Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det stämmer att Expressen påstår i artikeln att "Christian plötsligt säger till polisen att han inte bara sett någon döda Kevin. Han har också berättat för pappa Weine och styvmamman Eva att något hänt pojken nere vid sjön..."
Ja, jag har svårt att tro något annat än att Expressen blandat ihop uppgifterna här. Det är Robin som sagt att han sett någon döda Kevin och det är Christian som säger att Robin sagt det till honom och att han vidarebefordrat detta till Weine och Eva.
Utöver uppgiften om Christian så nämner Expressen även att Robin sagt att han sett Kevin dödas. Så det är mindre troligt att uppgiften om vad Christian sa handlar om sammanblandning.
Dessutom är det känt att C senare pekade ut någon, och då är det sannolikt att C redan den 23 aug sa att han sett någon döda Kevin.
Vi kan konstatera att du tidigare har försökt rättfärdiga vinklade dokumentärer genom att påstå att alla dokumentärer är vinklade. Och du har även skrivit att Kevindokumentären är vinklad: "De har skurit bort detaljer och redovisar inte allt som skulle kunna tolkas som att bröderna är skyldiga, det är sant."
När det sedan visar sig att dokumentären har "skurit bort" en besvärande tidningsuppgift om Christian, så väljer du istället att tro att tidningsuppgiften är falsk. Dvs du gör precis vad den vinklade dokumentären vill att folk ska göra.
Jag väljer tills vidare att tro på tidningsuppgiften, och att din tidigare bedömning är korrekt dvs att Kevindokumentären är vinklad.
Eftersom FUP hemlighålls, av uppenbara skäl, så kan vi just nu inte avgöra den här frågan.
Citat:
Det är en lek med ord. Det är du som vill hävda att det är något fel på kronologin i dokumentären, att du påstår att det "kanske" är fel är bara en gardering och det var inte så du framställde dina tvivel.
Men struntsamma, det viktiga är att vi är överens om att att det inte finns några konstaterade eller troliga fel i dokumenten utan är läget är sådant att det skulle kunna finnas fel då det finns andra uppgifter i boken och Expressens artikel. Jag vågar säga att det sannolikt är dokumentären som har rätt och att felet ligger i boken och Expressen.
Jag har inte letat fel i dokumentären, utan det var en bieffekt av den slumpartade upptäckten att förhöret i del 3 kan vara från augusti (där Evas "dimma" nämns). Och ingen har lyckats visa att det förhöret i dokumentären är ett senare förhör.
Däremot kan vi konstatera att Du tror att det kan vara fel i familjens Kevinbok (en modifierad klon av dokumentären)... och att det kan vara fel i andra källor. Men inga fel i dokumentären minsann (noll källkritiskt tänkande).
Nu lägger jag dimma-, alibi-, dokumentärsnacket och din vinklingsinkonsekvens åt sidan,
och övergår till att fortsätta mina försök till fördjupning i Kevinfallet i kronologisk ordning.