör av en dysfunktionell arbetsplats i den djupaste av förnekelse.

/Provokatör

"PS" Skribenter som kvalificerat sig för att listas på min ignoreralista i denna tråd:

Senast redigerad av Provokatör 2017-05-20 kl. 20:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in