2017-05-18, 10:10
Medlem
Talar Sandberg sanning - eller ljuger han?
Citera
2017-05-18, 10:12
Medlem
Leo293s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det är klart att han har rätt i det. Det är ju uppenbart att RS bluffade och ljög om vad pojkarna verkligen sagt och fortfarande försöker ljuga om det.
Det är uppenbart inte endast SÅC som är felet i den här utredningen. Tyvärr är RS typ av snut inte ovanlig, iaf inte i den generationen.

Såg psykopaten och lögnaren Sven Åke Christiansson, professor i psykiatri medverka i SVT, psykiatrins svar på Paolo Macchiarini med sina teorier om förträngda minnen vilket saknar vetenskaplig grund, inte förvånande att detta stolpskott är inblandad i förhören med de två små barnen på 5 och 7 år.
Den mannen borde åtalas för grovt tjänstefel och bannas för all framtid för sin inblandning i detta och i att Thomas Quick blev dömd för 8 mord, då gjordes rekonstruktioner av de förträngda minnena med dockor så även i Kevin fallet.
Citera
2017-05-18, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIH
Vad består dokumentären av då menar du? Jo, sekretessbelagt material från utredningen.

Talar Sandberg sanning där - eller ljuger han?
Citera
2017-05-18, 10:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Talar Sandberg sanning - eller ljuger han?

En mer berättigad fråga är, tror han på det han påstår?
Citera
2017-05-18, 10:13
Medlem
...och Lambertz...😂
Citera
2017-05-18, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo Bevistalan är ovanligt och hade väl 1998 aldrig gjorts. Men ett fall som Kevinfallet hade heller aldrig förekommit tidigare.
Jag tror att RS % co hade en agenda att de helt enkelt inte ville få sin utredning och de funna "mördarnas" skuld ifrågasatt.

Idag påstår man att man inte kom på att Bevistalan kunde gjorts.
Men det motbevisas av RS alltför glappande intervju redan september 1998 i AB....

Det påståendet har jag inte sett. Åklagaren har däremot sagt att han inte ansåg att det var aktuellt.
Citera
2017-05-18, 10:14
Medlem
SvartaPestens avatar
Redan i andra delen av dokumentären chockades jag av förhören med pojkarna. Tredje och sista delen fick dock något inom mig att brista. I synnerhet sista förhöret med Christian. En total Kafkaupplevelse. Fullständig tragedi.

Hela snutgänget är medelmåttor. Alla poliser närmar sig under dokumentären insikten om att något blivit väldigt fel. Förutom Sandberg. Han är en obeskrivligt dålig förlorare och konsekvenserna av detta är skriande obehagliga. Två pojkar pekas på godtyckliga grunder ut som mördare och den verklige mördaren går fri.
Citera
2017-05-18, 10:15
Medlem
swimmingpools avatar
Christianson: Min roll är väldigt begränsad
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/minnesforskaren-min-roll-ar-valdigt-begransad
Citera
2017-05-18, 10:16
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Det är något som inte stämmer...

Förhören är verkligen inte bra och förtjänar kritik. Men det saknas svar på vissa följdfrågor. DJ verkar alldeles för känslomässigt kopplad till fallet och är nu ute efter R.S. Oavsett vad man tycker så har det antagligen varit ett 20-tal poliser inblandade som har samlat in information, gjort förhör, kartlagt personer osv. och en åklagare har fattat avgörande beslut.

Det här var en LUL 31 utredning eftersom barnen var under 15 år. Då är syftet att reda ut om och hur de deltog. Det räcker med att det är tillräckligt utrett hur det gick till. Eftersom barn inte kan åtalas eller dömas för brott så lämnades det över till soc för stt bröderna skulle få stöd och vård. Bevistalan gjordes inte. Det är fortfarande mycket ovanligt med bevistalan, men borde bli obligatoriskt precis som kriminolog Rying säger.

•Om bröderna inte medverkade i Kevins död så tror jag att de kan vara vittnen.
• Vad sägs mer i de inledande förhören med föräldrarna och bröderna?
•Ang alibit verkar det inte vara vattentätt. Såklart sa mamman från början att hon hade koll på barnen eftersom hon inte ville att hennes egen som skulle misstänkas. Motsägs alibit av andra uppgifter?
•Vad säger styvmamman om de sista förhören som hon var med på?
•Pappan säger redan innan han läggs in på psyket att han tror att barnen kan vara inblandade. Varför säger han så?
• Vem skulle en tredje person kunnat vara?

Det är en vinkling redan i syftet. DJ säger att han ska berätta brödernas historia
Bröderna var inte vittnen.
När de skulle peka ut var mordet skedde, och hur det skedde var alltihop fel, fel plats, fel tillvägagångssätt. De lockades av den vänliga och intresserade hållningen ( tex på flytbryggan) hos utfrågarna, vilket psykologen rått dessa till, "de skulle bygga upp en relation". Barnen kände en sorts ansvar för att inte göra snälla tant polisen besviken. Hon berömde varmt när någon av pojkarna "svarade rätt" på frågor, hon uppmuntrade honom att fortsätta på den ingångna -ihopfantiserade- beskrivningen.
Alla barn vill ha uppmärksamhet och beröm från vuxna.
Många barn känner stor respekt för farbror polisen, och ibland rädsla, vilket femåringen som nu är vuxen beskriver, "Jag var rädd". Farbror polisen i uniform (!) säger strängt : "Se mig i ögonen!" och man ser hur den lille verkar krackelera inombords, ålar nervöst omkring på stolen, grimaserar okontrollerat.
Fasansfull tortyr, det är ett under att pojkarna ändå höll fast vid att de var oskyldiga, de kunde lika gärna erkänt mordet på Olof Palme eller vem som helst för att slippa dessa samvetslösa torterare.
Citera
2017-05-18, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Panga på mot DJ och teamet bara. Du har inget att hämta.
Granska istället de syltryggiga medlöparna på NWT och VF!! Dom som backade upp häxprocessen mot "de utvalda syndabockarna", dom som alltid stryker odugliga "rättsvårdare" cervilt medhårs.

Jag konstaterar bara att dokumentären troligtvis bara lyfter fram vissa saker från utredning.
Citera
2017-05-18, 10:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Det påståendet har jag inte sett. Åklagaren har däremot sagt att han inte ansåg att det var aktuellt.

Åklagaren blev ju chef för utredningen redan i september men lät RS ha fria händer. Något han fick utstå mycket kritik internt för. Samme åklagare blev också i domstol dömd till dagsböter för de olagliga avlyssningarna i detta fall.

Då kan man ju undra lite över om en person som tydligen begått andra misstag i Kevin-fallet inte borde pressats hårdare på varför han inte ansåg att Bevisprövning skulle vara aktuell.
Citera
2017-05-18, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-Villesson
Det måste vara något allvarligt fel på dig.

Till och med om du är den riktiga mördaren eller någon av snutarna som fått byxorna neddragna i dokumentären så är ditt uppträdande i tråden allt annat än stabilt.

Sök hjälp för din mani. Det finns bra mediciner numera.

Detta stod tidigare i tråden och undra om det stämde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in