2017-05-17, 22:18
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Jag har också vart skeptisk till varför föräldrarna ringt och åkt in så många gånger, men i väntan på mer info så ser jag förklaringen som ges i dokumentären som väldigt sannolik.

Självklart skall man vara självkritisk och jag kan hålla med om att många här är för övertygade för snabbt, men jag kan inte se mycket som tyder på att C och R är skyldiga till mordet oavsett om DJ utelämnat mindre fördelaktiga delar för sin egen tes.

Jag ser människor som reagerar på en stor fet lögn.
Finns inget erkännande, inga vittnen, inga tekniska bevis.

Förundersökningens granskande lär ge fler svar kanske men aldrig något bortom rimligt tvivel.
Citera
2017-05-17, 22:18
Medlem
Knackfrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Jag har något minne av att man tidigt fann någon slags kroppsvätska i rektum på offret som man senare avfärdat som glidslem eller dylikt som skulle ha använts av vårdpersonal?
Finns även tveksamheter beträffande denna uppgift?
Kunde denna vätska någonsin analyserar och kunde det avfärdas att det var sädesvätska som påträffats?

Är ganska säker på att det var i samband med att de tog tempern på Kevin.

Var ingen sperma någonstans.
Citera
2017-05-17, 22:19
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Favorit i repris: (Finn fem fel, obs! bara fem!)

Fem? Möjligt. Men det intressanta är att SÅC från början förutsätter att de är skyldiga, och utifrån det konstruerar fallet.
Citera
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Som jag har förstått, så analyserades inte vätskan. Jag tror att Kevin blev våldtagen innan han mördades

Ojdå, det låter inte bra... antar dock att denna vätska sparats i enlighet med rutin och nu kan analyseras i efterhand.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Jag tänker som du. Även om killarna plågades under dessa felaktiga metoder under "förhören" så betyder det inte skyldig eller inte.

Men nått känns skumt åt båda håll.

Man kan se flera gånger hur C,som barn,stänger av,sluter sig. Vad beror det på? Skuldkänslor? Har han bevittnat nått? Har han nån diagnos?
Men å andra sidan,vet man vad "död" och "mord" är när man är 5 och 7år?
Förhörsledarna använde många ord som barn inte förstår.

Nu kommer killarna förmodligen att "frias" och få skadestånd och kanske med all rätt. Men har dom verkligen mått så dåligt över detta i 20år? Dom verkar klarat sig bra,jobbar osv.

Tycker dom,som vuxna,borde grävt fram fakta om dom med säkerhet visste att dom inte orsakat/varit inblandade Kevins död-och mått så dåligt att dom inte fungerade i vardagen.
Att C stängde av och slöt sig, är en försvarsmekanism som en torterad tar till.
Citera
2017-05-17, 22:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Blir väl svårt t o m för Rolf att lyckas med det eftersom det var han själv som utan att spela in det fick den "stenklara" berättelsen från Robin.

RS har ju dessutom utan att darra på manschetten, i Ondskan, förklarat att det var överlagt och att om de varit vuxna utan tvekan skulle ha dömts för mord.
Citera
2017-05-17, 22:21
Medlem
Mythknaeckarns avatar
En sak som stör mig lite bland de som tycker att detta är ett drev och frikännande av två skyldiga bröder (däribland Yrsa Stenius och allas favorit-Lambertz) är att många anser att det är Dan Josefsson som driver en tes mot Sven Å. Det hamnar lite i skymundan att det var läkaren och docenten Sjöberg som i sitt yrke slog larm om detta. Josefsson sa t.o.m. själv att han dröjde några år efter att han fått tipset av Sjöberg med att kolla upp. Själv hade han ju inte en susning om Arvika fallet innan dess...

Man ska vara tacksam att det finns rakryggade och nitiska yrkesmänniskor som Rickard L. Sjöberg, de ser något galet och riktar strålkastaren dit. Inte bara Josefsson som har bidragit till upprättelsen (även om hans arbete är exemplariskt utfört med odiskutabla fakta och grundlig research). Nä hatten av till de här två hundragubbarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Han har nog berättat precis Alla alternativ hans lilla skalle kan förmå komma på efter alla dessa timmars förhör... Han försöker så gott han kan. Redan i avsnitt 2 såg man på videoinspelningarna hur timmarna tickade och tickade och där satt han och försökte göra rätt.
Det går inte att föreställa sig t ex att Harrysson frågar ETT HUNDRA GÅNGER om vad han gjorde på Kevins hals
- Sen säger hon att han visste om dessa detaljer i utredningen som man inte kunnat veta annars... är det ondska eller är det extrem dumhet??

Det är precis detta som Lambertz menar är beviset på att TQ är skyldig inom hans egen logik.
Lambertz skulle kunna säga att ungarna faktiskt berättat allt utan att vilja se videoförhören, Lambertz har aldrig läst TQ utredningen utan endast domarna och detta har han bildat uppfattningen att alla gjort ett bra jobb.

Videoförhören tydliggjorde hur ledande förhör går till, förklara allt så att till och med ett litet barn fattar för att få ett erkännande.

Det är så jävla korkat alliihopa.
Citera
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ojdå, det låter inte bra... antar dock att denna vätska sparats i enlighet med rutin och nu kan analyseras i efterhand.

Den är redan analyserad och det var inte sädesvätska som du så gärna vill att det skall vara, utan en salva som användes vid temp-tagning.
Citera
2017-05-17, 22:22
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Jag har något minne av att man tidigt fann någon slags kroppsvätska i rektum på offret som man senare avfärdat som glidslem eller dylikt som skulle ha använts av vårdpersonal?
Finns även tveksamheter beträffande denna uppgift?
Kunde denna vätska någonsin analyserar och kunde det avfärdas att det var sädesvätska som påträffats?

Det är nog inga tveksamheter kring rättsläkarens uppgifter att det var termometersalva. Tydligen mycket skicklig (enl bl a Stefan S., som verkar ha mest på fötterna i denna tråd). Rammer heter han tror jag.
Det var väl rättsmedicin i Linköping väl?
Jag tror inte man behöver blanda in dem i denna skandal, det räcker väl att ca hela Värmlands polismyndighet och sociala myndigheter är vansinnigt oprofessionella. (Vilket väl å andra sidan de flesta som har rötter i Värmland kanske inte är jättechockerade över att höra.)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Man kan se flera gånger hur C,som barn,stänger av,sluter sig. Vad beror det på? Skuldkänslor? Har han bevittnat nått? Har han nån diagnos?

Nu resonerar du som SÅC, grattis.

Christian sluter sig därför att han sitter i ett rum timme efter timme med vuxna övertygade om att han är en mördare som pressar honom att berätta någonting han inte har någon aning om.
Citera
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
De bryter ihop och läggs in på psyket när det istället är läge att stå upp för sina barn.

Och du är fullt införstådd i hur det är att utsättas för detta? Du anser att du skulle ha psyke att klara av det? Ett helt befängt påstående. Jag skulle vilja säga att det är en fullt rimlig reaktion och man får vara glad att det 1998 fortfarande fanns sjukvård som kunde hantera människor som rasat ihop. Stå upp för sina barn? Med poliser som oftast nekade föräldrarna att närvara vid timslånga förhör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in